The Effect of Peer Tutoring on Academic Achievement and Learning Interest in Computer Practice Class

컴퓨터 실습수업에서 동료지도학습이 학업성취도와 학습흥미도에 미치는 영향

  • 김창희 (서울기독대학교 국제경영정보학과)
  • Received : 2017.11.13
  • Accepted : 2017.11.30
  • Published : 2018.01.31

Abstract

This study is to investigate the effect of peer tutoring on computer learning and academic achievement and learning interest by distinguishing between teaching and learning methods. Peer guidance learning is a learning method that helps learners who have lost interest in learning due to uniform learning without consideration of their individual ability. It is a suitable learning method for computer training classes where there is a large difference between individuals according to their ability. In the experimental group, the peer leader and the fellow learner were divided into the peer group learning through the advance learning achievement survey, and the control group conducted general learning. Through the pre - test and the post - test, we showed that peer guidance learning leads to improvement of academic achievement and learning interest. Based on this study, it would be necessary to classify and analyze peer leaders and learners of peer instruction learners in various ways.

본 연구는 컴퓨터 실습수업에서 동료지도학습을 할 때와 기존의 교수 학습자 방식을 했을 때를 구분하여 학업성취도와 학습흥미도에 미치는 영향에 관한 연구이다. 동료지도학습은 학습체계가 개인별 능력을 고려하지 않고 일률적인 학습으로 인해 학습의 흥미를 잃은 학습자에게 도움을 주는 학습법으로 학습자의 능력에 따른 개인 간의 차이가 큰 컴퓨터 실습수업에 적합한 학습법이다. 두 집단 중 실험 집단에서는 사전 학업성취도 조사를 통해 동료지도자와 동료학습자를 나눠서 동료지도학습을 진행하였고, 통제집단은 일반적인 학습을 진행하였다. 사전 사후 검사를 통하여 동료지도학습이 학업성취도와 학습흥미도 향상을 가져오는 것을 보았다. 향후 이 연구를 바탕으로 동료지도학습자의 동료지도자와 학습자를 다양한 방법으로 분류하여 분석하는 것이 필요할 것으로 생각된다.

Keywords

References

  1. 2015 개정 교육과정 정보과 교육과정 (제 2015-74호).2015.
  2. 전정희, "또래교수법을 실시한 컴퓨터 실습수업에서 동료 평가가 학업성취도와 자기효능감에 미치는 영향", 고려대학교 교육대학원 석사학위. 2011
  3. 이병욱, 노태천 ."이론.실습 통합 교과의 교수.학습 모형 개발을 위한 이론적 탐색". 직업교육연구, 20권 1호, 2001. pp. 63-76.
  4. Bandura, A. "Social foundations of thoughtand action". Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. 1986.
  5. Goodlad,S.,& Hirst,B. (1989).Peer tutoring:A guide to learning by teaching.NY: GP Publishing]
  6. 허희옥, 안미리, 김미량, 김민경, 이옥화, 조미현, "컴퓨터교육방법 탐구" . 서울:교육과학사. 2003
  7. 김미경, "컴퓨터 실습교육에서 동료지도자와 동료학습자 역할이 중위권 학습자의 문제해결력에 미치는 효과" , 한국교원대학교 교육대학원. 2007.
  8. 병영계."교수.학습 이론의 이해". 서울 :학지사., 2004.
  9. 고일제, "짝 프로그래밍(Pair Programming)기법을 이용한 프로그래밍 수업이 학업성취와 학습흥미에 미치는 영향", 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문. 2006.
  10. 표경숙, "동료지도학습이 초등학교 아동의 학업성취와 자기효능감에 미치는 효과" , 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문. 2000