DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Informatics Curriculum(Plan) for General Education Level in Prospective Elementary Teachers

초등 예비교원을 위한 교양수준의 정보교육과정(안) 개발

  • 안영희 (고려대학교 일반대학원 컴퓨터학과) ;
  • 김자미 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 우호성 (고려대학교 일반대학원 컴퓨터학과) ;
  • 양혜지 (고려대학교 일반대학원 컴퓨터학과) ;
  • 김민정 (고려대학교 일반대학원 컴퓨터학과) ;
  • 정다윤 (고려대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 이원규 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과)
  • Received : 2018.07.26
  • Accepted : 2018.12.12
  • Published : 2019.01.31

Abstract

In this research, there is a purpose to develop an informatics education curriculum of the general level that the preliminary teacher at elementary school prepares for information education. First of all, in order to achieve the purpose, we compare and analyze the standard CS 2013 of the educational curriculum of elementary school teacher training university, University-Level Program cooperation deepening course, higher education course, and prepared content and level. Secondly, subjects were structured in consideration of standard J07-GE analysis of higher education curriculum and cooperation with secondary education course. Third, subject names were determined by examination by experts, taking into consideration the scope of subjects, content system composition, etc. Computer Science II, Computer Science II, Data Management in the domain to understand the basic principles of Computer Science I, Computing System, in order to approach expert opinions, analysis results, problems arising in information society from the viewpoint of computer science We proposed data management and analysis to grasp the patterns and relationships involved. In this research, not only improving ability to solve problems based on the basic capacity strengthening of teachers but also presenting subjects of general level, considering continuity star of high school information subjects it makes sense.

본 연구는 초등 예비교원들이 정보교육에서 갖추어야하는 교양 수준의 정보교육과정(안)을 개발하는데 목적이 있다. 목적 달성을 위해 첫째, 초등교원 양성대학의 교육과정, 고교-대학 연계 심화과정, 고등교육과정 표준인 CS2013을 비교 분석하여 내용과 수준을 마련하였다. 둘째, 고등교육과정 표준인 J07-GE 분석과 중등교육과정과의 연계성을 고려하여 과목을 구성하였다. 셋째, 과목과 영역, 내용 체계구성 등을 고려하여 전문가 검토를 통해 과목명을 정하였다. 전문가의 의견 분석 결과, 정보 사회에서 발생하는 문제를 컴퓨터과학의 관점으로 접근하기 위하여 컴퓨터과학 I, 컴퓨팅시스템의 기본적인 원리를 이해하는 영역으로 컴퓨터과학 II, 데이터 관리를 포함한 패턴이나 관계를 파악하는 데이터관리 및 분석을 제안하였다. 본 연구는 교원의 기본 역량 강화를 바탕으로 하는 문제해결 능력 향상뿐만 아니라 고등학교 정보과목에 대한 계속성과 계열성을 고려하여, 교양수준의 과목을 제시했다는데 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 교육부, 2015 개정 교육과정. http://www.moe.go.kr
  2. 박만재, 이철현(2016). 소프트웨어 교육에 대한 초등교사의 교육요구도 분석, 한국실과교육학회지, 29(3), 21-41.
  3. 김자미(2017). 해외의 교원양성체제 비교 분석, 한국컴퓨터교육학회 논문지, 20(5), 49-59.
  4. 이원희, 이지은(2014). 2015 개정 교육과정에 따른 교원양성 대학의 대처 방안, 교육학논총, 35(2), 79-95.
  5. 안영희, 김자미, 이원규(2017). 한국의 중등정보.컴퓨터 교사양성 교육과정과 J07-CS 교육과정의 비교, 한국컴퓨터교육학회 논문지, 20(4), 37-46.
  6. 교육부(2018). 2018년 교원양성대학 소프트웨어 교육과정 지원 사업 계획(안)
  7. 김갑수(2017). 한국 초등교사 양성기관의 소프트웨어 교육과정 분석, 한국정보교육학회 논문지, 21(6), 723-732.
  8. 정영식(2016), 2015 개정 교육과정을 대비한 교육대학교의 소프트웨어 교육과정에 대한 수요분석, 한국정보교육학회 논문지, 20(1), 83-92.
  9. 정미경, 김갑성, 류성(2011). 교원양성 교육과정에 대한 초중등 교원의 요구분석, 한국교원교육연구, 28(3), 287-306.
  10. 경인교육대학교, http://www.ginue.ac.kr
  11. 공주교육대학교, http://www.gjue.ac.kr
  12. 광주교육학대교, http://www.gnue.ac.kr
  13. 대구교육대학교, http://www.dnue.ac.kr
  14. 부산교육대학교, http://www.bnue.ac.kr
  15. 서울교육대학교, http://www.snue.ac.kr
  16. 전주교육대학교, http://www.jnue.kr
  17. 진주교육대학교, http://www.cue.ac.kr
  18. 청주교육대학교, http://www.cje.ac.kr
  19. 춘천교육대학교, http://www.cnue.ac.kr
  20. 대학-고교 연계 심화과정, http://up.kcue.or.kr
  21. Computer Science A Course Description, Effective Fall 2014. CollegeBoard AP, https://apstudent.collegeboard.org/apcourse/ap-computer-science-a
  22. AP Computer Science Principles, Course and Exam Description Updated Fall 2017, CollegeBoard, https://apstudent.collegeboard.org/apcourse/ap-computer-science-principles
  23. Computer science guide, First examinations 2014, https://www.ibo.org/
  24. International Baccalaureate Diploma Programme Subject Brief Sciences: Computer science - Standard level
  25. International Baccalaureate Diploma Programme Subject Brief Sciences: Computer science - Higher level
  26. Computer Science Curriculum 2008: An Interim Revision of CS 2001
  27. Computer Science Curricula 2013, Steven Roach, Exelis Mehran Sahami, Stanford University. http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=7063176
  28. 우호성, 김자미, 이원규(2017). CS2013에 근거한 국내외 고등학교 정보교육과정 분석, 정보처리학회논문지, 16(8), 411-418.
  29. ACM IEEE-CS(2013). Computer Science
  30. 유병건, 김자미, 이원규(2017). CS2013 지식 영역의 계량화를 통한 컴퓨터과학 영역별 우선순위 설정. 한국컴퓨터교육학회 논문지, 20(3), 25-33.
  31. 정보처리학회 정보교육위원회 J07 프로젝트 연락 위원회 (2008). 정보전문학과의 표준 교육과정 J07 최종보고. http://www.ipsj.or.jp/12kyoiku/taikai70sympo/index.html
  32. 文部科省(2008). 一般情報理育の知識系.