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The Study of Mobile Convenient Payments According to the Type of High and Low Value Payment Intentions

모바일 간편 결제 서비스의 고액 결제 사용의도 집단과 소액 결제 사용의도 집단 간 차이 연구

  • Received : 2019.06.10
  • Accepted : 2019.06.24
  • Published : 2019.06.30

Abstract

Purpose In order to find out the influential factors to accept the mobile convenient payment service like Apple pay or Samsung Pay based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology according to the type of High and Low value payments. Design/methodology/approach This research model is designed on the factors of Unified Theory of Acceptance and Use of Technology and simultaneously analysed, or performed the empirical analysis of the PLS-SEM(Partial Least Squares structural equation model) in order to forage for the association among mobile convenient payment service's features. Findings According to the empirical analysis consequence, this research confirmed that the adoption of mobile convenient payment services is influence by features on the basis of Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, mobility, and trust. Also, this paper figure out that the behavior of an user acceptance of mobile convenient payment services according to the type of high and low value payments.

Keywords

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<그림 1> 연구 모형

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<그림 2> 소액 결제 사용의도 집단 경로 분석 결과

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<그림 3>고액 결제 사용의도 집단 경로 분석 결과

<표 1> 간편 결제 서비스 유형 및 종류

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<표 2> 통합기술 수용이론 요인

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<표 3> 변수의 조작적 정의

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<표 4> 표본의 인구통계학적 분석

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<표 5> 고액 결제 사용의도 집단의 집중타당성 분석 결과

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<표 6> 소액 결제 사용의도 집단의 집중타당성 분석 결과

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<표 7> 모바일 간편 결제 서비스의 고액 결제 사용의도 집단의 판별타당성

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<표 8> 모바일 간편 결제 서비스의 소액 결제 사용의도 집단의 판별타당성

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<표 9> 고액과 소액 결제 사용의도 집단의 경로계수 차이 분석

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