DOI QR코드

DOI QR Code

The Mediated Effects of Gratitude Disposition and Academic Self-Efficacy between Academic Stress and Adjustment to College of Female College Students

전문여대생의 학업스트레스와 대학생활적응과의 관계에서 감사성향, 학업적자기효능감의 매개효과

  • 이예원 (경인여자대학교 진로심리상담센터) ;
  • 이은성 (경인여자대학교 진로심리상담센터)
  • Received : 2019.02.15
  • Accepted : 2019.04.09
  • Published : 2019.05.28

Abstract

The purpose of this study in to verify the impact of gratitude disposition and academic self-efficacy on the process in which academic stress of college freshman are affected in adjustment to college. For this, research models were established based on prior studies and processes were verified through correlation analysis and structural equation analysis. Data was collected from 1785 freshman students from college in Incheon. Four measurement instruments were employed: Academic Stress Scale, Gratitude Questionnaire, Academic Self-Efficacy Scale, Students Adjustment to College Questionnaire. The results showed that academic stress showed negative effect on adjustment to college, gratitude disposition, and academic self-efficacy. The dual mediation effect by gratitude disposition and academic self-efficacy was also verified. Implications for adjustment to college and academic guidance, limitations of the study and suggestions for future researches are discussed.

본 연구는 전문여자대학 신입생의 학업스트레스가 대학생활적응에 미치는 영향을 확인하고 그 과정에서 감사성향과 학업적자기효능감의 영향력을 검증하였다. 이를 위하여 선행연구를 고찰하여 연구모형을 수립하고 상관관계분석과 구조방정식 분석을 통하여 변인들 간의 관계를 확인하였다. 인천지역의 전문여대 신입생들 1785명을 대상으로 학업스트레스, 학업적자기효능감, 감사성향, 대학생활적응 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 연구 결과, 학업스트레스는 대학생활적응, 감사성향, 학업적자기효능감과 모두 부적 상관을 보였다. 또한 연구 모형을 검증한 결과 감사성향과 학업적자기효능감이 학업스트레스와 대학생활적응을 순차적으로 부분 매개하는 이중매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 대학생의 적응 및 학업 지도에 대한 시사점과 본 연구의 제한점 및 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.

Keywords

CCTHCV_2019_v19n5_35_f0001.png 이미지

그림 1. 연구모형

CCTHCV_2019_v19n5_35_f0002.png 이미지

그림 2. 경쟁모형

표 1. 주요 변인들의 평균 및 표준편차

CCTHCV_2019_v19n5_35_t0001.png 이미지

표 2. 주요변인들의 상관분석 결과

CCTHCV_2019_v19n5_35_t0002.png 이미지

표 3. 연구모형과 경쟁모형의 적합도

CCTHCV_2019_v19n5_35_t0003.png 이미지

표 4. 최종모형의 경로계수

CCTHCV_2019_v19n5_35_t0004.png 이미지

표 5. 최종모형의 간접효과, 유의도 및 신뢰구간

CCTHCV_2019_v19n5_35_t0005.png 이미지

References

  1. http://stdweb2.korean.go.kr/search/List_dic.jsp
  2. 김효은, 김기원, "대학생의 중도탈락에 미치는 교우관계의 영향력과 학교적응의 매개효과," 한국패션비지니스, 제15권, 제3호, pp.87-110, 2011.
  3. 김성은 "전문대학 부적응학생들의 대학의 의미에 대한 연구," 한국여성교양학회지, 제17권, pp.217-225, 2008.
  4. 고명주, 최보영, "대학생의 학업스트레스와 대학생활적응과의 관계에서 자기조절능력의 매개효과," 청소년학연구, 제24권, 제6호, pp.81-104, 2017.
  5. 셀러그만, (마틴 셀리그만의) 긍정심리학(김안자 옮김) , 물푸레, 2009.
  6. R. Emmons and M. McCullough, "Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.84, No.2, pp.377-389, 2003. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.2.377
  7. B. L. Fredrickson and R. W. Levenson, "Positive emotions speed recovery from the cardiovascular sequelae of negative emotions," Cognition and Emotion, Vol.12, pp.191-220, 1998. https://doi.org/10.1080/026999398379718
  8. B. Kahn and A. Isen, "The influence of positive affect on varieth seeking among safe, enjoyable products," Journal of Consumer Research, Vol.20, No.2, pp.257-270, 1993. https://doi.org/10.1086/209347
  9. B. L. Fredrickson and C. Branigan, "Positive emotions broaden the scope of attention and thought-action repertoires," Cognition and Eomtion, Vol.19, No.3, pp.313-332, 2005. https://doi.org/10.1080/02699930441000238
  10. A. Bandura, "Insight. Self-efficacy," Harvard Mental Health Letter, Vol.13, No.9, pp.4-6, 1997.
  11. S. M. Gattuso, M. D. Litt, and T. E. Fiterald, "Coping with gastrointestinal endoscopy: Self efficacy enhancement and coping style," Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol.60, pp.133-139, 1992. https://doi.org/10.1037/0022-006X.60.1.133
  12. R. W. Baker and B. Siryk, "Measuring adjustment to college," Journal of Counseling Psychology, Vol.31, No.2, pp.179-189, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179
  13. 이숙정, 유지현, "대학생의 학업 및 진로 스트레스와 대학생활적응의 관계에 대한 자기효능감의 매개효과," 교육심리연구, 제22권, 제3호, pp.589-607, 2008.
  14. 박은민, 대학생활 적응과 부모-자녀간 의사소통 유형 및 자아존중감의 관계, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 2001.
  15. 박병기, 박선미, "학업스트레스 척도의 개발 및 타당화," 교육심리연구, 제26권, 제2호, pp.563-585, 2012.
  16. 김성경, "대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구," 청소년학연구, 제10권, pp.215-237, 2003.
  17. 최효진, 이은주, "간호 대학 신입생의 학업스트레스와 대학생활적응의 관계에서 자기효능감의 매개효과," 기본간호학회지, 제19권, 제2호, pp.261-268, 2012. https://doi.org/10.7739/jkafn.2012.19.2.261
  18. 이혜성, "대학생 문제집단 및 해결행동 체크리스트제작연구," 학생생활연구, 제25권, pp.42-103, 1989.
  19. 노지혜, 이민규, "나는 왜 감사해야 하는가? : 스트레스 상황에서 감사가 안녕감에 미치는 영향," 한국심리학회지 : 임상, 제30권, 제1호, pp.159-183, 2011.
  20. Ruini, Chiara and Vescovelli, Francesca, "The Role of Gratitude in Breast Cancer: Its Relationships with Post-traumatic Growth, Psychological Well-Being and Distress," Journal of Happiness Studies, Vol.14, No.1, pp.263-274, 2013. https://doi.org/10.1007/s10902-012-9330-x
  21. M. E. McCullough, R. A. Emmons, and J. Tsang, "The grateful disposition : A conceptual and empirical topography," Journal of Personality and Social Psychlogy, Vol.82, pp.112-127, 2002. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.1.112
  22. P. C. Watkins, K. Woodward, T. Stone, and R. L. Kolts, "Gratitude and hppiness: Development of a measure of gratitude, and relationships with subjective well-being," Social Behavior and Personality : and International Journal, Vol.31, No.5, pp.431-451, 2003. https://doi.org/10.2224/sbp.2003.31.5.431
  23. T. B. Kashdan, G. Uswatte, and T. Julian, "Gratitude and hedonic and eudaimonic well-being in vietnam war vererans," Behaviour Research and Therapy, Vol.44, No.2, pp.177-199, 2006. https://doi.org/10.1016/j.brat.2005.01.005
  24. 심은진, 대학생의 생활스트레스와 심리적 안녕감과의 관계에서 감사성향의 효과, 영남대학교, 석사학위논문, 2013.
  25. 오혜진, 스트레스와 삶의 만족도 간 관계에서 감사성향의 매개효과, 고려대학교, 석사학위논문, 2017.
  26. P. C. Watkins, "Gratitude and subjective well-being," The psychology of gratitude 167, 2004.
  27. 허정철, "감사증진 프로그램이 여대생의 삶의 의미와 주관적 안녕감에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제6호, pp.774-784, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.06.774
  28. 김희경, 심현옥, 문숙남, 이정민, "감사증진프로그램이 생도들의 감사성향, 행복감, 학교생활적응에 미치는 영향," 군진간호연구, 제32권, 제2호, pp.69-81, 2014.
  29. K. Howells, "The role of gratitude in higher education," Research and Development in Higher Education, Vol.27, pp.164-173, 2004
  30. K. Howells, Gratitude in Education: A Radical View, Rotterdam: Sense Publishers, 2012.
  31. D. Rey, The relationship of gratitude and subjective well-being to self-efficacy and control of learning beliefs among college students, University of Southern California. Los Angeles, America, Unpublished doctoral dissertation, 2009.
  32. 송윤희, "대학생의 감사성향과 학업열의의 관계에서 학업적자기효능감의 매개효과," 학습자중심교과교육연구, 제15권, 제4호, pp.109-128, 2015.
  33. A. Bandura, Social foundations of thought and antion: A social cognitive theory, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1986.
  34. 김지영, 김은지, 김정섭, "전문대학생의 학업스트레스와 대학생활적응의 관계에서 학업적자기효능감의 매개효과," 사고개발, 제14권, pp.53-73, 2018.
  35. 민경수, "학업스트레스, 학업적 자기효능감, 우울간의 관계 연구 - 외국어 고등학교 학생을 대상으로 -", 통합치료연구, 제7권, 제1호, pp.5-31, 2015.
  36. 김명희, 하정희, "중학생들의 학습동기, 다중지능, 학습양식과 학업성취 및 학교적응과의 관계," 한국열린교육학회, 제14권, 제3호, pp.57-79, 2006.
  37. 박선영, 자기효능감과 자아존중감이 대학생활 적응에 미치는 영향, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 2003.
  38. 정수진, 김도연, "중학생이 지각한 학업적자기효능감과 부모의 교육적 관여가 학교적응에 미치는 영향," 한국발달지원학회, 제5권, 제2호, pp.167-181, 2016.
  39. 이숙정, 유지현, "여대생이 인식한 자기결정성이 진로스트레스와 진로장벽 및 진로결정 수준에 미치는 영향," 아시아여성연구, 제48권, 제2호, 2009.
  40. K. G. Joreskog and D. Sorbom, LISREL 7: A Guide to the Program and Applications, Chicago, IL: SPSS, 1989.
  41. 오미향, 천성문, "청소년의 학업스트레스요인 및 증상 분석과 그 감소를 위한 명상훈련의 효과," 인간이해, 제15권, pp.63-95, 1994.
  42. 김혜자, 청소년의 학업스트레스, 자아존준감과 사회문제해결력의 관계, 단국대학교, 석사학위논문, 2006.
  43. 권선중, 김교헌, 이홍석, "한국판 감사 성향 척도(K-GQ-6)의 신뢰도 및 타당도," 한국심리학회지: 건강, 제11권, 제1호, pp.177-190, 2006.
  44. 김아영, 박인영, "학업적자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구," 교육학연구, 제39권, 제1호, pp.95-123, 2001.
  45. 김효원, 가족체계유형 및 진로결정과 대학생활적응과의 관계연구, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 2005.
  46. T. D. Little, W. A. Cunningham, G. Shahar, and K. F. Widaman, "To parcel or not to parcel: Exploring the question, weighing the merits," Structural Equation Modeling, Vol.9, No.2, p.151, 2002. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_1
  47. L. T. Hu and P. M. Bentler, "Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives, Structural equation modeling," A Multidisciplinary Journal, Vol.6, No1, pp.1-55, 1999.
  48. J. F. Hair, R. E. Anderson, R. L. Tatham, and W. C. Black, Multivariate data analysis with readings, Macmillan Publishing Company, New York, 1992.
  49. 김계수, 구조방정식 모형분석, 한나래 아카데미, 2010.
  50. 서영석, "상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과 검증," 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제22권, 제4호, pp.1147-1168, 2010.
  51. 양윤경, 한금선, 배문혜, 양승희, "간호대학생의 사회적지지, 학업스트레스, 임상실습스트레스," 스트레스硏究, 제22권, 제1호, pp.23-33, 2014.
  52. H. J. Yang, "Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan's technical- vocational colleges," International Journal of Educational Development, Vol.24, No.3, pp.283-301, 2004. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2003.12.001
  53. 강미진, 대학생의 생활스트레스와 주관적안녕감 간의 관계에서 자아 탄력성과 감사성향의 매개효과, 명지대학교 사회교육대학원, 석사학위논문, 2012.
  54. 전원희, 이소영, 이기령, "간호대학생의 생활스트레스와 우울 간의 관계에서 감사성향의 매개효과," 한국보건간호학회지, 제31권, 제3호, pp.528-539, 2017. https://doi.org/10.5932/JKPHN.2017.31.3.528
  55. 좌현숙, "학업 스트레스가 우울에 미치는 영향과 성역할 고정관념의 조절효과," 보건사회연구, 제34권, 제l호, pp.334-366, 2014.
  56. Y. Zhang, Y. Gan, and H. Cham, "Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis," Personality and Individual Differences, Vol.43, No.6, pp.1529-1540, 2017. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.04.010
  57. R. W. May, K. N. Bauer, and F. D. Fincham, "School burnout: Diminished academic and cognitive performance," Learning and Individual Differences, Vol.42, pp.126-131, 2015. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.07.015
  58. 김아영, 차정은, 강한아, 임경민, 전현아, 조혜령, 석혜은, "학업능력 집단별 학업스트레스와 학업적 자기조절효능감 간의 관계," 교육심리연구, 제26권, 제2호, pp.543-562, 2012.
  59. 정주영, "초등학생의 학업스트레스가 학업성취도에 미치는 영향에 관한 구조적 분석," 한국교육학연구(구 안암교육학연구), 제16권, 제1호, pp.129-152, 2012.
  60. 김유리, 이희경, "감사성향이 안녕감과 우울에 미치는 영향: 인지적 정서 조절 전략을 매개로," 학생생활연구, 제25권, pp.19-35, 2012.
  61. 나은영, 감사성향이 직문스트레스에 의한 직무만족도와 심리적 안녕감을 조절하는가? : 직업재활 중인 만성 정신장애인을 대상으로, 대구대학교, 석사학위논문, 2015.
  62. A. Bandura, "Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change," Psychological review, Vol.84, No.2, p.191, 1977. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  63. P. C. Watkins, D. L. Grimm, and L. Hailu, Counting your blessings: Grateful individuals recall more positive memories , In 11th Annual Convention of the American Psychological Society, Denver, CO, USA, 1998.
  64. 박미정, 함영림, 오두남, "전문대학 신입생의 의사결정역량, 대학생활적응, 대학생활만족도 정도 및 상관성 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제4호, pp.327-337, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.327
  65. 장경문, "대학생의 진로결정수준과 학업적자기효능감이 대학생활적응에 미치는 영향," 상담학연구, 제6권, 제1호, pp.185-196, 2005.
  66. D. H. Schunk, "Ability versus effort attributional feedback: Differential effects on self-efficacy and achievement," Journal of educational psychology, Vol.75, No.6, p.848, 1983. https://doi.org/10.1037/0022-0663.75.6.848
  67. 정미란, 감사성향 증진 프로그램이 지역사회 거주 만성 정신분열병환자의 우울과 삶의 질에 미치는 효과, 고려대학교 대학원, 석사학위논문, 2010.
  68. 박선민, 김아영, "감사일지쓰기가 초등학생의 감사성향과 행복감에 미치는 영향," 교육방법연구, pp.347-369, 2014.
  69. 허현자, 전문대학과 4년제 대학 졸업자의 취업성과에 영향을 미치는 요인 분석 연구, 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2018.
  70. 강민정, "대학일자리센터 여대생 프로그램 실효성 증대를 위한 제안," ISSUE PAPER, pp.1-7, 2017.