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A Study on the Factors Affecting Game Flow and Satisfaction in Mobile Game

모바일 게임에 대한 몰입과 만족도에 미치는 영향요인 연구

  • 이진형 (인하대학교 대학원 서비스경영공학) ;
  • 김철수 (인하대학교 경영학과)
  • Received : 2019.03.06
  • Accepted : 2019.03.29
  • Published : 2019.03.31

Abstract

Purpose Research purpose is extraction of the factors affecting game flow and satisfaction in mobile game. Design/methodology/approach In mobile game, the factors affecting game flow were classified into three parts: mobile game platform characteristics, user cognition characteristics, and user individual characteristics through previous studies for existing online game and mobile game. In the research we extracted the factors as follows: the connectivity, usability, network speed, pleasure, service quality, relatedness, proficiency, self-fulfillment, early adopter tendency, and competitive spirit. Using the factors, we established research model and tested hypotheses empirically. This survey was conducted five months targeting from teenagers to fifties with mobile game experience. The questionnaire items were reconstructed according to the questionnaires of the present study or those newly developed by the game experts and total 56 items in the literature of Internet game, smartphone game, and mobile game based on the existing literature study respectively. Findings According to the analysis result, this study showed that ease of use, enjoyment, self - fulfillment and competitive spirit had a significant influence on user flow and also that service quality, proficiency and competitive spirit had a significant influence on user satisfaction in mobile games.

Keywords

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<그림 1> 연구모형

<표 1> 모바일 게임의 몰입 또는 만족도 등에 영향을 미치는 선행 연구

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<표 2> 모바일 게임에서의 영향요인 분류

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<표 3> 변수의 조작적 정의 및 관련연구

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<표 4> 모바일 게임 장르

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<표 5> 상위개념 탐색적 요인분석

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<표 6> 하위개념 탐색적 요인분석

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<표 7> 모델 적합도

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<표 8> 하위개념 확인적 요인분석 및 신뢰성 분석 결과

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<표 9> 상관관계와 판별타당성

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<표 10> 상위개념 AVE값을 통한 판별타당성

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<표 11> 표준오차추정구간을 통한 판별타당성

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<표 12> 가설검증 결과 요약

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