Abstract
This study is to reduce environmental harm by analyzing the result of removing TPH from diesel-contaminated soil by treating the soil according to of the concentrations hydrogen peroxide(10, 20 and 30 %), and the characteristics of eluting heavy metals and of generating white lead gases. In remediation result of diesel- and heavy metal-contaminated soil, 495.8 mg/kg of TPH left after injecting hydrogen peroxide with a concentration of 30 % and leaving for 30 minutes. Therefore, this study shows that if it is to be used for practical purposes, treating diesel-contaminated soil with hydrogen peroxide needs over 30 minutes of reaction time. Also, a high concentration of hydrogen peroxide tends to generate a large amount of heavy metals and white lead gases. Hexane was the highest component among white lead gases, and Cyclopentane, Benzene, Ethylbenzene, m,p-Xylene, and Undecane were followed.
본 연구는 과산화수소의 농도(10 %, 20 %, 30 %)에 따른 디젤오염토양의 TPH 제거, 중금속 용출 및 백연 발생 특성을 분석하여 토양정화 시 환경피해를 감소시키는데 그 목적이 있다. 디젤 및 중금속으로 오염된 토양정화 실험결과 과산화수소(30 %)를 주입 후 운전시간 30분에서 TPH 농도는 495.8 mg / kg를 나타내었다. 따라서 이러한 결과는 디젤오염토양을 과산화수소로 처리하는 것이 30분 이상의 반응 시간을 필요로한다는 것을 보여준다. 또한, 과산화수소의 농도가 높을수록 중금속 및 백연가스가 많이 생성되는 경향을 나타내었다. 발생된 백연 중 헥산이 가장 높은 성분으로 검출되었으며, 그 다음으로 Cyclopentane, Benzene, Ethylbenzene, m, p- 크실렌, Undecane 순으로 나타났다.