DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Mediation Effects of Academic Stress on College Students' Social Supports and College Adjustment

보건·복지계열대학생의 사회적 지지와 대학생활적응과의 관계에서 학업스트레스의 매개효과

  • 박순미 (진주보건대학교 사회복지계열) ;
  • 박정연 (진주보건대학교 임상병리과) ;
  • 김판길 (김해대학교 임상병리과)
  • Received : 2018.08.13
  • Accepted : 2018.09.20
  • Published : 2018.09.28

Abstract

This study is aim to examine the influence of the social supports factor of the college students who majors in health or social welfare on their college adjustment and whether or not academic stress would perform a mediating role in the relationship between social supports factor and college adjustment. The subjects in this study were the college students who majored in health or social welfare in Gyeongsang Namdo Province. Data were collected through self reported structured questionnaire form using convenient sampling methods. The findings of the study were as follows: First, the social supports factor and academic stress factor of the college students were found to have exerted a statistically significant influence on college adjustment. Second, the academic stress factor was found to have had partial mediating effects on the relationship between the social supports factor and college adjustment. The findings of the study illustrated that the academic stress factor played a buffering role in the social supports factor that affected the college adjustment of the college students.

본 연구는 보건 복지전공 대학생 사회적 지지가 대학생활적응에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고, 사회적 지지와 대학생활적응 사이에 학업스트레스가 매개역할을 하는지를 검증하는데 목적이 있다. 본 연구를 위해 경상남도 G지역과 J지역 대학에서 보건 복지계열을 전공하는 대학생을 임의표본추출방식을 통해 연구 대상을 선정하였으며, 구조화된 설문지를 활용, 자기기입식 방식을 통해 자료를 수집하였으며, 최종 229명을 분석 대상으로 분석하였다. 그 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 사회적지지 요인과 학업스트레스 요인이 대학생활적응에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학업스트레스가 사회적 지지 요인과 대학생활적응 간에 부분매개효과 있는 것으로 나타났다. 즉 학업스트레스는 보건 복지전공 대학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 사회적 지지 요인에 대해 완충역할을 하고 있는 것으로 나타났으며, 대학생의 친구, 가족, 교수 등의 다양한 사회적 지지 체계의지지 수준을 향상시킴으로써 학업스트레스 정도를 낮추면 대학생의 대학생활적응 수준이 더욱 향상시킬 수 있는 결과이다.

Keywords

References

  1. 김지현, 도현심, 신나나, 김민정, "어머니의 자녀 관련 스트레스와 청소년의 학교생활적응간의 관계에서 어머니의 심리적 안녕감 및 지지/통제의 매개적 역할," 한국가정관리학회지, 제29권, 제4호, pp.217-232, 2011.
  2. 조수진, 대학생의 부모에 대한 애착정도와 대학생 활적응과의 관계, 동아대학교 대학원, 석사학위논문, 2000.
  3. H. S. Yoon, Y. M. Hwang, D. B. Kim, and S. H. Jang, "The effects self-differentiation stress coping methods and mental health on life adjustment in university," The Journal of Korean Educational Forum, Vol.10, No.2, pp.1-25, 2011.
  4. 이숙정, 유지현, "대학생의 학업 및 진로스트레스와 대학생활적응의 관계에 대한 자기효능감의 매개효과," 한국교육심리학회 교육심리, 제2권, 제3호, pp.589-607, 2008.
  5. 박효정, 김미영, 정덕유, "여대생의 스트레스, 사회적지지 및 자기효능감이 정신건강에 미치는 영향," 기본간호학회지, 제15권, 제4호, pp.513-521, 2008.
  6. 이희영, "양육 행동과 대학생활적응: 문화성향의 중재효과," 동불아 문화연구, 제14권, pp.337-355, 2008.
  7. 서수균, 김계현, "대학생활적응도테스트 타당화 연구," 학생연구, 제36권, 제1호, pp.1-12, 2002.
  8. J. W. LaBrie, P. J. Ehret, J. F. Hummer, and K. Prenovost, "Poor adjustment to college life mediates the relationship between drinking motives and alcohol consequences: A look at college adjustment, drinking motives, and drinking outcomes," Addictive Behaviors, Vol.37, No.4, pp.379-386, 2012. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2011.11.018
  9. L. Magnussen and M. J. Amundson, "Undergranduate nursing student experience," Nursing and Health Sciences, Vol.5, No.4, pp.261-267, 2003. https://doi.org/10.1046/j.1442-2018.2003.00158.x
  10. T. R. Ramler, L. R. Tennison, J. Lynch, and P. Murphy, "Mindfulness and the College Transition: The Efficacy of an Adapted Mindfulness-Based Stress Reduction Intervention in Fostering Adjustment among First-Year Students," Mindfulness, Vol.7, No.1, pp.179-188, 2016. https://doi.org/10.1007/s12671-015-0398-3
  11. 구승신, 정옥희, 장성화, "청소년의 자아정체감, 사회적 지지와 정신건강과의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제9호, pp.225-237, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.225
  12. 이지연, 위광희, "사회적 지지망에 관한 발달적 연구," 교육심리연구지, 제14권, 제2호, pp.5-28, 2000.
  13. L. J. Crockett, M. I. Iturbide, R. A. T. Stone, M. McGinley, M. Raffaelli, and G. Carlo, "Acculturative stress, social support, and coping: Relations to psychological adjustment among Mexican American college students," Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, Vol.13, No.4, pp.347-355, 2007. https://doi.org/10.1037/1099-9809.13.4.347
  14. M. E. Schneider and D. J. Ward, "The Role of Ethnic Identification and Perceived Social Support in Latinos' Adjustment to College," Hispanic Journal of Behavioral Sciences, Vol.25, No.4, pp.539-554, 2003. https://doi.org/10.1177/0739986303259306
  15. 김종운, 김지현, "대학생의 부모애착과 사회적 지지가 대학생활적응에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제9호, pp.248-259, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.09.248
  16. 곽윤경, "간호대학생의 자존감, 자아탄력성, 사회적 지지가 대학생활응에 미치는 영향," 대한산학기술학회지, 제14권, 제5호, pp.2178-2186, 2013.
  17. 박지원, "부모의 이혼을 경험한 청소년의 정서, 자아강도 및 사회적 지지가 학교생활 적응에 미치는 영향", 놀이치료연구, 제15권, 제1호, pp.1-16, 2011.
  18. G. R. Pierce, I. G. Sarason, and B. R. Sarason, and B. R. Sarason, "General and relationship-based perceptions of social support: are two constructs better than one," J of Personality and Social Psychology, Vol.61, pp.1028-1039, 1991. https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.6.1028
  19. 김지현, 대학생의 사회적 지지와 정신건강이 대학생활적응에 미치는 영향, 배재대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.
  20. 이경완, 문인오, 박숙경, "간호대학생의 사회적 지지가 대학생활 적응과 학업적응에 미치 영향," 한국학교보건교육학회지, 제14권, 제2호, pp.15-27, 2013.
  21. C. Lee, D. A. Dickson, C. S. Conley, and G. Holmbeck, "A Closer Look at Self-Esteem, Perceived Social Support, and Coping Strategy: A Prospective Study of Depressive Symptomatology Across the Transition to College," J of social and clinical psychology, Vol.33, No.6, pp.560-585, 2014. https://doi.org/10.1521/jscp.2014.33.6.560
  22. 서미, 최보영 조한의, "생활스트레스, 스트레스 대처 방식, 사회적 지지가 대학생의 정신건강에 미치는 영향," 상담학 연구, 제7권, 제2호, pp.271-288, 2006.
  23. 이경완, 문인오, 박숙경, "간호대학생의 사회적 지지가 대학생활 적응과 학업적응에 미치는 영향," 한국학교보건교육학회지, 제14권, 제2호, pp.15-27, 2013.
  24. S. E. Wilks and C. A. Spivey, "Resilience in Undergraduate Social Work Students: Social Support and Adjustment to Academic Stress," Social Work Education, Vol.29, No.3, pp.276-288, 2010. https://doi.org/10.1080/02615470902912243
  25. 김건희, "간호대학생의 스트레스대처, 유머감각과 대학생활적응의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제3호, pp.301-313, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.301
  26. 전원회, 조명주 나현자, "간호대학생의 분노표현 방식, 사회적 지지 및 대학생활적응의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제3호, pp.219-228, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.03.219
  27. 송윤종, 대학생의 전공선택동기, 전공만족도, 교 수-학생 상호작용이 대학생활적응에 미치는 영향, 동아대학교 대학원, 박사학위논문, 2013.
  28. 고경필, 심미영, "대학생의 취업스트레스와 대학 생활적응과의 관계에서 가족지지, 자기효능감의 매개효과," 한컨텐츠학회논문지, 제15권, 제6호, pp.379-391, 2015.
  29. 정효주, 정향인, "3년제 간호대학 신입생의 자아 존중감, 정서지능, 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향," 정신간호학회지, 제21권, 제3호, pp.188-196, 2012.
  30. R. W. Baker and B. Siryk, "Measuring adjustment to college," J of Counseling Psychology, Vol.31, No.2, pp.179-289, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179
  31. 곽윤경, "간호대학생의 자존감, 자아탄력성, 사회적 지지가 대학생활적응에 미치는 영향," 한국산학기술학회논문지, 제14권, 제5호, pp.2178-2186, 2013. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.5.2178
  32. J. Hefner and D. Eisenberg, "Social support and mental health among college students," American Journal of Orthopsychiatry, Vol.79, No.4, pp.491-199, 2009. https://doi.org/10.1037/a0016918
  33. 고미숙, "간호대학생의 자아탄력성, 감성지능, 스트레스 대처방식과 대학 생활 적응," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제10호, pp.280-291, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.10.280
  34. 조강래, 고3학생들의 학업스트레스 원에 따른 학업스트레스 증상과 대처방식: 일반계 고등학생 남녀비교를 중심으로, 경상대학교, 석사학위논문, 2007.
  35. 김용래, 김태은, "학습자스트레스, 학교적응(대처) 및 학업성적," 교육연구논총, 제21집, pp.5-31, 2004.
  36. 오지연, 치위생(학)과 학생의 학업스트레스와 대학생활적응의 관계:자기효능감, 소진과 사회적 지지의 매개효과, 한서대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.
  37. 권순일, "대학생 스트레스 영향 요인에 대한 연 구:S대 경영계열 학생을 중심으로," 경제경영연구, 제10권, 제1호, pp.1-29, 2009
  38. H. J. Park and I. S. Jang, "Stress, depression, coping styles and satisfaction of clinical practice in nursing students," The Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.16, No.1, pp.14-23, 2010. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.014
  39. 신현숙, 구본용, "청소년의 스트레스 대처방식과 적응과의 관계," 청소년상담연구, 제9권, 제1호, pp.189-225, 2001.
  40. L. Magnussen and M. J. Amundson, "Undergranduate nursing student experience," Nursing and Health Sciences, Vol.5, No.4, pp.261-267, 2003. https://doi.org/10.1046/j.1442-2018.2003.00158.x
  41. J. K. Kiecolt-Glaser and B. Greenberg, "Soocial support as moderator of after effect of stress in female psychiatric impatiients," J of Abnormal Psychology, Vol.93, No.2, pp.192-199, 1984. https://doi.org/10.1037/0021-843X.93.2.192
  42. S. Cohen and H. M. Hoberman, "Positive events and social support as buffers of life change stress," J of Applied Social Psychology, Vol.13, No.2, pp.99-125, 1983. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x
  43. 박희수, 문승연, "대학생의 자아존중감과 사회적 지지가 행복에 미치는 영향-학교생활적응의 매개효과-," 한국자치행정학보, 제28권 제4호, pp.197-218, 2014.
  44. 박범혁, 정영숙, "개인의 심리적 특성과 부모와의 애착 및 대학생활적응," 한국가정관리학회지, 제25권, 제3호, pp.45-57, 2007.
  45. 김빛누리, 학업스트레스와 스마트폰 중독의 관계 : 불안과 경험적 회피의 이중매개 효과, 가톨릭 대학교 일반대학원, 석사학위논문, 2014.
  46. R. M. Baron and D. A, Kenny, "The moderator -mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations," J of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173