Abstract
This study is to investigate the effect of peer tutoring on computer learning and academic achievement and learning interest by distinguishing between teaching and learning methods. Peer guidance learning is a learning method that helps learners who have lost interest in learning due to uniform learning without consideration of their individual ability. It is a suitable learning method for computer training classes where there is a large difference between individuals according to their ability. In the experimental group, the peer leader and the fellow learner were divided into the peer group learning through the advance learning achievement survey, and the control group conducted general learning. Through the pre - test and the post - test, we showed that peer guidance learning leads to improvement of academic achievement and learning interest. Based on this study, it would be necessary to classify and analyze peer leaders and learners of peer instruction learners in various ways.
본 연구는 컴퓨터 실습수업에서 동료지도학습을 할 때와 기존의 교수 학습자 방식을 했을 때를 구분하여 학업성취도와 학습흥미도에 미치는 영향에 관한 연구이다. 동료지도학습은 학습체계가 개인별 능력을 고려하지 않고 일률적인 학습으로 인해 학습의 흥미를 잃은 학습자에게 도움을 주는 학습법으로 학습자의 능력에 따른 개인 간의 차이가 큰 컴퓨터 실습수업에 적합한 학습법이다. 두 집단 중 실험 집단에서는 사전 학업성취도 조사를 통해 동료지도자와 동료학습자를 나눠서 동료지도학습을 진행하였고, 통제집단은 일반적인 학습을 진행하였다. 사전 사후 검사를 통하여 동료지도학습이 학업성취도와 학습흥미도 향상을 가져오는 것을 보았다. 향후 이 연구를 바탕으로 동료지도학습자의 동료지도자와 학습자를 다양한 방법으로 분류하여 분석하는 것이 필요할 것으로 생각된다.