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Characteristics of research The Transmedia Storytelling in the Disney Marvel

디즈니 마블의 트랜스미디어 스토리텔링 특성 연구

  • 김휘 (호서대학교 일반대학원 애니메이션학과) ;
  • 박성호 (호서대학교 애니메이션학과)
  • Received : 2018.05.01
  • Accepted : 2018.06.19
  • Published : 2018.06.30

Abstract

As digital media evolves, image changes have evolved from 2D to 3D. At the end of the 1930s when the US overcame the economic crisis and met the Second World War, people needed a hero to escape reality. In DC (Detective Comics), superhero comics started to become popular by making superhero series mainly with Super Man and Bat Man. Timely Comics, founded by Martin Goodman in 1939, also published Marvel Comics, the first comic strip in epochal comics on October 1 of the same year. From this point on, Marble has developed mainly in the cartoon industry. However, in the development of the times and the change of media, Marble boldly grasps the influence of Hollywood movies from the comic centered development system, and moves from the cartoon market to the movie market. Especially, the trans-media storytelling strategy was well reflected in the movie "Avengers" series, which Marvel produced after the merger with Disney. In this paper, When Marble Comics compares with the time when the comic book industry developed before the merger and the time when the movie industry was focused after the merger with Disney What kind of change and development, and The purpose of this study is to investigate the causes of these changes.

디지털 미디어의 발전에 따라 이미지의 변화가 2D에서 3D로 발전해 왔다. 1930년대 말 미국이 경제 위기를 극복하고 2차 세계대전을 맞이할 시기에 사람들은 현실도피를 위해 히어로가 필요했다. DC(Detective Comics)에서는 이미 슈퍼맨(Super Man), 배트맨(Bat Man)을 위주로 슈퍼 히어로 시리즈를 제작하여 슈퍼 히어로 만화가 유행하기 시작하였다. 마틴 굿맨(Martin Goodman)이 1939년에 창립한 타임리 코믹스(Timely Comics)도 같은 해 10월 1일에 시대 만화에서 첫 번째 만화 '마블'코믹스(Marvel Comics)를 출판하였다. 이 시점으로부터 마블은 만화산업을 위주로 발전해 왔다. 하지만 시대의 발전과 미디어의 변화 속에서 마블은 만화 중심의 발전 체계로부터 대담하게 할리우드 영화의 영향력을 파악하고 만화시장으로부터 영화시장으로 전향하게 된다. 특히 트랜스미디어 스토리텔링전략은 마블이 디즈니와 합병 후 제작한 영화 <어벤져스> 시리즈에서 잘 반영되었다. 본 논문에서는 마블의 히어로물 만화가 합병 전 만화산업을 위주로 발전해 왔던 시기와 디즈니와 합병 후 영화산업을 위주로 한 시기를 비교해 보았을 때 어떠한 변화와 발전을 가져왔는지, 그리고 이러한 변화를 가져오게 된 원인을 연구하는데 목적을 둔다.

Keywords

References

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