DOI QR코드

DOI QR Code

University Green Campus Policy & Evaluation Criteria -Focus on Comparison of Korea, US AASHE, UNEP & ISCN-GULF-

대학 그린캠퍼스 정책과 평가기준에 관한 연구 -한국, 미국 AASHE, UNEP & ISCN-GULF 간 비교를 중심으로-

  • Oh, Joon-Gul (School of Architecture, Seoul National University of Science & Technology) ;
  • Yeom, Dae-Bong (School of Architecture, Chosun University)
  • 오준걸 (서울과학기술대학교 건축학부 건축학) ;
  • 염대봉 (조선대학교 건축학부 건축학)
  • Received : 2018.02.09
  • Accepted : 2018.05.04
  • Published : 2018.05.31

Abstract

In Korea, sustainability is mandatory in every field. University campuses are educational facilities that consume considerable amounts of energy. Therefore, many universities have tried to take advantage of the last opportunity to prepare students with sustainability and leadership. This study compared the green campus policy and evaluation criteria among Korea, US AASHE, UNEP, and ISCN-GULF to vitalize the green campus movement and suggest recent research data for the Korea green campus accreditation. The results are as follows: 1. new evaluation criteria need to be added to the certified green building total floor area ratio instead of adapting the G-SEED system in the Campus Resource & Environments category; 2. Korean Green Campus Evaluations need to be improved when expressing the campus individuality by choosing an increased number of credits and criteria; and 3. new evaluation criteria are required to secure the result, feedback, and products from curriculum updates in the Campus Education category.

대학캠퍼스는 여러 개의 건물로 구성된 하나의 소도시이자 막대한 에너지를 사용하며 많은 학생들이 향후 친환경에 대한 인식과 실천방향을 제시할 수 있는 마지막 기회이다. 또 교육시설은 교육이 행해지는 물리적인 공간과 사용자가 동시에 접할 수 있는 건물의 형태라는 점에서 특히 그린캠퍼스는 중요점을 가진다. 본 연구의 목적은 한국의 그린캠퍼스의 정책과 평가기준, 미국의 AASHE의 정책과 국제기구인 UNEP, ISCN-GULF의 그린캠퍼스 평가기준과 항목들을 비교분석하여 한국대학의 그린캠퍼스 조성의 활성화와 그린캠퍼스 인증 시행에 대비한 문제점을 도출하고 정책방향을 제시하는데 있다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 한국 그린캠퍼스 평가기준에서 개별 건축물의 경우 현재는 G-SEED에 의존한다. 하지만 인증의 시행을 위해 전체 건축물 총 연면적 대비 G-SEED인증 건축물 연면적의 비율로 평가항목을 마련하여 차등점수를 부여하여야 한다. 둘째, 한국의 그린캠퍼스 평가기준은 캠퍼스별 특성을 살릴 수 있도록 전체 평가항목의 수를 늘려서 평가항목과 점수를 신청 캠퍼스의 특성에 부합되게 선택할 수 있도록 개선되어야 한다. 셋째, STARS의 비교에도 나타나듯이 한국은 다른 친환경 건축물 인증과의 차별화를 위해 그린캠퍼스의 교육부문 평가영역에서 대학의 지속가능한 교육과정개발의 피드백이나 결과물의 관리와 이에 대한 명확한 보상을 보장하는 평가항목이 필요하다.

Keywords

References

  1. Ministry of Trade, Industry and Energy, Korea Energy Agency, "2016' Statistics of Energy Use", p.13, p.15 table II.4, p.18 table II.8, p.31 table II.21, 2017.
  2. M. S. Lim, "Study on the Establishment of Green Campus Based on Characteristics of Types of Universities", Daegu Haany University Ph. D. dissertation, Feb. 2015.
  3. T. J. Lah, S. H. Lee, "A Study on the Evaluation Indicators of Green Campus", Modern Society & Administration, KAGS, vol. 22, no.2, Aug. 2012.
  4. C. W. Kim, "A Study on Comparison of Ranking System for Green Campus Evaluation", Korea University Master Thesis, Dec. 2010.
  5. Ministry of Environment, Korea Environment Corporation, "Green Leader's Dream for Future, Green Campus Guideline", p.5, 2017.
  6. The University of British Columbia, "UBC LEED Implementation Guide", January 2013.
  7. Ministry of Environment, Korea Environment Corporation, "Green Leader's Dream for Future, Green Campus Guideline", p.3-4, re-organized, 2017.
  8. Ministry of Environment, Korea Environment Corporation, "Green Leader's Dream for Future, Green Campus Guideline", p.3, 2017.
  9. USGBC, "LEED Campus Guidance", updated April 01, 2014.
  10. www.aashe.org & AASHE, "Annual Report", p.14, 2016.
  11. Ministry of Environment, Korea Environment Corporation, "Green Leader's Dream for Future, Green Campus Guideline", p.2, 2017.
  12. GUPES, "Quarterly Newsletter" no.13, April-June 2016.
  13. https://www.international-sustainable-campus-network.org/awards
  14. Korea Environment Corporation Dept. of Climate Change Action, "Green Campus Credit Criteria & Guideline", p.1, April 2016.
  15. Korea Environment Corporation Dept. of Climate Change Action, "Green Campus Credit Criteria & Guideline", p.10, April 2016.
  16. www.aashe.org/about-us/aashe-history/, Retrieved Oct. 18. 2017.
  17. AASHE, "2016 Annual Report", p.05, 2016.
  18. https://stars.aashe.org/institutions/participants-and-reports/andAASHE, "Sustainable Campus Index 2016 Top Performers & Highlights", p.89-98 data re-organized, Oct. 2016, Retrieved Dec. 8. 2017.
  19. ISCN, "Implementation Guidelines to the ISCN-GULF Sustainable Campus Charter", p.3, 2016.
  20. K. C. Cho, S. T. Seong, S. W. Yang, "The Comparative Analysis on the Characteristic for Elements of Green Campus", Urban Design, vol. 12 no.5, Oct. 2011.
  21. W. Cheon, J. K. Koo, "Analysis of Green Campus Initiatives Led by Voluntary Participants of University Students", KIEAE Journal, vol. 17, no. 4, Aug. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.12813/kieae.2017.17.4.021
  22. T. Y. Kim, E. K. Shin, S. Y. Kim, "A Comparative Case Study on Legal System of Green- Campus and its Enforcement in Korea and Japan", Urban Design, vol. 17, no. 1, pp. 39-48, Feb. 2016.
  23. D. H. Kim, H. Lee, K. E. Jeon, S. Y. Kim, "Case Study on the Green Campus Operating System", JKEF, July 2013.
  24. E. Y. Shin, J. H. Kim, "A Comparative Analysis of Domestic and Foreign Universities' Facility Management for Green Campus", JKEF vol. 86, Jan. 2012.
  25. Y. K. Yun, M. S. Lee, "A Study on the Comprehensive Planning of Sustainable Green Campus", JKEF, vol. 96, Sep. 2013.
  26. Ministry of Environment, Korea Environment Corporation, "Campus Green House Gas Inventory Guideline", ver. 2.0, 2015
  27. Ministry of Trade, Industry and Energy, "Korea Energy Agency, 2016' Statistics of Energy Use", 2017.
  28. AASHE, "2016 Annual Report", 2016.
  29. AASHE, "Sustainable Campus Index 2016 Top Performers & Highlights", 2016.
  30. GUPES, "Quarterly Newsletter No.13", 2016.
  31. ISCN, "Implementation Guidelines to the ISCN-GULF Sustainable Campus Charter", 2016.
  32. United Nations Environment Programme UNEP, "Greening Universities Toolkit v2.0", 2014.
  33. USGBC, "Roadmap to a Green Campus", 2010.
  34. USGBC, "LEED Campus Guidance", 2014.
  35. www.gihoo.or.kr/greencampus/main/index.do, Retrieved Dec. 8. 2017
  36. www.kagci.org, Retrieved Nov. 1. 2017
  37. www.aashe.org, Retrieved Oct. 18. 2017
  38. www.international-sustainable-campus-network.org, Retrieved Nov. 1. 2017
  39. www.endowmentinstitute.org, Retrieved Dec. 8. 2017
  40. http://gupes.org/, Retrieved Dec. 8. 2017