DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Course-Embedded Assessment for Program Outcomes of Information Security Program for Engineering Education Accreditation

공학교육인증을 위한 정보보호학 프로그램의 교과 기반 학습성과 평가에 관한 연구

  • Jeong, Weonil (Division of Computer and Information Engineering, Hoseo Univ.)
  • 정원일 (호서대학교 컴퓨터정보공학부)
  • Received : 2018.04.30
  • Accepted : 2018.07.06
  • Published : 2018.07.31

Abstract

This paper evaluates the achievement of program outcomes using course-embedded assessment for information security programs. In the case study concerning the development of course-embedded assessment used in this paper, we evaluate program outcomes using various evaluation tools including the course evaluation data. In addition, we consider the evaluation rubric and evaluation procedure for course-embedded program outcomes, set performance criteria, select the probe course with high contribution to the program outcomes according to curriculum flowchart, set course objectives for the probe course, and explain the rubric for each assessment tool to measure achievement level. Subsequently, we perform course-embedded program outcomes assessment, based on tests and projectevaluation tool for each program objectives, and present the achievement levels based analysis results. These results prove the effectiveness of the proposed course-embedded assessment for program outcomes.

본 논문에서는 공학교육인증제를 운영하는 정보보호학 프로그램에서 교과 기반의 학습성과 평가 체계를 활용하여 프로그램의 재학생들이 졸업 시점에 갖추어야 하는 핵심 성과인 프로그램 학습 성과에 대한 달성도를 평가하는 방안을 제안한다. 본 논문의 교과 기반 학습 성과 평가 사례에서는 프로그램의 교육 목표에 부합하는 프로그램 학습 성과를 설정하고, 교과 기반 평가 자료를 포함한 직간접 평가 도구를 이용하여 프로그램 학습 성과 평가 체계를 기술한다. 그리고 교과기반 프로그램 학습 성과 평가를 위한 루브릭 및 평가 절차, 수행 준거의 설정, 이수 체계에 따른 프로그램 학습 성과에 대한 기여도가 높은 탐침(Probe) 교과목의 선정, 탐침 교과목에 대한 교과목 학습 목표의 설정 및 성취 수준을 측정하기 위한 평가 도구별 루브릭을 설명한다. 이어 탐침 교과목의 학습목표별 필기시험 및 프로젝트 평가 도구의 문항을 기초로 교과기반 학습 성과 평가를 수행하고, 평가 결과로부터 성취도 수준의 분석과 개선 사항 도출하는 과정을 보임으로써 제안하는 교과 기반 학습 성과 평가 방안의 효용성을 입증한다.

Keywords

References

  1. ABET, "Criteria for accrediting engineering programs: Effective for Reviews During the 2016-2017 Accreditation Cycle", 2015.
  2. D. Park, C. Sim, and C. Kim, "KEC2005 Program Outcomes: Sound Interpretation and Understanding", Journal of Engineering Education Research, Vol. 18, No. 3, pp. 33-38, May 2015.
  3. ABEEK, "ABEEK Criteria for Accrediting Computing Programs2015(KCC2015)", 2015.
  4. ABEEK, "KCC2015 Decision Guide for Accreditation Evaluation", 2016.
  5. W. Chung, S. Oh and H. Kim, "A Case Study on Program Outcomes Assessment of Information SecurityProgram for Engineering Education Accreditation", Journal of The Korea Institute of Information Security and Cryptology, Vol. 26, No. 3, pp. 777-785, 2016. https://doi.org/10.13089/JKIISC.2016.26.3.777
  6. S. Cho, "A Case Study of Course-Embedded Assessment for Program Outcomes in Computer Science & Information Engineering", Journal of Internet Computing and Services(JICS), Vol. 17, No. 1, pp. 73-81, 2016. https://doi.org/10.7472/jksii.2016.17.1.73
  7. H. Gerretson and E. Golson, "Synopsis of the Use of Course-Embedded Assessment in a Medium Sized Public University's General Education Program", The Journal of general education, Vol. 54, No. 2, pp. 139-146, 2005. https://doi.org/10.1353/jge.2005.0020
  8. H. Kim, "Development on the model of outcome-based course evaluation design for Course-Embedded Assessment", Journal of Engineering Education Research, Vol. 18, No. 6, pp. 24-31, 2015.
  9. S. Jin and W. Cho, "A Case Analysis of Program Outcomes Assessment Systems for Engineering Education Accreditation of South Korea and USA", Journal of Engineering Education Research, Vol. 14, No. 2, pp. 13-20, 2011. https://doi.org/10.18108/jeer.2011.14.2.13