DOI QR코드

DOI QR Code

Artificial Intelligence Strategy for Advertising and Media Industries: Focused on In-depth Interviews

광고 및 미디어 산업 분야의 인공지능(AI) 활용 전략 : 심층인터뷰를 중심으로

  • 차영란 (수원대학교 미디어 커뮤니케이션학과)
  • Received : 2018.07.03
  • Accepted : 2018.09.12
  • Published : 2018.09.28

Abstract

The world's major countries carry forward strategies for enhancing industrial competitiveness, resulting in the fourth industrial revolution while a new growth engine is required to deal with the slow growth of global economy and declining productivity. Artificial intelligence (AI) is regarded as a core technology of the fourth industrial revolution. AI is expected to be implemented rapidly in advertising and media industries. However, it is hard to find an effective way to implement AI in these industries, especially because of how quickly the AI market changes and develops. Therefore, this study seeks the possible industrial influence of AI in advertising and media industries and invigoration plan for AI, by an in-depth interview with 10 professionals who lead the AI market. First, it was analyzed to explore the macroscopic side of the AI market through P (Politics), E (Economy), S (Society), and T (Technology). Also, the applicability of AI in advertising and media industries was explored by analyzing its S (Strength), W (Weakness), O (Opportunity), and T (Threat).The result indicates that it is necessary to build up a nation-wide construction of infrastructure for the fourth industrial revolution to invigorate AI in advertising and media industries. Moreover, a social environment capable of overcoming a hyper-connected society and social risks should be fostered. Lastly, it is urgent for both the industrial and academic world to diagnose the influence of AI in advertising and media industries, to anticipate the future in accordance with technological advance, set a proper direction, to invest actively for technical development of AI, and to formulate innovative policies.

글로벌 경제의 저성장 기조와 생산성 하락으로 인해 신(新)성장 동력이 필요한 가운데 주요국들이 산업경쟁력 강화 전략을 추진하면서 '4차 산업혁명'이 촉발되고 있다. 그 중 특히 AI는 제 4차 산업혁명의 기존 프레임의 핵심기술로 평가되고 있다. AI 기술은 빠른 속도로 광고, 미디어 산업에 적극적으로 도입될 것이다. 그러나 급변하는 AI 시장에서 광고, 미디어 산업이 어떻게 활성화해야 하는지에 대한 방향을 찾기 어렵다. 그러므로 본 연구에서는 AI 시장을 선도하고 있는 AI 전문가 10명과의 심층인터뷰를 통해 AI가 광고 및 미디어 산업에 미치는 영향력을 파악하고 앞으로의 활성화 방안을 모색하였다. 먼저 AI 시장의 거시적인 면을 파악하기 위해 P(정치), E(경제), S(사회), T(기술) 분석을 하였다. 또한 AI 산업의 S(강점), W(약점), O(기회), T(위협)분석을 통해 광고, PR 및 미디어 분야의 AI의 활용 가능성을 탐색해 보았다. 연구결과 광고, 미디어 분야에서 AI를 활성화하기 위해서는 먼저 국가적 차원의 제4차 산업 혁신 환경의 인프라 구축이 필요하다고 보았다. 또한 초연결 사회 및 사회 리스크를 극복하기 위한 사회 환경을 조성해야 한다. 마지막으로 산업계와 학계가 동시에 AI를 활용한 광고 및 미디어 산업에 대한 영향을 진단하고 기술적 진보에 따른 미래 예측을 하고 방향을 설정하는 동시에 AI 기술개발을 위해 적극적 투자 및 획기적인 정책마련이 시급하다. 따라서 본 연구는 이제 막 도약기에 있는 AI의 광고 및 미디어 산업의 미래예측 및 활성화 방안을 위한 학술적, 실무적인 면에서 기초를 제공하고자 한다.

Keywords

References

  1. 과학기술정책연구원, 2016 다보스 포럼 : 다가오는 4차 산업혁명에 대한 우리의 전략은?, 2016
  2. KT 경제경영연구소, 2017년 ICT 10대 주목 이슈, 2017.
  3. Tractica, Artificial Intelligence for Enterprise Applications, 2016.
  4. ETRI 창의미래연구소, AI 기술과 산업의 가능성, 2015.
  5. Y. LeCun, Y. Bengio, and G. Hinton, "Deep learning," Nature, Vol.521, No.7553, pp.436-444, 2015. https://doi.org/10.1038/nature14539
  6. 네이버 백과사전, 2018.
  7. Holmes, AI is already making inroads into journalism but could it win a Pulitzer? the guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/media
  8. https://www.amazon.com/gp/prime
  9. 이혜진, "아마존 광고가 왜 구글에 무서운 일인지," TTimes, 2017.04.11
  10. 정준화, 챗봇(chatbot)의 현황과 향후과제, 이슈와 논점, 제1456호, 2018.
  11. https://www2.agilone.com/blog/nrfs-big-show -2017-ny-top-sessions-to-see
  12. DMC 리포트, 2018 디지털 마케팅 전략 수립을 위해 알아야 할 주요 트렌드, 2017.
  13. 이정훈, 유창조, "인공지능 자동 분류체계에 따른 검색엔진의 특징과 사용자 만족도에 대한 연구," 광고학연구, 제14권, 제5호, pp.89-104, 2003.
  14. 심홍진, 4차 산업혁명 시대, 미디어 콘텐츠의 생존 전략, KISDI, 2017.
  15. 류성일, 4차 산업혁명을 이끄는 인공지능 : 딥러닝을 중심으로, Issue & Trend, 1-21, 서울 : KT 경제경영연구소, 2017.
  16. KOCCA, 인간, 콘텐츠 그리고 4차 산업혁명 : 변화와 대응, 코카포커스 17-03호, pp.3-26, 2017.
  17. https://en.wikipedia.org/wiki/Predictive_analyti cs
  18. Nass C. Moon and N. Green, "Are machines gender neutral? Gender stereotypic responses to computers with voices," Journal of Applied Social Psychology, Vol.27, No.10, pp.864-876, 1997. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1997.tb00275.x
  19. 최홍규, "진정한 인터렉티브 콘텐츠의 시대가 온다," 방송트랜드 & 인사이트, 제12권, 제3호, pp.68-73, 2017.
  20. 문병준, 경제 우위 창출을 위한 마케팅 전략, 비즈프레스, 2011.
  21. Philip Kotler and Gary Amstrong, Principle of Marketing, 14th ed., US : Pearson, 2012.
  22. 장한수, 최원재, 도현수, "PEST-SWOT-AHP 방법론을 적용한 국가 과학기술 전략 수립에 관한 연구," 기술혁신학회지, 제15권, 제4호, pp.770-771, 2016.
  23. 위키백과, PEST, http://ko.wikipedia.org/wiki/
  24. 소프트웨어 정책 연구소, 인공지능 기술개발 및 산업 동향, 2016.
  25. 차영란, "광고, PR산업 분야의 VR 콘텐츠 활용 가능성에 대한 탐색," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제9호, pp.107-119, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.09.107
  26. 현대 경제 연구원, AI 시대 한국의 현주소는?-국내 인공지능(AI)산업 기반 점검, 2016.
  27. Mxkinsey Global Institute, Big data : The nest frontier for innovation, competition, and productivity, 2011.