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The Effects of Perceived Value, Overall Satisfaction, and Loyalty by the Service Quality of the Local Exhibition: Focused on The Goyang International Flower Exhibition

지역박람회의 서비스품질이 지각된 가치, 전반적 만족 및 충성도에 미치는 영향 -2018 고양국제꽃박람회를 중심으로-

  • 이찬도 (중부대학교 엔터테인먼트학과)
  • Received : 2018.10.01
  • Accepted : 2018.11.20
  • Published : 2019.01.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze the influence relationship of spectators' evaluation, perceived value, overall satisfaction, and loyalty on the service quality of Goyang International Flower Exhibition. As a result of analysis, first, it turned out that the higher the quality of the fair service, the higher the perceived value, overall satisfaction and loyalty. Especially, fair service quality showed a greater influence on overall satisfaction than on perceived value. Therefore, in order to improve the quality of the fair service, careful planning and operation of event content, accessibility, and convenience are required. Second, perceived value did not have a positive (+) effect on overall satisfaction, but it had a positive (+) effect on loyalty. The reason for this is that the spectators' evaluation of the perceived factors that can induce the interest of the flower product and the increase of the purchase, such as the quality problem of the product, the design problem, the exhibition and display problem, was low. Third, both perceived value and overall satisfaction had a positive (+) effect on loyalty, but the effect of overall satisfaction was greater than that of perceived value. Therefore, a strategy for enhancing the perceived value is required.

본 연구는 고양국제꽃박람회의 서비스품질에 대한 관람자들의 평가와, 지각된 가치 및 전반적 만족도, 충성도간의 영향관계를 분석하는데 있다. 분석결과, 첫째, 박람회서비스품질이 높을수록 지각된 가치와 전반적 만족도, 충성도가 높아지는 것을 확인하였다. 특히 박람회서비스품질은 지각된 가치보다도 전반적 만족도에 더 큰 영향관계를 보였다. 따라서 박람회서비스품질을 제고하기 위해서는 행사내용, 접근성, 편의성에 대한 세심한 기획과 운영이 요구된다. 둘째, 지각된 가치는 전반적 만족도에는 정(+)의 영향관계를 보여주지 못하였고, 충성도에는 정(+)의 영향관계를 보였다. 이유는 상품의 질적 문제, 디자인문제, 전시 및 진열상의 문제 등 화훼상품의 관심과 구매증가를 유발할 수 있는 지각된 요인에 대한 관람자들의 평가가 낮은 결과로 판단된다. 셋째, 충성도에는 지각된 가치와 전반적 만족도가 모두 정(+)의 영향관계를 보였지만 전반적 만족도의 영향관계가 보다 더 크다. 따라서 위해서 지각된 가치를 제고할 수 있는 전략이 요구된다.

Keywords

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그림 1. 연구 모형

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그림 2. 구조모형 적합도와 연구가설 검증결과

표 1. 조사대상 분포

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표 2. 구성개념과 측정항목

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표 3. 탐색적 요인분석

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표 4. 확인적 요인분석

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표 5. 상관분석과 판별타당성 검증

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표 6. 연구가설 검증

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표 7. 효과 분석

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