DOI QR코드

DOI QR Code

An Exploratory Study on Direction of Korean Language Textbook Development for Mission Purpose

선교 목적 한국어 교재 개발의 방향성에 관한 탐색적 연구

  • 이란 (서울신학대학교)
  • Received : 2018.07.05
  • Accepted : 2018.08.20
  • Published : 2018.08.28

Abstract

The purpose of this study is to suggest a direction for developing the Korean language textbooks for the purpose of mission. For this, three kinds of Korean language textbooks published were analyzed and evaluated. Based on the results of the analysis, this study showed to which direction the Korean language textbooks for mission should be developed. They were as follows. Frist, the balance of everyday language and bible language is important. Second, the differentiated textbooks should be published according to the different patterns of learners. Third, professionals in Korean language education and in Christian education should cooperate in the textbook development. Fourth, the professionalism for textbook development should be enhanced. Fifth, textbook development should be closely connected with teacher education.

본 연구의 목적은 선교 목적 한국어 교재의 개발 방향성을 제시하는 것이다. 이를 위해 기존에 출판되어 있는 세 권의 선교 목적 한국어 교재를 분석, 평가하였다. 그리고 이 분석의 결과를 바탕으로 앞으로의 선교 목적 한국어 교재의 개발이 어떤 방향으로 이루어져야 하는지 제시하였다. 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 일상 언어와 성경적 언어의 균형이 중요하다. 둘째, 선교 대상자의 유형에 따른 차별화된 교재가 출판되어야 한다. 셋째, 한국어 교육 전문가와 기독교 교육 전문가가 협력적으로 개발해야 한다. 넷째, 교재 개발의 전문성이 제고되어야 한다. 다섯째, 교재 개발은 교사 교육과 연계되어야 한다.

Keywords

References

  1. 김동선, 김영주, "선교지 선교 목적 한국어 교육의 현황과 과제," 한국어 교육, Vol.21, No.1, pp.29-60, 2010.
  2. 박성대, 한국어 교육을 통한 타문화권 선교전략-중국 복가교회 중심으로, 총신대학교 선교대학원, 석사학위논문, 2016.
  3. 박경헌, 선교 목적 한국어 교육과정 개발을 위한 요구 분석, 연세대학교, 석사학위논문, 2016.
  4. 이승연, 김유진, 김부옥, "한국어 교사 교육의 다양화 방안 연구- 선교 목적 한국어 교사 교육과정을 중심으로," 인문학연구, Vol.24, pp.189-216, 2013.
  5. 안병근, "교 목적 한국어 교육의 현황과 개선 방안 연구, 강원대학교, 석사학위논문, 2014.
  6. 박경헌, 선교 목적 한국어 교육과정 개발을 위한 요구 분석, 연세대학교, 석사학위논문, 2016.
  7. 김인규, 신필여, "특수 목적 한국어교재 개발 사례-해외 동포 자녀들을 위한 한국어," 국제한국언어문화학회, 서울대학교 국어교육연구소 2011 추계학술대회, 2011(9).
  8. 서울대학교, 한국어 교육의 이론과 실제2 (3판), 서울: 아카넷, 2018.
  9. 서종학, 이미향, 한국어 교재론, 서울: 태학사, 2007.
  10. 김정숙 외, 한국어 교육 총서 5, 문화관광부 한국어세계화 재단, 2006.
  11. 민현식 외, 함께 배우는 한국어3, 한선협, 2011.
  12. 김영주, 최승희, 성경 이야기로 배우는 한국어(청소년용), 우비, 2013.
  13. 김효남, 스토리텔링을 활용한 청소년대상 자전적 글쓰기 지도 사례연구, 가톨릭대학교, 석사학위논문, 2017.
  14. 이인화, 디지털 스토리텔링, 황금가지, 2003.
  15. 육상효, 박성수, "스토리텔링을 통한 한국어 학습 콘텐츠 개발 연구-베트남 국제결혼 이주 여성을 중심으로," 이중언어학, Vol.42, 2010.
  16. 조정래, 스토리텔링 멘토링, 행복한 미래, 2013.
  17. G. Ellis and J. Brewster, The storytelling handbook for primary teacher 1-2, New York: Penguin Publishing Company.
  18. M. A. Stadler and G. C. Ward, "Supporting the narrative development of young children," Early Childhood Education Journal, Vol.33, 2005.
  19. 최승희, 선교 목적 한국어 교육을 위한 성경 스토리텔링의 효과 연구, 경희대 석사학위논문, 2010.
  20. 박미경, 성경으로 배우는 한국어, 박이정, 2012.
  21. 곽지영 등, 한국어 교수법의 실제, 연세대학교 대학출판문화원, 2016.
  22. 안경화, 한국어 교육론1, 한국문화사, 2005.
  23. 조항록, 한국어 교재 개발의 기본 원리와 실제, 외국어로서의 한국어 교육 28, 연세대학교 언어연구교육원 한국어학당, 2003.