DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Middle School Science Teachers' Difficulties in Teaching Physics Inquiry in Textbooks

중학교 과학 교사들이 교과서의 물리 탐구 지도에서 겪는 어려움 분석

  • Lee, Seyeon (Department of Science Education, Dankook University) ;
  • Lee, Bongwoo (Department of Science Education, Dankook University)
  • Received : 2018.01.26
  • Accepted : 2018.02.20
  • Published : 2018.04.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze Korean middle-school science-teachers' difficulties in teaching physics inquiry in textbooks. For this purpose, 102 middle-school science teachers completed a questionnaire. We asked teachers to evaluate the degree of difficulty in teaching each inquiry. Additionally, we asked teachers to select the two most difficult inquires to teach and to express their reasons for these selections. The teachers' responses were analyzed into 4 domains (textbook, environment, student, and teacher) and 12 categories. The main results are as follows: First, the degree of difficulty for the all inquiry is 2.9, indicating a normal level of difficulty. Second, the difficulty of teaching physics inquiry is greater for male teachers than for female teachers, for non-physics majors than for physics majors, and for highly experienced teachers and beginning teachers than middle-career teachers. Third, the biggest difficulties for teachers in each domain are a problem with the experiment itself, difficulty in preparing experimental instruments and materials, lack of ability of students to manipulate the apparatus, etc.

본 연구의 목적은 중학교 과학 교사들이 교과서에 제시된 물리 탐구를 지도하는 과정에서 겪는 어려움을 분석하는 것이다. 이를 위해서 중학교 교사 102명을 대상으로 설문을 실시하였다. 교사들에게 교과서에 제시된 물리 탐구를 지도하는 데의 어려운 정도를 표시하고, 지도하기 어려운 탐구에 대해 그 이유를 설명하도록 하였다. 교사들이 응답한 결과는 교과서, 환경, 학생, 교사의 4가지 영역과 12개의 범주로 분석하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과서 탐구를 지도하기 어려운 정도는 전체 탐구에 대해 평균 2.9로 보통 수준이었다. 둘째, 물리 탐구 지도의 어려움은 여교사보다 남교사들이, 물리 전공 교사보다 물리 비전공 교사들이, 중간 경력 교사보다 저경력 교사나 고경력 교사들이 더 크게 인식하고 있었다. 셋째, 각 영역별로 교사들이 물리 탐구 지도에서 가장 어렵게 느끼는 것은 실험 자체의 문제, 실험기기와 재료 준비의 어려움, 학생들의 실험기기 조작능력 부족 등이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. F. Abd-El-Khalick, R. L. Bell and N. G. Lederman, Sci. Educ. 82, 417 (1998). https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199807)82:4<417::AID-SCE1>3.0.CO;2-E
  2. Ministry of Education, 2015 Revised National Science Curriculum, 2015-74, 2015.
  3. R. L. Bell, L. M. Blair, B. A. Crawford and N. G. Lederman, J. Res. Sci. Teach. 40, 487 (2003). https://doi.org/10.1002/tea.10086
  4. D. Hodson, Education in Chemistry 19, 112 (1982).
  5. J. J. Wellington, Practical Work in School Science (Routledge, New York, 1998), pp. 3-15.
  6. K. Seo, Asian J. Educ. 6, 1 (2005).
  7. H. Yoon, J. Korean Assoc. Sci. Educ. 25, 98 (2005).
  8. M. Lampert, Harv. Educ. Rev. 55, 178 (1985). https://doi.org/10.17763/haer.55.2.56142234616x4352
  9. H. Kim, H. Yoon, K. Lee and H. Cho, Secondary Education Research 58, 213 (2010). https://doi.org/10.25152/ser.2010.58.3.213
  10. E. Jeong and J. Lee, Jour. Sci. Edu. 37, 203 (2013). https://doi.org/10.21796/jse.2013.37.1.203
  11. H. Cho, I. Han, H. Kim and I. Yang, J. Korean Assoc. Sci. Educ. 28, 901 (2008).
  12. S. Jin and S. Jang, J. Korean Element. Sci. Educ. 26, 181 (2007).
  13. J. Rhee, D. Shin and B. Lee, Sae Mulli 56, 343 (2008).
  14. B. Lee, New Phys.: Sae Mulli 62, 589 (2012). https://doi.org/10.3938/NPSM.62.589
  15. S. H. Lee and S. H. Paik, J. Korean Assoc. Sci. Educ. 33, 30 (2013). https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.1.030
  16. D. Hyun, New Phys.: Sae Mulli 60, 1125 (2010). https://doi.org/10.3938/NPSM.60.1125
  17. S. Kim and D. Hyun, New Phys.: Sae Mulli 65, 797 (2015). https://doi.org/10.3938/NPSM.65.797
  18. S. Park and D. Hyun, New Phys.: Sae Mulli 64, 405 (2014). https://doi.org/10.3938/NPSM.64.405
  19. D. Hyun and D. Kim, New Phys.: Sae Mulli 67, 176 (2017). https://doi.org/10.3938/NPSM.67.176