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Color and Illumination Compensation Algorithm for 360 VR Panorama Image

360 VR 기반 파노라마 영상 구성을 위한 칼라 및 밝기 보상 알고리즘

  • Nam, Da-yoon (Sejong University, Dept. of Electrical Engineering) ;
  • Han, Jong-Ki (Sejong University, Dept. of Electrical Engineering)
  • 남다윤 (세종대학교 전자정보통신공학과) ;
  • 한종기 (세종대학교 전자정보통신공학과)
  • Received : 2018.09.11
  • Accepted : 2018.11.17
  • Published : 2019.01.30

Abstract

Techniques related to 360 VR service have been developed to improve the quality of the stitched image and video, where illumination compensation scheme is one of the important tools. Among the conventional illumination compensation algorithms, Gain-based compensation and Block Gain-based compensation algorithms have shown the outstanding performances in the process of making panorama picture. However, those are ineffective in the 360 VR service, because the disparity between illuminations of the multiple pictures in 360 VR is much more than that in making the panorama picture. In addition, the number of the pictures to be stitched in 360 VR system is more than that in the conventional panorama image system. Thus, we propose a preprocessing tool to enhance the illumination compensation algorithm so that the method reduces the degradation in the stitched picture of 360 VR systems. The proposed algorithm consists of 'color compensation' and 'illumination compensation'. The simulation results show that the proposed technique improve the conventional techniques without additional complexity.

360 VR 기반 파노라마 영상을 제작하는 과정에서 인접한 장면을 촬영한 영상들일 지라도 촬영 각도 및 조명의 위치에 따라 영상들 간에 밝기 변화가 크고 색상값에서도 큰 차이가 발생한다. 이런 영상들을 스티칭하여 360 VR 영상을 만들면, 제작된 파노라마 영상의 품질이 저하되기 때문에 밝기 보상 기법을 전처리 과정으로 사용해야 한다. 기존의 밝기 보상 기법들은 밝기 차이가 적은 경우 또는 적은 장수의 영상들을 스티칭하는 경우에 적용되도록 설계되었기 때문에, 360 VR 서비스용 스티칭 기법에서처럼 스티칭되는 영상의 개수가 많고, 영상들 간의 밝기 차이가 클 경우에는 성능 저하가 발생하는 것으로 알려졌다. 본 논문에서는 기존의 밝기 보상 기법이 급격한 밝기 차이가 발생하는 360 VR 서비스에서도 효과적으로 이용될 수 있도록 추가의 '색상 보정' 및 '밝기 보정' 단계를 전처리 과정으로 사용함으로써, 복잡도 증가는 최소화하면서 360 VR 영상 합성의 성능을 향상시키는 것을 목표로 한다. 본 논문에서는 다양한 환경에서 촬영된 실험 영상들을 이용해서, 제안하는 기술이 기존 기술들의 성능을 향상시킬 수 있음을 보이고 있다.

Keywords

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그림 1. 360 VR 영상 합성 개념도 Fig. 1. Concept of the 360 VR image composition system

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그림 2. 360 VR 영상 합성 과정 Fig. 2. Flowchart of the 360 VR image composition algorithm

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그림 3. Gain-based 노출 보상 Fig. 3. Gain-based illuminance compensation

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그림 4. Block gain-based 노출 보상 Fig. 4. Block gain-based illuminance compensation

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그림 5. Gain-based 노출보상과 Block Gain-based 노출보상의 성능 비교 Fig. 5. Comparison between Gain-based compensation and Block Gain-based compensation algorithms. (a) Stitching without illumination compensation, (b) Stitched image with Gain-based illumination compensation algorithm, (c) Stitched image with Block Gain-based illumination compensation algorithm

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그림 6. 장애물(손)의 유무에 따른 밝기 변화 Fig. 6. Change of brightness according to obstacle (hand)

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그림 7. 카메라 촬영 방향에 따른 영상들 비교 Fig. 7. Pictures according to the direction of the camera

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그림 8. 제안하는 알고리즘의 구성도 Fig. 8. The flowchart of the proposed algorithm

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그림 9. 다양한 노출보상 알고리즘들을 이용한 스티칭 영상 Fig. 9. The stitched images resulted from the various compensation algorithms

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그림 10. 그림 11의 입력 영상 Fig. 10. Input images for Fig 11

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그림 11. 다른 색상의 입력 이미지들을 이용해서 스티칭한 영상들 Fig. 11. The stitched images resulted from the various compensation algorithms with input images having the different colors, (a) The image stitched by Gain-based compensation, (b) The image stitched by Block Gain-based compensation, (c) The image stitched by the proposed

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그림 12. 다른 색상의 입력 이미지들을 이용해서 스티칭한 영상들 (복도) Fig. 12. The stitched images (hallway) resulted from the various compensation algorithms with input images having the different colors, (a) The image stitched by Gain-based compensation, (b) The image stitched by Block Gain-based compensation, (c) The image stitched by the proposed compensatoin algorithm

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그림 13. 그림 14의 입력 영상 Fig. 13. Input images for Fig 14

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그림 14. 급격하게 밝기가 변하는 입력 영상을 스티칭한 결과 Fig. 14. The stitched images resulted from the various compensation algorithms with input images having the different brightness, (a) The image stitched by Gain-based compensation, (b) The image stitched by Block Gain-based compensation, (c) The image stitched by the proposed compensatoin algorithm

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그림 15. 밝기와 색상 보정이 모두 필요한 영상의 스티칭 결과 Fig. 15. The stitched images resulted from the various compensation algorithms with input images having the different brightness and color, (a) The image stitched by no compensation, (b) The image stitched by only color compensation, (c) The image stitched by only brightness compensation, (d)The image stitched by the proposed compensatoin algorithm

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그림 16. 수평의 360도 파노라마 Fig. 16. Horizontality 360 degree panorama

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그림 17. 밝기와 색상이 유사한 영상들의 스티칭 영상들 Fig. 17. The stitched images resulted from the various compensation algorithms with input images having the similar colors and brightness

표 1. 비슷한 사진들의 평균 밝기값 및 삼원색 구성 비율 비교 Table 1. Comparison of the averaged brightness and three primary colors in similar pictures

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표 2. 기존 노출보상 기법들과 제안하는 노출보상 기법의 실행시간 비교 Table 2. Comparison between run times of Gain-based compensation, Block Gain-based compensation, and the proposed compensation al-gorithms

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표 3. Fig 11의 0번째 영상과 4번째 영상의 오버랩 영역의 평균 밝기와 색상 비율 비교 Table 3. Comparison of the averaged brightness and three primary colors in the overlap region between image0 and image4 of Fig 11

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References

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