DOI QR코드

DOI QR Code

Re-approach to the Concept of Data Literacy and Its Application to Library Information Services

데이터 리터러시 개념에 대한 재접근 및 도서관 정보서비스에의 적용

  • 이정미 (서울여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2019.02.01
  • Accepted : 2019.02.19
  • Published : 2019.02.28

Abstract

The purpose of this study is to re-approach the concept of data literacy, to describe the differences with other literacies along with the redefined concept of data literacy. Also, it is tried to find out why and how to use data literacy for library and information services. Research has shown that data literacy plays a central role in interacting with other literacy concepts, and should be understood as a data-driven problem-solving ability that is essential for the future human society. Based on these concept definitions, we propose the application of data literacy to library information service in terms of education service and research support service. In this study, data literacy is defined as the ability to utilize data needed by users in a data - based society, is to explain why data literacy is the ability to utilize data for users in modern society by distinguishing differences from other literacy. This concludes with a discussion and proposal on what library information services can be implemented.

본 연구의 목적은 데이터 리터러시라는 개념에 대한 재접근을 시도하는 연구로 개념에 대한 정리와 함께 여타 다른 리터러시와의 차이점은 무엇이고, 도서관 정보서비스에 데이터 리터러시를 활용하는 이유와 방법은 무엇인가에 대한 해답을 도출하고자 했다. 연구결과에 따르면 데이터 리터러시는 다른 리터러시 개념들과의 상호작용에 있어 가장 중심적인 역할을 하는, 미래사회 인류가 살아가는데 필수적인 데이터기반 문제해결능력으로 이해되어야 한다. 이러한 개념정의를 바탕으로 도서관 정보서비스에 데이터 리터러시를 적용할 때 교육 서비스와 연구지원 서비스 측면 모두에 활용을 제안하였으며 각각의 구체적 서비스안을 제시하였다. 결과적으로 데이터 기반 사회에 이용자에게 필요한 데이터 활용 능력을 데이터 리터러시로 규정하고 여타 다른 리터러시와의 차이점을 구분함으로써 데이터 리터러시가 왜 현대 사회에 이용자에게 필요한 데이터 활용 능력인가를 설명하고자 했으며 이를 통해 어떠한 도서관 정보서비스를 구현할 수 있을지에 대한 고민과 제안으로 마무리했다.

Keywords

MHJBB6_2019_v53n1_159_f0001.png 이미지

<그림 1> 데이터 리터러시와 다른 리터러시들과의 상호작용(Data-Pop Alliance 2015)

MHJBB6_2019_v53n1_159_f0002.png 이미지

<그림 2> 데이터 리터러시 교육 개념도7)

<표 1> 다양한 리터러시 개념들의 정의(Koltay 2015; Data-Pop Alliance 2015)

MHJBB6_2019_v53n1_159_t0001.png 이미지

<표 2> 데이터 리터러시 교육 구성항목

MHJBB6_2019_v53n1_159_t0002.png 이미지

References

  1. 교육인적자원부, 한국교육학술정보원. 2006. 지식 정보 역량 개발 지원을 위한 디지털 리터러시 지수 개발 연구. 서울: 교육인적자원부, 한국교육학술정보원. 연구보고 CR 2006-13.
  2. Kwon, Sungho and Kim, Sungmi. 2011. "Reconceptualizing Digital literacy in the Social Media Era: based on 'Convergence' and 'Participatory culture' of Jenkins." Media and Education, 1(1): 65-82.
  3. Kim, Jihyun. 2018. "A Content Analysis of Research Data Management Training Programs at the University Libraries in North America: Focusing on Data Literacy Competencies." Journal of the Korean Society for Information Management, 35(4): 7-36. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.4.007
  4. Shim, Wonsik. 2016. "A Case Study of U.S. Academic Libraries' Research Data Support Services." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 50(4): 311-332. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.4.311
  5. Lee, Jae Yun. 2015. "Data science and data literacy." Proceedings of Journal of the Korean Society for Information Management, 11-15.
  6. Lee, Jeong-Mee. 2013. "Understanding Big Data and Utilizing its Analysis into Library and Information Services." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 24(4): 53-73. https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2013.24.4.053
  7. Jung, Youngmi. 2018. "A Study on Digital Literacy Education for Adults in US Public Libraries." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 52(1): 359-380.
  8. Translated by Korea Education and Research Information Service. 2017. NMC Horizon Report (Korean): 2017 Library Edition. Daegu: Korea Education and Research Information Service.
  9. 한상우. 2017. 인문학 기반 데이터 리터러시 모형 설계에 관한 연구. 한국비블리아 발표논집, 45-71.
  10. Han, Sang Woo. 2018. "A Study about the Concept of Data Literacy based on Digital Humanities." Journal of the Korean Society for Information Management, 35(4): 223-236. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.4.223
  11. Abbott, D. 2008. "DCC Briefing Papers: What is Digital Curation?" [online] [cited 2018. 11. 24.]
  12. ALA. 2013. Digital Literacy, Libraries, and Public Policy: Report of the Office for Information Technololgy Policy's Digital Literacy Task Force. [online] [cited 2018. 10. 29.]
  13. Data-Pop Alliance. 2015. Beyond Data Literacy: Reinventing Community Engagement and Empowerment in the Age of Data. [online] [cited 2018. 11. 21.]
  14. Erwin Jr, R. W. 2015. "Data Literacy: Real-world Learning through Problem-solving with Data Sets." American Secondary Education, 43(2): 18.
  15. Fontichiaro, K. and Oehrli, J. A. 2016. "Why Data Literacy Matters." Knowledge Quest, 44(5): 21-27.
  16. Giaretta, D. and Rankin, S. 2004. "DCC Approach to Digital Curation" [online] [cited 2018. 11. 27.]
  17. Heidorn, B. 2011. "The Emerging Role of Libraries in Data Curation and e-science." Journal of Library Administration, 51(7-8): 662-672. https://doi.org/10.1080/01930826.2011.601269
  18. Koltay, T. 2015. "Data Literacy: in search of a Name and Identity." Journal of Documentation, 71(2): 401-415. https://doi.org/10.1108/JD-02-2014-0026
  19. Mandinach, E. B. et al. 2015. "Ethical and appropriate data use requires data literacy." Phi Delta Kappan, 96(5): 25-28. https://doi.org/10.1177/0031721715569465
  20. Martin, R., E. 2014. "What is Data Literacy?" Journal of eScience Librarianship, 3(1): e1069 https://doi.org/10.7191/jeslib.2014.1069
  21. Maybee, C. and Zilinski, L. 2015. Data Informed Learning: A Next Phase Data Literacy Framework for Higher Education. [online] [cited 2018. 11. 24.]
  22. Prado, J. C. and Marzal, M. A. 2013. "Incorporating Data Literacy into Information Literacy Programs: Core Competencies and Contents." Libri, 63(2): 123-134.
  23. Select Committee on Digital Skills of Authority of House of Lords. 2015. [online] [cited 2018. 11. 29.]
  24. Tuladhar, A. 2014. Data Literacy Training: Climate Change and Budget Data of Nepal. [online] [cited 2018. 11. 24.]
  25. Ventimiglia, P. and Pullman, G. 2016. From Written To Digital: The New Literacy. [online] [cited 2018. 11. 24.]
  26. Wolff, A., Gooch D. and Kortuem. G. 2016. Data Literacy to Support Human-centred Machine Learning. [online] [cited 2018. 11. 24.]