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A Study on the IPA(Importance-Performance Analysis) of the Selection Attributes of Road Shop Cosmetics

로드샵 화장품 선택속성의 IPA 연구

  • Received : 2018.11.21
  • Accepted : 2018.12.06
  • Published : 2019.02.28

Abstract

This study conducted an importance-satisfaction analysis on choice attributes of cosmetics targeting consumers of road shop cosmetics and suggested improvements needed to increase consumer satisfaction. A summary of the study's results is as follows. First, as to the importance of choice attribute items of road shop cosmetics, skin compatibility appeared to be the highest. For satisfaction as well, skin compatibility appeared to be the highest. Second, when the differences between importance and satisfaction of choice attributes of road shop cosmetics were analyzed, among a total of 15 choice factors, differences appeared in 6 factors. Among them, 5 attributes such as the product function and skin compatibility, excluding the salesperson's service, appeared to have higher importance than satisfaction. Third, based on the IPA results, the study analyzed which factors should be maintained or improved and accordingly suggested efficient resource allocation strategies and marketing strategies that can be practically applied.

본 연구에서는 로드샵 화장품 소비자를 대상으로 화장품 선택속성의 중요도-만족도 분석을 통해 소비자들의 만족도를 높이기 위한 보완, 개선점 등을 제시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 로드샵 화장품 선택속성에 대한 세부항목별 중요도 중 피부와의 적합성이 가장 높게 나타났으며, 만족도 또한 피부와의 적합성이 가장 높게 나타났다. 둘째, 로드샵 화장품 선택속성의 중요도와 만족도차이 분석을 실시한 결과, 총 15개의 선택요인 중 6개의 요인에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 이 중 판매원의 서비스를 제외한 제품기능, 피부와의 적합성 등 5개의 속성은 모두 만족도보다 중요도가 더 큰 것으로 분석되었다. 셋째, IPA 결과를 바탕으로, 어떠한 요인을 유지 보완하고 개선해야 하는지를 분석하고, 이를 토대로 기업의 효과적인 자원배분 전략과 실제 적용할 수 있는 마케팅 전략을 제시하였다.

Keywords

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그림 1. IPA(Importance Performance Analysis) Matrix

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그림 2. 로드샵 화장품 선택속성에 대한 IPA 결과

표 1. 화장품 선택요인에 관한 선행연구

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표 2. 로드샵 화장품 선택요인의 관한 정의

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표 3. 연구대상자의 일반적 특성

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표 4. 로드샵 화장품 선택속성에 대한 중요도-만족도 차이 분석 결과

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표 5. 로드샵 화장품 선택속성에 대한 IPA 결과 요약

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