DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Influencing the Consumer Attitude toward Product Purchasing Related to Chinese Personal Internet Broadcasting Wang Hong

인터넷 개인 방송 왕홍을 통한 제품 구매와 관련된 중국 소비자 태도에 영향을 미치는 요인

  • 장의녕 (충북대학교 경영대학 국제경영학과) ;
  • 박현정 (충북대학교 경영대학 국제경영학과)
  • Received : 2018.06.12
  • Accepted : 2018.09.21
  • Published : 2018.10.28

Abstract

This study investigates Chinese consumers who have recently purchased products through internet personal broadcasting of Wang Hong and explores how factors related to Wang Hong, broadcasting contents, and products affect purchasing satisfaction of consumers. The present study also examines whether this satisfaction affects the consumer loyalty to the shopping through the Wang Hong in the future. The results indicated that consumers' perception of the informational level rather than entertainment level of broadcasting contents had significant effects on the product satisfaction. The perceived uniqueness and credibility of Wang Hong were found to have positive impacts. In terms of products, the more consumers perceived the product to fit their images or values, and the higher the fit between the images of Wang Hong and the endorsed product, the higher the satisfaction with the product. Product satisfaction increased the customer loyalty, including the intention of repurchasing products endorsed by the Wang Hong.

본 연구는 인터넷 개인방송을 통하여 최근 제품을 구매한 경험이 있는 중국 소비자를 대상으로 하여 제품을 소개한 중국의 인터넷 개인 방송자인 왕홍, 방송 콘텐츠, 그리고 제품과 관련된 요인들이 소비자가 구매한 제품 만족에 어떤 영향을 미치는지 탐색하고, 이러한 만족도가 해당 왕홍을 통한 쇼핑에 대한 소비자 충성도에 영향을 줄 수 있는지 검증하고자 하였다. 분석 결과 왕홍이 방송하는 콘텐츠의 오락성보다 정보성에 대한 소비자의 인식이 구매 제품 만족도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났고, 왕홍이 지닌 특성들 중 친밀성을 제외한 신뢰성과 독특성이 방송 구매 제품에 대한 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한 제품과 관련된 측면에서는 제품이 소비자의 이미지나 가치관에 잘 부합한다고 생각할수록, 그리고 왕홍의 이미지와 방송 제품 간 적합성이 높다고 여길수록 제품에 대한 만족도가 높았다. 제품 구매에 만족한 소비자일수록 향후 해당 왕홍이 방송을 통해 소개하는 제품을 지속적으로 구매하려는 소비자 충성도가 크다는 사실도 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 第38次中國互聯網絡發展狀況統計報告, 2015.
  2. CBNData, 2016中國電商紅人大數据報告, 2016.
  3. 중국산업연구소, 2016.
  4. 한국콘텐츠진흥원, 2015.
  5. Analysys易觀, 中國网紅産業專題研究報告, 2016.
  6. 凱度2016中國社交媒体影響報告, 2016.
  7. 중국예능신문, 2016.
  8. M. Eisend and T. Langner, "Immediate and delayed advertising effects of celebrity endorsers' attractiveness and expertise," International Journal of Advertising, Vol.29, No.4, pp.527-546, 2010. https://doi.org/10.2501/S0265048710201336
  9. 한국무역뉴스, 2016.
  10. 중국 화장품 마케팅 '왕홍(网紅)' 중심으로 재편뉴스, 2016.
  11. 성다혜, 이형석, "인터넷 개인방송 BJ 와 시청자간의 의사사회적 상호작용, 사회적 거리감, 전문성이 PPL 효과에 미치는 영향- 설득지식모델을 중심으로," 공공정책과 국정관리, Vol.11, No.4, pp.87-121, 2018.
  12. 한명우, 인터넷 개인방송 이용자들의 시청만족도 및 재시청의도에 관한 연구: 시청동기, 의사사회적 상호작용, 사회적 실재감을 중심으로, 중앙대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.
  13. 임명빈, 김수정, "인터넷 개인방송 BJ 의 셀프 브랜딩 실천과 친밀성의 구성," 사회과학연구, 제29권, 제3호, pp.105-130, 2018.
  14. R. H. Ducoffe, "Advertising value and advertising on the web," Journal of Avertising Research, Vol.36, No.5, pp.21-35, 1996.
  15. 이제원, 오태현, "광고속성이 광고태도, 브랜드 인지, 브랜드태도에 미치는 영향 연구," 상업교육연구, 제23권, 제4호, pp.361-384, 2009.
  16. 김봉철, "모바일광고에 대한 태도에 영향을 미치는 선행요인: Ducoffe(1996)의 웹 광고효과 모델 확장 적용," 광고연구, Vol.75, pp.35-59, 2007.
  17. 문재학, "패션잡지광고의 내용분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제12호, pp.630-636, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.12.630
  18. 염정환, 성종환, 김세윤, "골프대회 중계 시 가상광고 속성과 광고태도, 제품태도 및 구매의도의 구조적관계," 한국사회체육학회지, 제55권, 제1호, pp.269-279, 2014.
  19. 안은정, 이형탁, "휴먼브랜드 애착의 영향요인과 결과," 마케팅연구, 제29권, 제3호, pp.119-146, 2014.
  20. V. P. Rindova, T. G. Pollock, and M. L Hayward, "Celebrity firms: The social construction of market popularity," Academy of Management Review, Vol.31, No.1, pp.50-71, 2006. https://doi.org/10.5465/amr.2006.19379624
  21. 김춘곤, 연예인광고모델 속성이 외식브랜드 광고효과에 미치는 영향분석, 경원대학교 대학원, 박사학위논문, 2008.
  22. K. T. Tian, W. O. Bearden, and G. L. Hunter, "Consumers' need for uniqueness: Scale development and validation," Journal of Consumer Research, Vol.28, No.1, pp.50-66, 2001. https://doi.org/10.1086/321947
  23. H. H. Friedman and L. Friedman, "Endorse effectiveness by product type," Journal of Advertising Research, Vol.19(Oct), pp.63-71, 1979.
  24. B. D. Till and M. Busler, "The match-up hypothesis: Physical attractiveness, expertise, and the role of fit on brand attitude, purchase intent and brand beliefs," Journal of Advertising, Vol.29, No.3, pp.1-13, 2000.
  25. R. L. Oliver, "Whence consumer loyalty?," The Journal of Marketing, pp.33-44, 1999.
  26. M. M. Montoya-Weiss, G. B. Voss, and D. Grewal, "Determinants of online channel use and overall satisfaction with a relational, multichannel service provider," Journal of The Academy of Marketing Science, Vol.31, No.4, pp.448-458, 2003. https://doi.org/10.1177/0092070303254408
  27. Y. Chen and J. Xie, "Online consumer review: Word-of-mouth as a new element of marketing communication mix," Management Science, Vol.54, No.3, pp.477-491, 2008. https://doi.org/10.1287/mnsc.1070.0810
  28. 김용만, 심규열, "전자상거래시 고객유지를 위한 인터넷 쇼핑몰 운영 방안에 관한 연구," Journal of Global Academy of Marketing Science, Vol.6, No.1, pp.143-166, 2000. https://doi.org/10.1080/12297119.2000.9707402
  29. J. L. Aaker, "Dimensions of brand personality," Journal of Marketing Research, pp.347-356, 1997.
  30. D. J. Park and B. K. Berger, "The presentation of CEOs in the press, 1990-2000: Increasing salience, positive valence, and a focus on competency and personal dimensions of image," Journal of Public Relations Research, Vol.16, No.1, pp.93-125, 2004. https://doi.org/10.1207/s1532754xjprr1601_4
  31. V. A. Zeithaml, "Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence," The Journal of Marketing, pp.2-22, 1988.
  32. S. Misra and S. E. Beatty, "Celebrity spokesperson and brand congruence: An assessment of recall and affect," Journal of Business Research, Vol.21, No.2, pp.159-173, 1997. https://doi.org/10.1016/0148-2963(90)90050-N
  33. 박현정, "사용확산 및 라이프스타일에 따른 N 스크린 서비스 이용자 유형화," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제2호, pp.444-454, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.02.444