DOI QR코드

DOI QR Code

An Investigation on the Understanding of the Mathematical Modelling Based on the Results of Domestic Articles since 2007

2007년 이후 국내 논문 결과에 근거한 수학적 모델링 탐색

  • Received : 2018.04.23
  • Accepted : 2018.05.03
  • Published : 2018.05.15

Abstract

Problem solving and its mathematical applications have been increasingly emphasized in school mathematics over the past years. Recently it is recommended that mathematical applications and modelling situations be incorporated into the secondary school curriculum. Many researchers on the approach have been conducted in Korea. This study is planning to investigate and establish the meaning of mathematical modelling and model, mathematical modelling process. And also it does the properties of problem situations introduced and dealt with in mathematical modelling activity. To accomplish this, this study is based on the analysis and comparison of those 24 articles. They are ones which have been published from 2007 to 2017 and are included in the five types of publication. Prior to this study, the previous study was conduct in 2007 with the same purpose. Namely, by the subject of 11 articles and 22 master dissertations published domestically from 1991 to 2005, the analytic and explorative study on the mathematical modelling and its understanding had been conducted.

2007년에 수학적 모델링에 관한 주제로 국내 학회지에 실린 총 11편의 선행 연구 및 22편의 석사학위논문을 대상으로 수학적 모델링에 관한 이해를 탐색하였는데(황혜정, 2007), 이와 동일한 취지와 목적으로 2007년 이후 수학적 모델링에 관하여 전반적인 사항을 검토해 보는 것은 의미 있는 일일 것이다. 2007년부터 2017년까지 10년간 국내에서 수학적 모델링을 주제를 다루는 논문은 총 24편으로, 여기에는 한국수학교육학회의 '수학교육'과 '수학교육 논문집', 대한수학교육학외의 '수학교육학연구'와 '학교수학', 그리고 한국학교수학회의 '한국학교수학회논문집' 논문이 해당된다. 결과적으로, 본 연구에서는 총 24편의 논문을 중심으로, 수학적 모델링의 의미, 수학적 모델링의 문제의 특징과 유형, 수학적 모델링에서의 모델의 의미 등에 대하여 분석하여 재정리해 보고자 한다. 다만, 2007년 연구에서는 22편의 석사학위논문을 부가적으로 참조하여 연구를 수행하고 학회지의 것과 상이하게 다른 점을 비교하였는데, 금 번에는 학회지 논문만도 총 24편에 달하므로 이에 초점을 두어 연구를 수행하고자 한다. 아울러, 이러한 선행 연구자들 간의 다소 다른 견해나 강조점들에 관한 의견을 종합하여 정리하는 과정에서 수학적 모델링과 관련된 몇몇 국외 문헌들을 참조하고자 한다.

Keywords

References

  1. 강옥기 (2010). 수학적 모델링의 정교화 과정 연구. 수학교육학연구, 20(1), 73-84. Kang Ok Ki(2010). A Study on a Modelling Process for Fitting Mathematical Modeling. Journal of Educational Research in Mathematics, 20(1), 73-84.
  2. 강향임 (2012). 수학적 모델링 과정에서 접선 개념의 재구성을 통한 미분계수의 재발명과 수학적 개념 변화. 학교수학, 14(4), 409-429. Kang Hyang Im (2012). Students' Reinvention of Derivative Concept through Construction of Tangent Lines in the Context of Mathematical Modeling. School Mathematics, 14(4), 409-429.
  3. 김민경.민선희.강선미 (2009). 초등교사들의 수학적 모델링에 대한 인식 조사 연구. 한국학교수학회 논문집, 12(4), 411-431. Kim Min Kyeong, Min Sun Hee, & Kang Seon Mi (2009). A survey of the elementary teachers' perception and the status about mathematical modeling. Journal of the Korean school mathematics society, 12(4), 411-431.
  4. 김민경.홍지연.김은경 (2009). 수학적 모델링 사례 분석을 통한 초등 수학에서의 지도 방안 연구. 수학교육, 48(4), 365-385. Kim Min Kyeong, Hong Jee Yun, & Kim Eun-Kyung (2009). Exploration of Teaching Method through Analysis of Cases of Mathematical Modeling in Elementary Mathematics. The Mathematical Education, 48(4), 365-385.
  5. 김민경.홍지연.김혜원 (2010). 수학적 모델링 적용을 위한 문제상황 개발 및 적용. 수학교육, 49(3), 313-328. Kim Min Kyeong, Hong Jee Yun, & Kim, Hye-Won (2010). A Study on Development of Problem Contexts for an Application to Mathematical Modeling. Mathematical education, 49(3), 313-328.
  6. 김창수 (2013). 수학적 모델링문제 해결에서의 의미에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 16(3), 561-582. Kim Chang Su (2013). A Study on Meaning in Solving of Mathematical Modeling Problem. Journal of the Korean school mathematics society, 16(3), 561-582.
  7. 김혜영.김래영 (2016). 루브릭(RUBRIC) 쓰기에 나타난 수학적 모델링 연구. 수학교육 논문집, 30(3), 263-280. Kim Hye Young & Kim Rae Young (2016). An Analysis of Students' Mathematical Modeling in the RUBRIC Writing. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 30(3), 263-280.
  8. 박슬히.신재홍.이수진 (2014). 중학생의 수학적 모델링 정교화 과정에 관한 사례 연구. 한국학교수학회논문집, 17(4), 657-677. Park Sle Hee, Shin Jaehong, & Lee Soo Jin (2014). A Case Study on a Model Refinement in Mathematical Modeling Process. Journal of the Korean school mathematics society, 17(4), 657-677.
  9. 박진형.이경화 (2013). 수학적 모델링 과정에서 수학화의 기호학적 분석. 수학교육학연구, 23(2), 95-116. Park Jin Hyeong & Lee Kyeong Hwa (2013). A Semiotic Analysis on Mathematization in Mathematical Modeling Process. Journal of Educational Research in Mathematics, 23(2), 95-116.
  10. 박진형.이경화 (2014). 모델링 활동을 통한 메타수준 학습에 대한 연구. 학교수학, 16(3), 409-444. Park Jin Hyeong & Lee Kyeong Hwa (2014). A Study on Meta-Level Learning through Modeling Activities. School Mathematics, 16(3), 409-444.
  11. 박진형 (2017). 수학적 모델링 활동에 의한 창의적 사고 촉진 사례 연구. 수학교육학연구, 27(1), 69-88. Park Jin Hyeong(2017). Fostering Mathematical Creativity by Mathematical Modeling. Journal of educational research in mathematics, 27(1), 69-88.
  12. 서지희.윤종국.이광호 (2013). 중학교 3학년 수학 영재 학생들을 위한 수학적 모델링 교수.학습 자료의 개발 및 적용: 쓰나미를 소재로. 학교수학, 15(4), 785-799. Seo Ji Hee, Yeun Jong Kook, & Lee Kwang Ho (2013). Development and Application of Teaching-Learning Materials for Mathematically-Gifted Students by Using Mathematical Modeling: Focus on Tsunami. School Mathematics, 15(4), 785-799.
  13. 손홍찬.류희찬 (2007). 수학적 모델링에서 스프레드시트 환경이 수학적 모델의 정교화 과정에 미치는 역할. 학교수학, 9(4), 467-486. Son Hong Chan & Lew Hee Chan (2007). The Role of Spreadsheet in Model Refinement in Mathematical Modeling Activity. School Mathematics, 9(4), 467-486.
  14. 신경희.김연지 (2011). 절댓값 기호를 포함한 일차함수와 그래프의 개념발달에 관한 수학적 모델링 사례연구. 수학교육, 50(2), 165-184. Shin Kyunghee & Kim Yeon-Ji (2011). The Case Study for the Development of Conception of a Graph and the Formula with the absolute value through the Mathematical Modeling. Mathematical education, 50(2), 165-184.
  15. 신은주.권오남 (2001). 탐구지향 수학적 모델링에 관한 연구. 수학교육학연구, 11(1), 157-177. Shin Eun-Ju & Kwon Ohnam (2001). A Study of Exploration- Oriented Mathematical Modeling, Journal of Educational Research in Mathematics, 11(1), 157-177.
  16. 신현성.이명화 (2011). 실세계 상황에서 수학적 모델링 과제설정 효과. 한국학교수학회논문집, 14(4), 423-442. Shin Hyun-Sung & Lee Myeong-Hwa (2011). The Effects of Tasks Setting for Mathematical Modelling in the Complex Real Situation. Journal of the Korean school mathematics society, 14(4), 423-442.
  17. 신현성.최희선 (2016). 수학적 모델링의 과제공간에서 과제복잡성의 평가척도(rating scheme)설정 - 예비수학교사를 대상으로. 한국학교수학회논문집, 19(4), 357-371. Shin Hyun Sung & Choi Heesun (2016). A Study on Setting of Mathematical modelling Task Space and Rating Scheme in its Complexity. Journal of the Korean school mathematics society, 19(4), 357-371.
  18. 안종수 (2012). 함수 단원의 수학적 모델링 자료를 활용한 수업이 학생들의 학습능력 향상에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 15(4), 747-770. An Jong Su (2012). Impact on improve Student's learning ability in instruction using mathematical modeling teaching materials of function units. Journal of the Korean school mathematics society, 15(4), 747-770.
  19. 유홍규.윤종국 (2017). 영재교육을 위한 수학적 모델링 프로그램의 개발 및 적용 :보로노이 다이어그램과 들로네 삼각분할을 중심으로. 수학교육 논문집, 31(3), 257-277. Yu Hong-Gyu, Yun Jong-Gug (2017). Development and application of program for mathematically gifted students based on mathematical modeling : focused on Voronoi diagram and Delaunay triangulation. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 31(3), 257-277
  20. 이상구.고래영.이재화 (2010). 신종 인플루엔자의 수학적 모델링. 수학교육 논문집, 24(4), 877-889. Lee Sang-Gu, Ko Rae-Young, & Lee Jae Hwa (2010). Mathematical Modelling of the H1N1 Influenza. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 24(4), 877-889.
  21. 이지영.김민경 (2016). 초등학생의 수학적 모델링 적용과정에서 나타나는 의사소통에 관한 연구: 5학년 수와 연산을 중심으로. 수학교육, 55(1), 41-71. Lee Ji Young & Kim Min Kyeong (2016). A study on the communication in process of applying mathematical modeling to children in elementary mathematics classroom. Mathematical education, 55(1), 41-71.
  22. 정승요.박만구 (2016). 수학과 교육과정의 변화에 따른 초등학교 3, 4학년 교과서의 수학적 모델링 관련 제시 방법 분석. 한국학교수학회논문집, 19(1), 103-122. Jung Seongyo & Park Mangoo (2016). An Analysis of Mathematical Modeling in the 3rd and 4th Grade Elementary Mathematics Textbooks. Journal of the Korean school mathematics society, 19(1), 103-122.
  23. 최경아 (2017). 수학 교과 역량 관점에서의 수학적 모델링에 관한 선행 연구 탐색. 한국학교수학회논문집, 20(2), 187-210. Choi Kyounga (2017). A study on literature review of mathematical modeling in mathematical competencies perspective. Journal of the Korean school mathematics society, 20(2), 187-210.
  24. 최지선 (2017). 수학적 모델링 수업에 대한 초등 교사의 인식. 수학교육학연구, 27(2), 313-328. Choi Jisun (2017). Prospective Teachers' Perception of Mathematical Modeling in Elementary Class. Journal of Educational Research in Mathematics, 27(2), 313-328.
  25. 홍지연.김민경 (2011). 겉넓이 학습을 위한 수학적 모델링에서 나타난 추상화 과정 및 겉넓이 이해에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 14(1), 043-064. Hong Jee Yun & Kim Min Kyeong (2011). A Study on Abstraction and Understandings in Children's Learning of Surface Area with Mathematical Modeling Perspective. Journal of the Korean school mathematics society, 14(1), 043-064.
  26. 황혜정 (2007). 수학적 모델링의 이해 - 국내 연구 결과 분석을 중심으로. 학교수학, 9(1), 65-97. Hwang Hye Jeang (2007). A Study of Understanding Mathematical Modelling. School Mathematics, 9(1), 65-97.
  27. Bliss, K. M., Fowler, K. R. & Galluzzo, B. J. (2014). Math Modeling: Getting Started and Getting Solutions. Philadelphia, PA: SIAM.
  28. Blum, W. (2002). ICMI study 14: Applications and modelilng in mathematics education - Discussion document. Educational Studies in Mathematics, 51, 149-171. https://doi.org/10.1023/A:1022435827400
  29. Blum, W. (2011). Can Modelling Be Taught and Learnt? Some Answers from Empirical Research. In G. Kaiser, W. Blum, Ferri R. Borromeo, G. Stillman(eds.), Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling, Dordrecht: Springer.
  30. Blum, W. & Ferri, R. B. (2016). Advancing the Teaching of Mathematical Modeling: Research-Based Concepts and Examples. In R. H. Christiali(ed), Annual Perspectives in Mathematics Education: Mathematical Modeling and Modeling Mathematics, Reston, VA: NCTM.
  31. Carlson, Mary Alice, Wickstrom, Megan H., Burroughs, Elizabeth A., & Fulton, Elizabeth W. (2016). A Case for Mathematical Modeling in the Elementary School Classroom. In R. H. Christiali(ed), Annual Perspectives in Mathematics Education: Mathematical Modeling and Modeling Mathematics, Reston, VA: NCTM.
  32. Cavey, L. O. & Champion, Joe (2016). Learning Secondary School Mathematics through Authentic Mathematical Modeling Tasks. In R. H. Christiali(ed), Annual Perspectives in Mathematics Education : Mathematical Modeling and Modeling Mathematics, Reston, VA: NCTM.
  33. Galbraith, P. L. (2007). Dreaming a 'possible dream': More windmills to conquer. In C. Haines, P. Galbrait, W. Blum, & S. Kha(eds.), 12th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA 12) , Chichester, UK: Horwood Publishing.
  34. Irillo, M., Bartell, T. G., & Wager, A. A. (2016). Teaching Mathematics for SocialJustice through Mathematical Modeling. In R. H. Christiali(ed), Annual Perspectives in Mathematics Education : Mathematical Modeling and Modeling Mathematics, Reston, VA: NCTM.
  35. Ledder, G. (2013). Mathematics for the Life Sciences: Calculus, Modeling, Probability, and Dynamical Systems. New York: Springer.
  36. Lesh, R. & Doerr. H. M. (2003). Beyond Constructivism: Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching. In Richard Lesh & Helen M. Doerr (Eds.), Beyond Constructivism: Model and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  37. Meyer, D. (2015). Missing the Promise of Mathematical Modeling. Mathematics Teacher, 108(8), 578-583. https://doi.org/10.5951/mathteacher.108.8.0578
  38. Swetz, F. & Hartzler, J. S. (1991). Mathematical modeling in the secondary school curriculum: A resource guide of classroom exercises. Reston, VA: NCTM.
  39. NGA Center & CCSSO (2010). Common Core State Standards for Mathematics. Washington D.C.: National Governors Association Center for Best Practices, Council of Chief State School Officers.