DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring for Impact of Learning Strategies on Participation Level in Online Collaborative Learning Process

온라인 협력학습 과정의 참여 수준에 대한 학습전략의 영향 탐색

  • Received : 2018.03.30
  • Accepted : 2018.05.10
  • Published : 2018.06.28

Abstract

This study was conducted to explore the impact of learning strategies on the level of participation in the online collaborative learning process. To do this, We studied 91 students who took professorship courses at A university in the Seoul metropolitan area. At the beginning of the semester, the learning strategies were measured through MSLQ, rehearsal, elaboration, organizing, critical thinking, metacognition, learning management, effort control, peer learning, and seeking help. Next, cooperative tasks were carried out to measure the interaction, and group composition consisted of 4-5 persons. The level of participation was measured by scores given to the messages created for interaction. The process of collaborative learning was divided into the steps of identifying learning goals, learning plans, performing individual learning, sharing learning results, and writing reports. The effects of learning strategies on participation level were analyzed through multiple regression analysis (stepwise selection method). As a result, the learning goal step influenced the highest level of metacognition, and the learning plan is the management of the learning time, the demonstration of the learning execution, the adjustment of the effort, the acquisition of help, the collegial learning, Writing was influenced by organization, elaboration, critical thinking, and critical thinking, metacognition, and elaboration.

본 연구는 온라인 협력학습 과정의 참여 수준에 대한 학습전략의 영향을 탐색하기 위해 수행되었다. 이를 위해 수도권의 A 대학에서 교직과목을 수강하는 91명의 대학생들을 대상으로 연구를 수행하였다. 학기가 시작되면서, 학습전략은 MSLQ를 통해서 시연, 정교화, 조직화, 비판적 사고, 초인지, 학습시간 관리, 노력조절, 동료학습, 도움구하기를 측정하였다. 다음으로 상호작용을 측정하기 위해서 협력과제를 수행하였고, 집단 편성은 4-5명으로 구성하였다. 참여 수준은 상호작용을 위해 작성한 메시지에 양적 가치를 부여하여 점수로 측정하였다 협력학습의 과정은 학습목표 확인, 학습계획, 개별학습 실행, 학습결과 공유, 보고서 작성, 평가의 단계로 구분하였다. 각 단계에서 나타나 참여 수준에 대해 학습 전략의 영향을 다중회귀분석(단계적 선택방식)을 통해 분석하였다. 그 결과 학습목표 단계는 초인지가 가장 높은 수준에서 영향을 주었고, 학습계획은 학습 시간관리, 학습실행은 시연, 노력조절, 도움 구하기, 동료학습, 학습결과 공유는 조직화, 비판적 사고, 도움구하기, 보고서 작성은 조직화, 정교화, 비판적 사고, 평가는 비판적 사고, 초인지, 정교화가 높은 수준에서 영향이 있었다.

Keywords

References

  1. 이은철, "온라인 협력학습 환경에서 상호작용 및 학업성취 수준에 대한 협력스크립트 형태의 토론성찰일지 작성의 효과성 검증," 교육공학연구, 제33권, 제2호, pp.239-267, 2017.
  2. 이은철, "온라인 학습 환경에서 고성취 집단의 학습과정에서 나타난 상호작용 분석," 교육공학연구, 제31권, 제2호, pp.159-190, 2015.
  3. 이은철, 김민정, "위키(wiki) 기반 협력학습 지원을 위한 통합적 지원 모형 개발 및 효과성 검증," 교육공학연구, 제28권, 제3호, pp.587-617, 2012.
  4. 김민정, "위키 협력학습 지원 스크립트 개발을 위한 설계기반연구," 교육정보미디어연구, 제15권, 제4호, pp.47-75, 2009.
  5. 선종삼, 김동식, "위키기반 CSCL에서 그라운딩 지원도구의 설계기반연구," 교육공학연구, 제26권, 제2호, pp.149-186, 2010.
  6. 이은철, "라포 수준에 따른 집단 구성이 온라인 협력학습 환경에서 상호작용에 미치는 영향," 교육학연구, 제51권, 제3호, pp.57-82, 2013.
  7. 이은철, "학습자의 자기결정성 유형과 수준이 온라인 협력학습 환경에서 상호작용에 미치는 영향," 열린교육연구, 제21권, 제2호, pp.91-110, 2013.
  8. Z. R. de. Yolanda and Z. Victoria Zenotz, "Learning strategies in CLIL classrooms: how does strategy instruction affect reading competence over time?," Received, Vol.29, pp.319-331, 2017.
  9. P. Gunning and O. L. Rebecca, "Children's Learning Strategy Use and the Effects of Strategy Instruction on Success in Learning ESL in Canada," System, Vol.43, pp.82-100, 2014. https://doi.org/10.1016/j.system.2013.12.012
  10. H. Bouta, S. Retalis, and F. Paraskeva, "Utilising a collaborative macro-script to enhance student engagement: A mixed method study in a 3D virtual environment," Computers & Education, Vol.58, No.1, pp.501-517, 2012. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.031
  11. J. Moskaliuk, J. Kimmerle, and U. Cress, "Wiki-supported learning and knowledge building: effects of incongruity between knowledge and information," Journal of Computer Assisted Learning, Vol.25, pp.549-561, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00331.x
  12. K. Makitalo-Siegl, C. Kohnle, and F. Fischer, "Computer-supported collaborative inquiry learning and classroom scripts: Effects on help-seeking processes and learning outcomes," Learning and Instruction, Vol.21, No.2, pp.257-266, 2011. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2010.07.001
  13. R. Hamalainen and P. Hakkinen, "Teachers' instructional planning for computer-supported collaborative learning: Macro-scripts as a pedagogical method to facilitate collaborative learning," Teaching and Teacher Education, Vol.26, No.4, pp.871-877, 2010. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.025
  14. 김동식, 권숙진, "CSCL에서 스캐폴딩의 유형이 공유 정신 모형에 미치는 영향," 교육공학연구, 제22권, 제1호, pp.1-34, 2006.
  15. T. Anderson, "Modes of interaction in distance education: Recent developments and research questions," In M. G. Moore & W. G. Anderson (Eds.), Handbook of Distance Education, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Publishers, pp.129-144, 2003.
  16. A. D. Cohen, Andrew, "Strategies in Learning and Using a Second Language," Harlow: Pearson Longman, 2011.
  17. L. R. Pinninti, "Metacognitive Awareness of Reading Strategies: An Indian Context," The Reading Matrix, Vol.1, pp.179-193, 2016.
  18. P. R. Pintrich, D. A. F. Smith, T. Garcia, and W. J. McKeachie, "A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning," The University of Michigan, 1991.
  19. D. R. Newman, B. R. Webb, and A. C. Cochrane, "A Content Analysis Method to Measure Critical Thinking in Face-to-Face and Computer Supported Group Learning," Interpersonal Computing and Technology, Vol.3, No.2, pp.56-77, 1996.
  20. 이은철, "온라인 협력학습에서 학습동기가 상호작용에 미치는 영향 분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제7호, pp.416-424, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.07.416
  21. 임규연, 박효선, 김주연, "웹기반 협력적 문제해결학습에서 스캐폴딩 유형에 따른 상호작용 패턴 및 성과 탐색," 학습자중심교과교육연구, 제15권, 제8호, pp.1-25, 2015.