The context of concentration and polarization of Korean film industry

한국 영화산업의 집중성과 불균형의 맥락들

  • Received : 2018.03.03
  • Accepted : 2018.04.28
  • Published : 2018.04.30

Abstract

This study investigates a comprehensive context between the vertical integration and concentration of Korean film market. The concentration of distribution and screening markets are result of industrial strategy to defend demand uncertainty and to pursue economies of scale. Major distributors are increasingly inclined to defend industrial risk by concentrating resources on blockbusters and bargaining power of the multiplex is getting strengthened by distribution competition to secure as many screens as possible. Vertically integrated multiplexes operate discriminatory preferential treatment to their affiliates, however, there is a difference in degree of discrimination between vertically integrated groups. Furthermore, it is difficult to exclude each other from the distribution competition in which the largest screen number has to be secured. It is difficult for multiplex only to pursue the interests of affiliates and make negative choices in screening performance. As the number of screening screens increases, the seat occupancy also increases. As a result, the polarization of the distribution and screening markets, including the screen monopoly, is a phenomenon that occurs commercial films centered markets and the unfair behavior of the vertically affiliated multiplex has a limited effect on the movie market.

본 연구는 한국 영화산업의 수직계열화 구조와 배급 및 상영시장의 집중도를 파악하고, 이 두 범주 간의 상호연관성에 대한 통합적인 맥락을 제시하고자 하였다. 한국영화 배급 및 상영시장의 집중성은 규모의 경제를 추구하고 수요의 불확실성을 방어하기 위한 산업 논리의 결과이다. 메이저 배급사는 대작영화에 자원을 집중하고 공급량을 조절함으로써 흥행위험을 방어하려는 경향이 강해지고 있으며, 최대한 많은 스크린을 확보하려는 배급 경쟁에 의해 멀티플렉스 체인의 협상력은 강화되고 있다. 수직결합 기업의 멀티플렉스는 계열관계에 따라 각 배급사의 영화에 차별적인 좌석수를 배정하는 것으로 나타났다. 그러나 수직계열화 기업마다 차별의 정도는 차이가 있으며, 상영 스크린수가 증가할수록 관객의 좌석점유율도 증가하고 있어서, 상영관이 계열관계에 따라 비합리적인 선택을 한다고 보기에는 무리가 있다. 따라서 수직결합구조가 스크린 독과점과 양극화의 원인이라는 일반화하기는 어려우며 유통시장의 집중성을 완화하고 중소영화를 지원하는 정책 방향이 요구된다.

Keywords