The Influence of Moral Distress and Moral Sensitivity on Moral Courage in Nursing Students

간호대학생의 도덕적 용기에 대한 도덕적 고뇌와 도덕적 민감성의 관계

  • 윤혜영 (연세대학교 대학원 간호학과) ;
  • 김선기 (연세대학교 대학원 간호학과) ;
  • 장효은 (연세대학교 대학원 간호학과) ;
  • 황신우 (연세대학교 대학원 간호학과) ;
  • 김상희 (연세대학교 간호대학, 김모임 간호학 연구소)
  • Received : 2018.11.13
  • Accepted : 2018.12.12
  • Published : 2018.12.31

Abstract

Nursing students experience ethical conflicts that lead to moral distress and moral sensitivity in clinical practice. Most nursing students have some difficulty in speaking up when faced with morally challenging situations. Hence, increasing moral courage of these students is important to improve the quality of practice, and carry out nursing responsibilities. However, research on the moral distress, moral sensitivity, and moral courage of nursing students has not been reported in South Korea. The purposes of this study were to (a) identify the levels of moral distress, moral sensitivity, and moral courage of nursing students and (b) examine the influence of moral distress and moral sensitivity on moral courage. Data were collected through a survey using self-reported questionnaires sent to senior nursing students at two nursing colleges in Seoul and Gyeonggido. A total of 138 senior nursing students participated in the survey. The data were analyzed using the IBM SPSS Statistics 23 program by Pearson's correlation coefficients and multiple regression analysis. The mean scores of the moral distress thermometer, moral distress, moral sensitivity, and moral courage were $3.53{\pm}2.18$, $57.33{\pm}43.35$, $134.98{\pm}13.98$, and $56.33{\pm}12.75$, respectively. The significant factors influencing moral courage were the moral distress thermometer and patient-centered nursing, which was a subcomponent of moral sensitivity. The explanatory power of the model was 5%. This study confirms that nursing students, like nurses, experience moral distress. It is therefore important to create organizational environments that support the moral courage of nursing students.

간호대학생은 임상실습을 통해 도덕적 고뇌와 도덕적 민감성을 경험하게 되는 윤리적 갈등상황에 직면한다. 대부분의 간호대학생은 윤리적 갈등상황에서 본인의 의견을 말하기가 어렵다. 따라서 간호대학생의 도덕적 용기를 증진시키는 것은 간호전문직의 책임을 다하고 임상 실무에서 간호의 질을 향상시키는 데 중요하다. 간호대학생을 대상으로 도덕적 고뇌, 도덕적 민감성, 도덕적 용기에 대한 연구는 국내에서 처음 시도되었다. 본 연구는 간호대학생의 도덕적 고뇌, 도덕적 민감성 및 도덕적 용기의 수준을 파악하고 도덕적 고뇌와 도덕적 민감성이 도덕적 용기에 미치는 영향을 확인하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상은 서울, 경기의 2개 간호대학에 재학 중인 4학년 간호대학생 138명으로, 자가보고식 설문지를 사용하였고, 결과 분석은 IBM SPSS Statistics 23 프로그램의 상관분석과 다중회귀분석을 사용하였다. 본 연구결과 도덕적 고뇌 온도계, 도덕적 고뇌, 도덕적 민감성, 도덕적 용기의 각각의 총점 평균은 $3.53{\pm}2.18$, $57.33{\pm}43.35$, $134.98{\pm}13.98$, $56.33{\pm}12.75$으로 나타났다. 도덕적 용기에 영향을 미치는 요인은 도덕적 고뇌 온도계와 도덕적 민감성의 하부요인인 환자중심간호였다. 최종회귀모형은 통계적으로 유의하였으나(F=4.27, p=.016) 모형의 설명력은 5%였다. 본 연구의 결과를 통해 간호사처럼 간호대학생도 도덕적 고뇌를 경험함을 확인할 수 있었다. 따라서 도덕적 고뇌를 해결하고 도덕적 민감성을 높이고 도덕적 용기로 이어지게 하기 위해서는 다양한 사례를 바탕으로 하는 교육을 통해 윤리적 가치를 함께 공유하고, 간호대학생의 도덕적 용기를 지지 및 소통하는 조직 환경을 조성하려는 노력이 필요하다.

Keywords

References

  1. Escolar-Chua RL. Moral sensitivity, moral distress, and moral courage among baccalaureate Filipino nursing students. Nurs Ethics 2018 ; 25(4) : 458-469. https://doi.org/10.1177/0969733016654317
  2. 김찬희, 최희승. 임상실습 현장에서 간호대학생이 경험하는 도덕적 고뇌. 한국간호교육학회지 2016 ; 22(3) : 355-365.
  3. Jameton A. Dilemmas of moral distress: moral responsibility and nursing practice. AWHONNS Clin Issues Perinat Womens Health Nurs 1993 ; 4(4) : 542-551.
  4. 채영란, 유수정, 이은자 등. 병원간호사의 도덕적 고뇌, 신체증상 및 소진의 관계. 한국간호교육학회지 2017 ; 23(4) : 430-440.
  5. Corley MC. Nurse moral distress: a proposed theory and research agenda. Nurs Ethics 2002 ; 9(6) : 636-650. https://doi.org/10.1191/0969733002ne557oa
  6. Oh Y, Gastmans C. Moral distress experienced by nurses: a quantitative literature review. Nurs Ethics 2015 ; 22(1) : 15-31. https://doi.org/10.1177/0969733013502803
  7. Sasso L, Bagnasco A, Bianchi M, et al. Moral distress in undergraduate nursing students: a systematic review. Nurs Ethics 2016 ; 23(5) : 523-534. https://doi.org/10.1177/0969733015574926
  8. Lovett BJ, Jordan AH. Levels of moralisation: a new conception of moral sensitivity. J Moral Educ 2010 ; 39(2) : 175-189. https://doi.org/10.1080/03057241003754914
  9. Lachman VD. Moral courage: a virtue in need of development? Medsurg Nurs 2007 ; 16(2) : 131-133.
  10. Corley MC, Minick P, Elswick RK, et al. Nurse moral distress and ethical work environment. Nurs Ethics 2005 ; 12(4) : 381-390. https://doi.org/10.1191/0969733005ne809oa
  11. Lamiani G, Borghi L, Argentero P. When healthcare professionals cannot do the right thing: a systematic review of moral distress and its correlates. J Health Psychol 2017 ; 22(1) : 51-67. https://doi.org/10.1177/1359105315595120
  12. 유명숙. 간호사 도덕적 고뇌 개념분석. 간호행정학회지 2004 ; 10(1) : 49-62.
  13. Gallagher A. Moral distress and moral courage in everyday nursing practice. Online J Issues Nurs 2011 ; 16(2) : 8.
  14. Kritek PB. Reflections on moral courage. Nurs Sci Q 2017 ; 30(3) : 218-222. https://doi.org/10.1177/0894318417708420
  15. Numminen O, Repo H, Leino-Kilpi H. Moral courage in nursing: a concept analysis. Nurs Ethics 2017 ; 24(8) : 878-891. https://doi.org/10.1177/0969733016634155
  16. Hamric AB, Borchers CT, Epstein EG. Development and testing of an instrument to measure moral distress in healthcare professionals. AJOB Prim Res 2012 ; 3(2) : 1-9.
  17. 채영란, 유수정, 이은자 등. 병원간호사의 한국어판 도덕적 고뇌 측정도구의 타당도와 신뢰도. 한국간호교육학회지 2016 ; 22(2) : 228-239.
  18. 문숙자, 김달숙. Professional Moral Courage Scale (PMCS)의 한국어 번역의 신뢰도와 타당도에 관한 융합연구. 한국융합학회논문지 2017 ; 8(3) : 151-161.
  19. 노다복, 김선아, 김상희. 정신과 병동 간호사의 도덕적 고뇌, 도덕적 민감성 및 윤리적 환경. 정신간호학회지 2013 ; 22(4) : 307-319.
  20. 김해리, 안성희. 병원 간호사의 도덕적 민감성과 도덕적 고뇌. 한국의료윤리학회지 2010 ; 13(4) : 321-336.
  21. Wocial LD, Weaver MT. Development and psychometric testing of a new tool for detecting moral distress: the Moral Distress Thermometer. J Adv Nurs 2013 ; 69(1) : 167-174. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2012.06036.x
  22. Lutzen K, Nordin C, Brolin G. Conceptualization and instrumentation of nurses' moral sensitivity in psychiatric practice. Int J Methods Psychiatr Res 1994 ; 4 : 241-248.
  23. Han SS, Kim J, Kim YS, et al. Validation of a Korean version of the Moral Sensitivity Questionnaire. Nurs Ethics 2010 ; 17(1) : 99-105. https://doi.org/10.1177/0969733009349993
  24. Sekerka LE, Bagozzi RP, Charnigo R. Facing ethical challenges in the workplace: Conceptualizing and measuring professional moral courage. J Bus Ethics 2009 ; 89(4) : 565. https://doi.org/10.1007/s10551-008-0017-5
  25. 노윤구, 정면숙. 간호대학생의 도덕판단력과 윤리적 의사결정 및 실습에서 경험한 윤리적 딜레마. 한국산학기술학회 논문지 2013 ; 14(6) : 2915-2925.
  26. 강복희, 원선애, 강현희. 간호대학생의 생명의 료윤리 의식수준 및 영향요인. 한국의료윤리학회지 2016 ; 19(3) : 340-357.
  27. O'Connell CB. Gender and the experience of moral distress in critical care nurses. Nurs Ethics 2015 ; 22(1) : 32-42. https://doi.org/10.1177/0969733013513216
  28. 박보현, 오연재. 간호사가 경험한 도덕적 고뇌에 관한 통합적 문헌고찰: 국내문헌을 중심으로. 한국의료윤리학회지 2016 ; 19(3) : 312-327.
  29. Range LM, Rotherham AL. Moral distress among nursing and non-nursing students. Nurs Ethics 2010 ; 17(2) : 225-232. https://doi.org/10.1177/0969733009352071
  30. 김은아, 박현영, 최소은. 간호대학생의 도덕적 민감성과 비판적 사고 성향이 생명의료윤리 의식에 미치는 영향. 한국의료윤리학회지 2014 ; 17(2) : 144-158.
  31. 임미혜. 간호대학생의 도덕적 민감성과 비판적 사고성향이 윤리적 의사결정 자신감에 미치는 영향. 한국산학기술학회 논문지 2016 ; 17(9) : 610-618.
  32. Papathanassoglou ED, Karanikola MN, Kalafati M, et al. Professional autonomy, collaboration with physicians, and moral distress among European intensive care nurses. Am J Crit Care 2012 ; 21(2) : e41-e52. https://doi.org/10.4037/ajcc2012205
  33. 유명숙. 간호사 도덕적 고뇌 개념분석. 간호행정학회지 2004 ; 10(1) : 49-62.
  34. Reid-Searl K, Moxham L, Walker S, et al. Internal conflict: undergraduate nursing students' response to inadequate supervision during the administration of medication. Collegian 2009 ; 16(2) : 71-77. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2008.11.002
  35. Bickhoff L, Levett-Jones T, Sinclair PM. Rocking the boat - nursing students' stories of moral courage: a qualitative descriptive study. Nurse Educ Today 2016 ; 42 : 35-40. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.03.030