DOI QR코드

DOI QR Code

Case Study of Online Education Using Virtual Training Content

가상훈련 콘텐츠를 사용한 온라인 교육의 사례 연구

  • Huh, Jun-young (School of Mechatronic Engineering, Korea University of Technology and Education) ;
  • Roh, Hyelan (Department of Education, Seowon University)
  • 허준영 (한국기술교육대학교 메카트로닉스공학부) ;
  • 노혜란 (서원대학교 교육학과)
  • Received : 2019.04.29
  • Accepted : 2019.05.17
  • Published : 2019.06.01

Abstract

Virtual Training is an educational exercise in which the environment or the situation is virtually implemented for specific training and proceed like a real situation. In recent years, the virtual reality technology has developed rapidly, and the demand for experiencing situation that are not directly experienced in the real world is increasing more and more in virtual reality. Particularly, there is an increasing demand of contents for hands-on training and virtual training for equipment training that replaces high-risk and high-cost industry training. The virtual training contents have been developed and utilized for the purpose of technical training. However, it is known that virtual training is more effective when it is used as a supplementary training material or combined with e-learning contents rather than replacing one training course with virtual training contents because purpose and effect are different from general technical training course. In this study, we explored the development method for effective utilization of electrohydraulic servo control process, which is the virtual reality contents developed in 2017 in combination with e-learning contents. In addition, in order to establish a teaching and learning strategy, we actually develop and operate a case studies using virtual training contents. Surveys and case studies are conducted to investigate the effects of teaching and learning strategies applied in the classroom on students and their educational usefulness.

최근에는 가상현실 기술의 급격한 발전으로 인해 현실세계에서 직접 경험하지 못하는 상황을 실감적으로 체험하는 것에 대한 요구가 더욱 증대하고 있다. 특히 고위험, 고비용의 산업훈련을 대체하는 장비실습에 대한 체험형 가상훈련 콘텐츠 요구가 증대되고 있다. 그러나 가상훈련 교육은 일반적인 기술교육과정과는 그 목적이나 효과가 다르기 때문에 가상훈련 콘텐츠로 하나의 연수 과정을 대체하는 것이 아니라 교보재로 일부 활용하거나 이러닝 콘텐츠와 결합하여 이용하면 더욱 효과적이라는 것이 알려져 있다. 본 연구에서는 대학의 온라인평생교육원에서 이러닝 콘텐츠와 결합된 방식으로 2017년에 개발된 장비실습형 가상훈련 콘텐츠인 전기유압 서보제어 과정 및 유사한 과정에 대해 효과적 활용을 위한 개발 방법을 탐색하고 교수학습 전략을 수립하기 위하여 가상훈련 콘텐츠를 사용한 수업사례를 실제로 개발 운영해 보고 해당 수업에서 적용한 교수 학습 전략들이 학생들에게 미치는 영향과 교육적 유용성을 설문 및 사례연구를 통해 조사한다.

Keywords

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0001.png 이미지

그림 1. 전기유압 서보제어 시스템의 블록선도 Fig. 1. Block diagram of electrohydraulic servo control system.

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0002.png 이미지

그림 2. 가상훈련 콘텐츠의 훈련 흐름도 Fig. 2. Training flow chart of virtual training contents.

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0003.png 이미지

그림 3. 메인화면과 실습 전개 Fig. 3. Main screen and deployed practice.

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0004.png 이미지

그림 4. 실습 팝업창의 예 Fig. 4. Example of practice pop-up windows.

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0005.png 이미지

그림 5. 학습자의 현 상태 및 직업 Fig. 5. Current state and occupation of learners.

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0006.png 이미지

그림 6. 현 직업의 경력 Fig. 6. Career experience.

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0007.png 이미지

그림 7. 실재감의 정량적 평가 Fig. 7. Quantitative evaluation of actual feeling.

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0008.png 이미지

그림 8. 효과성의 정량적 평가 Fig. 8. Quantitative evaluation of effectiveness.

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0009.png 이미지

그림 9. 만족도의 정량적 평가 Fig. 9. Quantitative evaluation of satisfaction.

HSCGCO_2019_v11n1_1_f0010.png 이미지

그림 10. 만족도의 정량적 평가 Fig. 10. Quantitative evaluation of satisfaction.

표 1. 가상훈련 콘텐츠 학습효과를 조사하기 위한 설문 문항 Table 1. Survey question to investigate effect of virtual training contents learning

HSCGCO_2019_v11n1_1_t0001.png 이미지

References

  1. J. S. Hahn and K. S. Lee, "A theoretical review on designing virtual reality in the teaching-learning process," Journal of Educational Technology, vol. 17, no. 3, pp. 133-163, September 2001. https://doi.org/10.17232/KSET.17.3.133
  2. D. Y. An and H. K. Park, "Case study on the development and use of technical training contents using virtual reality," The Journal of Korean Institute for Practical Engineering Education, vol. 5, no. 2, pp. 117-122, December 2013. https://doi.org/10.14702/JPEE.2013.117
  3. I. Y. Lee, Hydraulic Engineering, Munundang, Republic of Korea, 2012.
  4. J. Y. Huh, "Electro-hydraulic proportional and servo control," Lecture Note for Graduate School in Korea University of Technology and Education. 2017.
  5. C. J. Kim, Y. J. Kang, S. W. Choi, and J. Y. Huh, "Modeling and position control of the festo hydraulic servo system," Proceedings of 2018 Autumn Conference on Drive and Control, pp. 42-47, 2018.
  6. H. L. Roh and M. N. Choi, "Logistic regressions analysis of the students' persistent intention in university e-learning," Journal of Educational Information and Media, vol. 17, no. 4, pp. 593-614, 2011.
  7. H. L. Roh, M. N. Choi, and S. H. Park, "A study on the difference of satisfaction and achievement according to development type, delivery type and operation type in online contents of flipped learning in university," Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 17, no. 6, pp. 419-440, 2017. https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.6.419
  8. J. H. Leem, "Teaching and learning strategies for flipped learning in higher education: a case study," Journal of Educational Technology, vol. 32, no. 1, pp. 165-199, 2016. https://doi.org/10.17232/KSET.32.1.165