DOI QR코드

DOI QR Code

Design Plan for Digital Textbooks Applying Augmented Reality Image Recognition Technology -A Study on the Digital Textbooks for Middle School Science 1-

증강현실(AR) 영상인식 기술을 적용한 디지털 교과서 디자인 기획 -중학교 과학1 디지털 교과서 중심으로-

  • 유영미 (충남대학교 디자인창의학과) ;
  • 조성환 (충남대학교 디자인창의학과)
  • Received : 2018.04.20
  • Accepted : 2018.06.15
  • Published : 2018.06.28

Abstract

According to the Digi Capital forecast, the global augmented reality market is expected to grow rapidly by 2020 to reach 150 billion dollars. In particular, high value added effects are expected in education. As ICT advances, digital textbooks are also leading innovative education by adding interactive functions. Advanced countries, including the U.S., are already using digital textbooks that use augmented reality technology in their classes. In line with this technological outlook, the ministry proposed a design plan that applies augmented reality technology to middle school science 1 digital textbooks. A study on middle school science 1 digital textbooks showed that each unit provided short videos. In addition, an investigation into the augmented reality class case showed that it was difficult to establish experimental equipment, lack of equipment (devices), and 3D design contents that did not continue despite the excellence of learning effects. Based on this demand, we designed an augmented reality scenario and system configuration to be applied to the instrument-specific experiments of middle school science 1 digital textbooks to explore and explore the contents of augmented reality by students. This research will replace the dangerous experiments and time consuming experiments for teachers and students by applying augmented reality to science subjects that are essential for the development of digital textbooks.

Digi-Capital 전망 자료에 따르면 전 세계 증강현실(AR) 시장 규모는 2020년까지 급성장해 1,500억 달러에 달할 것으로 예측하고 있다. 특히, 교육 분야에서 고부가가치 효과를 전망하고 있다. 정보통신 기술이 발전하면서 디지털 교과서 또한 인터랙티브한 기능이 추가되어 혁신적인 교육을 선도하고 있다. 이미 미국 등의 선진국에서는 디지털 교과서에 증강현실 기술을 적용한 디지털 교과서를 수업에서 활용하고 있다. 이런 기술적인 전망에 맞춰 중학교 과학1 디지털 교과서에 증강현실 기술을 적용한 디자인 기획 방향을 제안하였다. 현재 중학교 과학1 디지털 교과서를 조사한 결과 단원별 실험 과정이 짧은 동영상만을 제공하고 있었다. 또한 증강현실 수업 사례를 조사한 결과 학습 효과의 우수성에도 불구하고 지속적으로 이어지지 않은데는 실험 장비 구축의 어려움, 기자재(디바이스) 및 3D 디자인 콘텐츠 부족 등임을 알 수 있었다. 이런 요구를 종합하여 중학교 과학1 디지털 교과서의 단원별 실험 과정에 증강현실을 적용한 시나리오와 시스템 구성도를 설계하여 AR 아이콘을 통해 학생들 스스로 증강현실 3D 콘텐츠를 조작하고 탐구할 수 있도록 디자인 하였고 디자인한 모형 평가를 통해 학습 효과의 우수성을 제시하였다. 본 연구는 교육부의 디지털 교과서 개발에 있어 실험이 필수인 과학 과목에 증강현실을 적용한 디지털 교과서가 개발되어 교사와 학생들에게 위험한 실험, 시간 소요가 많은 실험 등을 대체할 수 있는 지속 가능한 효과적인 학습이 될 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 김성식, 안성훈, 이건남, 최숙기, 김길모, 유지은, 전용주, 한금영, 권지혜, 최정윤, 서혜숙, 박종필, 김보기, 2015개정 교육과정에 따른 디지털교과서 개발 방향 연구, 한국교원대학교 교육연구원, p.46, p.188, 2016.
  2. "2018년 디지털교과서 도입," 에듀동아, http://edu.donga.com, 2017.04.14.
  3. 류영호, 구텐베르크 프로젝트부터 아마존까지 세계 전자책 시장은 어떻게 움직이는가, 한국출판마케팅 연구소, pp.234-242, 2014.
  4. KT 경제경영연구소, 한국형 4차 산업혁명의 미래KT 경제경영연구소가 찾아낸 미래 한국의 7가지 성장 전략, 한스미디어, p.442, 2017.
  5. http://www.itworld.co.kr/news/106175, PCWorld, 2017.08.30.
  6. 임일, 4차 산업혁명 인사이트, 더메이커, pp.157-159, p.161, 2016.
  7. 장상현, 계보경, "증강현실(AR) 콘텐츠의 교육적 적용," 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제2호, p.83, 2007.
  8. 서희전, "증강현실기반 학습환경에서 학습자의 현존감, 학습 몰입감, 사용성에 대한 태도, 학업성취도의 관계," 교육 정보미디어 연구, Vol.14, No.3, p.150, p.162, 2008.
  9. 노경희, 지형근, 임석현, "증강현실 콘텐츠 기반수업이 학습성취, 학습흥미, 몰입에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.10, No.2, p.11, 2010.
  10. 성유정, 증강현실을 적용한 수업이 초등학생들의 개념이해와 흥미도에 미치는 영향, 한양대학교, 석사학위논문, pp.68-70, 2013.
  11. 윤지영, 증강현실을 활용한 중학교 과학 교과 '해수의 성분과 운동' 단원의 교육 콘텐츠 제작 연구작품 를 중심으로, 이화여자대학교, 석사학위논문, p.62, 2014.
  12. 박영화, 증강현실을 이용한 교육용 콘텐츠 개발사례 연구, 안동대학교, 석사학위논문, pp.51-52, 2014.
  13. 니케이커뮤티케이션 편집부, 스마트폰과 웹의 혁명 증강현실의 모든 것, p.19-23, p.197, pp.212-215, 2010.