DOI QR코드

DOI QR Code

Industry Needs Assessment on Engineering Competency

공학역량에 대한 산업체의 요구분석

  • Received : 2018.12.24
  • Accepted : 2019.03.27
  • Published : 2019.05.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the educational needs of the industry for engineering education using the engineering competency scale. For needs assessment, t-test, Borich Needs Assessment and the Locus for Focus(LFF) were conducted using 400 employees' answers of industry. The results of this analysis are as follows. First, there was a significant difference between the level of importance and actual level. Second, all items were ranked using the Borich's needs assessment formula. Third, as a result of LFF model, 19 items were placed in the highest priority HH section. Fourth, 17 items with the highest priority in engineering education were selected. Finally, the highest educational needs were 6 items related with interpersonal skills, 2 items related with leadership, and 9 items related with professional attitude and ability. Based on the results of this paper, it is necessary to develop and operate an education program to reduce the gap between the industry requirement and the current level of engineering students.

Keywords

References

  1. 권재기.정미경(2014). 공과대학생의 핵심역량 검사도구 개발 및 타당화. 교육방법연구, 26(4), 687-716. https://doi.org/10.17927/TKJEMS.2014.26.4.687
  2. 김재엽.원종성(2017). 팀 기반 학습을 이용한 건축시공 교육의 학습효과 및 만족도 분석. 한국건축시공학회지, 17(1), 101-109. https://doi.org/10.5345/JKIBC.2017.17.1.101
  3. 박기문.이규녀(2011). 공과대학생들의 학습성과(PO)에 대한 교육요구도 사례 연구. 공학교육연구, 14(3), 38-44.
  4. 박재현.이수용(2014). 공학 기술자들에게 요구되는 리더십 특성 - 공학분야 대기업 인사담당자의 인식을 중심으로. 공학교육연구, 17(1), 12-19.
  5. 우종필(2012). 구조방적식모델 개념과 이해. 한나래출판사.
  6. 윤준선.정태현.하한기(2011). 건축공학교육의 산업체 수요분석. 대한건축학회, 55(6), 35-38.
  7. 이근수(2014). PBL을 적용한 창의공학설계 교수설계 방안 연구. 한국산한기술학회논문지, 15(7), 4573-4579.
  8. 이재숭(2008). 공학윤리교육의 필요성 및 교육내용과 방법. 윤리교육연구, 16, 229-244.
  9. 이정은.양승희(2018). 간호학 분야 학습자 중심 수업의 효과에 대한 메타분석. 아시아교육연구, 19(4), 1049-1077.
  10. 임경화.안정현(2016). 공학생의 문제해결력 향상을 위한 질문 생성 전략 활용 플립러닝 수업 설계. 한국실천공학교육학회논문지, 8(2), 75-81.
  11. 전주현(2013). 공학교육인증제도 참여 대학생의 공학핵심역량이 고용가능성에 미치는 영향. 중앙대학교 박사학위 논문.
  12. 조대연(2009). 설문조사를 통한 요구분석에서 우선순위결정 방안 탐색. 교육문제연구, 35, 165-187.
  13. 조동헌(2016). 공학계열 대학생의 핵심역량 도출과 평가지표 개발. 충남대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 조명희(2015). 미경험학습자의 교육요구분석을 위한 수정모델에 대한 연구 -스마트교육 교원 역량을 중심으로-. 상명대학교 박사학위논문.
  15. 주원종(2017). 신산업 융합인재 양성을 위한 공학교육혁신 우수 사례. 2017 신산업 융합인재 포럼 발표자료.
  16. 진성희(2017). 융합기술교육에 대한 산업체 수요조사: 나노, 바이오, 로봇, 디자인 분야를 중심으로. 공학교육연구, 20(1), 18-27.
  17. 한경희(2016). 누가 '산업체 수요 조사'를 수요하는가? : 추격형 수요기반 공학교육의 역설. 공학교육연구, 19(4): 72-82.
  18. 한국공학교육인증원(2015). 공학교육인증기준 2015. 서울: 공학교육인증원.
  19. 한국산업기술진흥원(2018). 공학교육혁신지원사업 연차평가 설명회 자료집.
  20. 함승연(2009). 공대 졸업생들의 공학기초능력 수준과 교육 요구 분석. 대한공업교육학회지, 34(1), 196-209.
  21. 허준영.한수민(2016). 공학전공기초실습에 플립러닝 적용사례. 한국실천공학교육학회논문지, 8(2), 83-89.
  22. 황성호.이상은(2012). 기계공학 전공심화 교과목의 PBL 수업 적용. 대학기계학회 춘추학술대회, 2012(6), 160-162.
  23. Bert, R.(2017). Engineering ethics: Real world case studies. Civil Engineering, 87(7), 83.
  24. Borich, G.(1980). A needs assessment model for conducting follow-up studies. Journal of Teacher Education, 31(3), 39-42. https://doi.org/10.1177/002248718003100310
  25. Chan, C. K. Y., Zhao, Y. & Luk, L. Y. Y.(2017). A validated and reliable instrument investigating engineering students' perceptions of competency in generic skills. Journal of Engineering Education, 106(2), 299-325. https://doi.org/10.1002/jee.20165
  26. EbrahimiNejad, H.(2017). A systematized literature review: Defining and developing Engineering Competencies. 2017 ASEE Annual Conference & Exposition, columbus, Ohio.
  27. Jonassen, D. H. & Cho, Y. H.(2011). Fostering argumentation while solving engineering ethics problems. Journal of Engineering Education, 100(4), 680-702. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2011.tb00032.x
  28. Kaufman, R. & Valentine, G.(1989). Relating needs assessment and needs analysis. Performance and Instruction, 28(10), 10-14. https://doi.org/10.1002/pfi.4170281005
  29. Male, S. A., Bush, M. B. & Chapman, E. S.(2011). An Australian study of generic competencies required by engineers. European Journal of Engineering Education, 36(2), 151-163. https://doi.org/10.1080/03043797.2011.569703
  30. Mink, O. G., Shultz, J. M. & Mink, B. P.(1991). Developing & managing open organizations: A model and method for maximizing organizational potential. Austin:Somerstet Consulting Group, Inc.
  31. Voorhees, R. A.(2001). Competency-based learning models: A necessary future. New Directions for Institutional Research, 2001(110), 5-9. https://doi.org/10.1002/ir.7
  32. Witkin, B. R. & Altschuld, J. W.(1995). Planning and Conducting Needs Assessments: A Practical Guide. Sage Publications: Thousand Oaks, CA.
  33. World Economic Forum(2017). Closing the skills gap -Business commitment framework. http://www3.weforum.org/docs/WEF_EGW_Closing_Skills_Gap_Initiative_Commitment_Framework
  34. Zarafshani, K. & Baygi, A. H. A.(2008). What can a Borich needs assessment model tell us about in-service training needs of faculty in a college of agriculture? The case of Iran. Journal of Agricultural Education and Extension, 14(4), 347-357. https://doi.org/10.1080/13892240802416251

Cited by

  1. 공학 융합역량에 대한 산업체와 대학생의 인식 비교분석 vol.23, pp.4, 2019, https://doi.org/10.18108/jeer.2020.23.4.3