DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring of Reaction Behavior to Instructor Messages according to Learning Motivation Types in Online Collaborative Learning

온라인 협력학습 환경에서 학습동기 유형에 따라 교수메시지에 대한 반응행동 탐색

  • Received : 2018.03.05
  • Accepted : 2018.03.26
  • Published : 2018.05.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate learners' reaction behaviors by the type of learning motive when teaching messages were delivered. The subjects of this study were 82 students from Auniversity and Buniversity in the metropolitan area. Students were online collaborative learning. The instructor delivered six messages. Since then, the researchers have measured the learner 's response time and the frequency and level of interaction. And analyzed using an independent sample t-test. As a result, the frequency and level of interaction increased before the message was delivered. The response time to instructional messages was the fastest among the students with performance avoidance goal orientation. Mastery goal orientation students were most sensitive to scaffolding messages. Performance avoidance goal orientation students responded most sensitively to the reminder message. Finally, Mastery goal orientation students had the most action on new topics. And performance approach goal orientation students had the most to do with accuracy and relevance.

본 연구는 온라인 협력학습에서 학습 활동 촉진을 위해 교수메시지를 학습자에게 전달하였을 때, 학습동기(성취목표지향성) 유형에 따라 나타나는 반응 행동을 탐색하기 위해 수행되었다. 이를 위해 수도권 A대학과 B대학의 학생 82명을 대상으로 온라인 협력학습을 수행하였고, 교수자는 총 6회의 메시지를 전달하였다. 이후 학습자들의 반응 시간과 상호작용의 빈도와 수준을 수집하였다. 자료의 분석은 독립표본 t-test를 사용하여 분석하였다. 그 결과 교수메시지를 전달하기 전보다 이후가 상호작용의 빈도와 수준이 모두 높아졌다. 교수메시지에 대한 반응 시간은 수행회피목표지향성을 가진 학생들이 가장 빨랐으며, 스캐폴딩 형태의 메시지에는 숙달목표지향성의 학생들이 가장 민감하게 반응하였고, 독촉의 메시지에는 수행회피목표지향성 학생들이 가장 민감하게 반응하였다. 마지막으로 숙달목표지향성 학생들은 새로운 주제에 대한 행동이 많았고, 수행접근목표지향성 학생들은 정확성과 관련성에 대한 행동이 많았다.

Keywords

References

  1. 이은철, "온라인 협력학습 환경에서 상호작용 및 학업성취 수준에 대한 협력스크립트 형태의 토론 성찰일지 작성의 효과성 검증," 교육공학연구, 제33권, 제2호, pp.239-267, 2017.
  2. 이은철, "라포 수준에 따른 집단 구성이 온라인 협력학습 환경에서 상호작용에 미치는 영향," 교육학연구, 제51권, 제3호, pp.57-82, 2013.
  3. 김동식, 권숙진, "CSCL에서 스캐폴딩의 유형이 공유 정신 모형에 미치는 영향," 교육공학연구, 제22권, 제1호, pp.1-34, 2006.
  4. 김민정, "위키 협력학습 지원 스크립트 개발을 위한 설계기반연구," 교육정보미디어연구, 제15권, 제4호, pp.47-75, 2009.
  5. 이은철, 김민정, "위키(wiki) 기반 협력학습 지원을 위한 통합적 지원 모형 개발 및 효과성 검증," 교육공학연구, 제28권, 제3호, pp.587-617, 2012.
  6. 한희섭, 김현철, "Wiki 기반 협력학습에서 적응적 내비게이션 시스템이 그룹 활동에 미치는 효과," 컴퓨터교육학회논문지, 제9권, 제1호, pp.41-48, 2006.
  7. 이은철, "온라인 학습 환경에서 고성취 집단의 학습과정에서 나타난 상호작용 분석," 교육공학연구, 제31권, 제2호, pp.159-190, 2015.
  8. 이은철, "학습자의 자기결정성 유형과 수준이 온라인 협력학습 환경에서 상호작용에 미치는 영향," 열린교육연구, 제21권, 제2호, pp.91-110, 2013.
  9. D. H. Schunk, P. R. Pintrich, and J. Meece, "Motivation in education: Theory, research, and application," New Jersey: Prentice Hall, 2009.
  10. J. Brophy, "Motivating students to learn," NY: Taylor & Francis, 2010.
  11. 선종삼, 김동식, "위키기반 CSCL에서 그라운딩 지원도구의 설계기반연구," 교육공학연구, 제26권, 제2호, pp.149-186, 2010.
  12. H. Bouta, S. Retalis, and F. Paraskeva, "Utilising a collaborative macro-script to enhance student engagement: A mixed method study in a 3D virtual environment," Computers & Education, Vol.58, No.1, pp.501-517, 2012. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.031
  13. A. Alm, "CALL for autonomy, competence and relatedness: Motivating language learning environments in Web 2.0," The JALT CALL Journal, Vol.2, No.3, pp.29-38, 2006.
  14. M. V. Covington and E. Dray, "The development course of achievement motivation," In A. Wigfield and J. S. Eccles (Ed), Development of Achievement Motivation, pp.32-53, San Diego: Academic Press, 2002.
  15. M. Csikszentmihalyi, Flow: The psychology of happiness, London; Random House, 2013.
  16. D. Stipek, "Motivation to learn: From theory to practice," MA; Allyn & Bacon, 2002.
  17. P. H. M. Sins, W. R. V. Joolingen, E. R. Savelsbergh, and B. V. Hout-Wolters, "Motivation and performance within a collaborative computer-based modeling task: Relations between students' achievement goal orientation, self-efficacy, cognitive processing, and achievement," Contemporary Educational Psychology, Vol.33, pp.58-77, 2008. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2006.12.004
  18. P. R. Pintrich, D. A. F. Smith, T. Garcia, and W. J. McKeachie, "A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning," The University of Michigan, 1991.
  19. D. R. Newman, B. R. Webb, and A. C. Cochrane, "A Content Analysis Method to Measure Critical Thinking in Face-to-Face and Computer Supported Group Learning," Interpersonal Computing and Technology, Vol.3, No.2, pp.56-77, 1996.
  20. 이은철, "온라인 협력학습에서 학습동기가 상호작용에 미치는 영향 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제7호, pp. 416-424, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.07.416
  21. R. Hamalainen and P. Hakkinen, "Teachers' instructional planning for computer-supported collaborative learning: Macro-scripts as a pedagogical method to facilitate collaborative learning," Teaching and Teacher Education, Vol.26, No.4, pp.871-877, 2010. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.025
  22. K. Makitalo-Siegl, C. Kohnle, and F. Fischer, "Computer-supported collaborative inquiry learning and classroom scripts: Effects on help-seeking processes and learning outcomes," Learning and Instruction, Vol.21, No.2, pp.257-266, 2011. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2010.07.001