DOI QR코드

DOI QR Code

The Development and Application Effects of STEAM Program Utilizing Animation Production about 'Structure and Function of the Our Body'

'우리 몸의 구조와 기능' 애니메이션 제작을 활용한 프로그램 개발 및 적용 효과

  • Received : 2019.04.26
  • Accepted : 2019.05.08
  • Published : 2019.05.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effect of STEAM program on students' academic achievement, creative problem-solving ability, scientific inquiry ability and scientific interests of elementary school students. For this, we developed a STEAM program to utilize animation production about 'structure and function of the our body' unit in 5th grade. The STEAM program was developed for a total of 9 sessions and was applied to the experimental group. The theoretical lesson of the 2009 revised curriculum was consisted of 11 sessions and was applied to the comparative group. The results of study showed significant differences of the students' academic achievement, creative problem-solving ability to the experimental group participating in the STEAM program and also showed significant effects in the domains of subject contents and teacher preference, which are the areas of scientific interests compared to the comparative group. This means that the STEAM program to utilize animation production about 'structure and function of the our body' developed in consideration of the characteristics of elementary students positively influenced the academic achievement, creative problem-solving ability and scientific interests of elementary school students. In the future we need to develop STEAM programs more variously that utilize animation production and that it needs to be applied to elementary schools.

Keywords

CDRHBB_2019_v38n2_263_f0001.png 이미지

Fig. 1. The result of learner satisfaction survey of the STEAM program.

Table 1. The study subjects

CDRHBB_2019_v38n2_263_t0001.png 이미지

Table 2. The main contents of STEAM program

CDRHBB_2019_v38n2_263_t0002.png 이미지

Table 2. Continued

CDRHBB_2019_v38n2_263_t0003.png 이미지

Table 4. The result of a pre-test and post-test comparison on scientific inquiry ability

CDRHBB_2019_v38n2_263_t0005.png 이미지

Table 5. The result of a pre-test and post-test comparison on creative problem-solving ability

CDRHBB_2019_v38n2_263_t0006.png 이미지

Table 7. The result of a pre-test and post-test comparison on scientific interest

CDRHBB_2019_v38n2_263_t0008.png 이미지

Table 3. The result of covariance analysis on academic achievement

CDRHBB_2019_v38n2_263_t0009.png 이미지

Table 6. The result of covariance analysis on the domain of motivation in creative problem-solving ability

CDRHBB_2019_v38n2_263_t0010.png 이미지

References

  1. 고은혁, 홍승호(2015). 초등과학 생태계 학습을 위한 자연놀이 활용 STEAM 프로그램의 개발 및 적용 효과. 생물교육, 43(4), 368-380.
  2. 공준호, 홍승호(2017). '뼈와 근육'을 주제로 한 STEAM 프로그램이 초등학생들의 기초 탐구 능력 및 과학적 태도에 미치는 효과, 생물교육, 45(3), 344-354.
  3. 교육부(2015a). 초.중등학교 교육과정 총론. 교육부고시 제2015-74호.
  4. 교육부(2015b). 초등학교 5학년 과학과 교사용 지도서. 한국과학창의재단 국정도서편찬위원회.
  5. 교육부(2016). 2015 개정교육과정 총론 해설. 교육부.
  6. 김맹범, 양지혜, 홍승호(2016). 초등과학 영재학생을 대상으로 한 내진 설계 STEAM 프로그램의 효과. 에너지기후변화교육학회지, 6(1), 41-53.
  7. 김문경(2013). 초등과학에서 융합인재교육 프로젝트 학습이 학생의 창의적 문제해결력 및 학업성취도에 미치는 효과. 과학교육연구지, 37(3), 562-572.
  8. 김민호(2015). 초등학교 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 및 적용, 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 김진수(2012), STEAM 교육론. 양서원.
  10. 박성진(2012) 융합인제교육(STEAM)을 적용한 과학수업이 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 미치는 영향. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 박혜원, 신영준(2012). 융합인재교육(STEAM)을 적용한 과학수업이 자기효능감, 흥미 및 과학 태도에 미치는 영향. 생물교육, 40(1), 138-145.
  12. 소금현, 박경숙, 배진호, 심규철, 여성희(2010). 초등학생을 위한 물 환경교육 애니메이션 학습 프로그램의 개발 및 적용. 환경교육, 23(1), 64-74.
  13. 소금현, 심규철, 여성희(2006). 초등학생을 위한 애니메이션 기반 멀티미디어 환경교육 프로그램의 개발과 활용. 생물교육, 34(1), 116-123.
  14. 손정희, 길지현, 소금현, 여성희(2013). 지속가능발전교육을 위한 초등학생용 애니메이션 기반 생물자원 학습프로그램의 학습효과. 생물교육, 41(1), 49-60.
  15. 오명석(2016). STEAM을 적용한 과학 수업이 초등학교 5학년 학생의 과학 탐구 능력과 과학 관련 태도에 미치는 영향. 공주대학교 교육정보대학원 석사학위논문.
  16. 오지현(2017). STEAM 교육 프로그램이 초등학생의 과학 흥미도 및 학습내용이해의 지속성에 미치는 영향. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 윤미선, 김성일(2003). 중.고생의 교과흥미 구성요인 및 학업성취와의 관계. 교육심리연구, 17(3), 271-290.
  18. 이명숙, 신영준(2015). '우리 몸' 단원에서 스토리텔링 활용 스팀 프로그램이 초등학생의 과학적 상상력에 미치는 영향. 생물교육, 43(1), 1-16.
  19. 정은영(2008). 초등학교 과학과 '우리 몸의 생김새' 단원의 수업개선을 위한 교수학습 자료 개발, 전북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  20. 조현주(2005). 애니메이션 학습자료가 초등학교 과학교과 학습에 미치는 영향. 안동대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 최유미, 문영순, 안지현(2011). 애니메이션과 과학의 통합수업 개발에 관한 연구. 애니메이션연구, 7(4), 159-181.
  22. 한국과학창의재단(2015). 2015년 STEAM 프로그램 개발시범적용 만족도 조사. 한국과학창의재단.
  23. 한국교육개발원(2001). 간편 창의적 문제해결력 검사 개발 연구(I). 한국교육개발원.
  24. 허소윤(2014). 과학 기반 STEAM을 적용한 과학 수업이 초등학생들의 과학 관련 태도 및 과학탐구능력에 미치는 영향. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  26. Schiefele, U. (1991). Interest, learning, and motivation. Educational Psychologist, 26(3&4), 299-323. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2603&4_5
  27. Yakman, G. (2006). STEAM pedagogical commons for contextual learning. Unpublished class paper for EDCI 5774, Virginia Tech.
  28. Yakman, G. (2008). STEAM education. An overview of creation a model of integrative education. PATT.