DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Increase of the Reliability of the Flick Rammer on K-55A1 Self Propelled Artillery

K-55A1 자주포 급속장전장치의 장전신뢰성 향상에 관한 연구

  • Na, Ra-Byeol (Land Systems Center, Defence Agency for Technology and Quality) ;
  • Kim, Byung-Hyun (Land Systems Center, Defence Agency for Technology and Quality) ;
  • Lee, Ju-Seung (Land Systems Center, Defence Agency for Technology and Quality) ;
  • Kim, Byeong-Ho (Land Systems Center, Defence Agency for Technology and Quality)
  • 나라별 (국방기술품질원 기동화력센터) ;
  • 김병현 (국방기술품질원 기동화력센터) ;
  • 이주승 (국방기술품질원 기동화력센터) ;
  • 김병호 (국방기술품질원 기동화력센터)
  • Received : 2018.08.02
  • Accepted : 2018.09.07
  • Published : 2018.09.30

Abstract

This study was conducted to improve the shooting stability of self propelled artillery by improving the flick rammer system. The flick rammer system is designed to reduce crew fatigue and shorten the movement and loading time of the shell compared with the conventional manual loading system. Basically, in the flick rammer system of the shooting type, fall-back occurs intermittently, which causes problems in the rapid loading. To solve this problem, a detailed C.A.E. (Computer Aided Engineering) analysis of the internal structure of the existing rapid loading field was conducted. Through this, we sought a solution that can prevent fall-back by reducing the flying distance. We then optimized the loading station to reduce the flying distance and confirmed the possibility of suppressing the fall-back compared to the existing product through actual tests in the field.

본 연구는 군 포병 전력의 핵심 장비인 자주포의 급속장전장치에 장착된 밀대 시스템 개선을 통해 탄의 장전 안정성향상을 목표로 하는 것이다. 종래의 자주포에는 수동 장전장치가 적용되어 있었다. 군에서 운용하는 장비의 현대화와 연속사격 속도 향상을 위해 급속 장전장치를 설치하였으며, 이러한 급속 장전장치를 통해 탄이 장전되는 과정에서 약실 내부와 간섭되는 현상을 줄이고, 비행시간을 감소하도록 설계되었다. 그러나 기본적으로 밀대를 통해 탄의 급속장전이 이루어지는 슈팅 방식의 장전시스템에서는 탄 흐름(fall-back) 현상이 간헐적으로 발생할 수 있다고 보고되고 있다. 그래서 이러한 문제를 해결하기 위해서 장전 과정의 실제 조건을 반영한 전산모사(C.A.E.)를 통해 탄이 장전되는 과정에서 비행 거리를 감소시키면 탄 흐름 현상을 방지할 수 있는 것을 이론적으로 확인 하였고, 탄의 비행거리를 줄이는 최적의 설계 방안을 도출하였다. 최종적으로 이러한 결과를 바탕으로 야전에 배치된 자주포에 장착하여 시험한 결과 개선효과가 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. J. W. Jung, U. H. Jung, C. S. Kim, Y. S. Yu, K. C. Park, K. C. Park, "Structural Integrity Evaluation for Crane Bracket of Armored Recovery Vehicle", Journal of the Korea Institute of Military Science and Technology, Vol.16, No.5, pp.653-658, 2013. DOI: https://dx.doi.org/10.9766/KIMST.2013.16.5.653
  2. DTaQ, "A report on Durability Improvement for Spline Shaft of Alternator of K9", 2011
  3. S. H. Chu, C. Liu, "Finite Element Simulation of Fracture Toughness Test", Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers A, Vol.37, No.4, pp.491-496, 2013. DOI: https://dx.doi.org/10.3795/KSME-A.2013.37.4.491
  4. S. J. Chu C. Liu, "Determination of True Stress-True Strain Curves from Tensile Tests with the Aid of Finite Element Analysis Simulation", Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers A, Vol.35, No.1, pp.25-31, 2011. https://doi.org/10.3795/KSME-A.2011.35.1.025
  5. ASTM A370 "Standard Test Methods and Definitions for Mechanical Testing of Steel Products", 2014.