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Analysis of Culinary Arts Major Students' Subjective Perceptions in Overseas Employment Program

해외취업 프로그램에 대한 식음료조리계열 조리전공 졸업생의 주관적 인식유형 분석 연구

  • 김찬우 (영남이공대학교 식음료조리계열) ;
  • 신승훈 (영남이공대학교 식음료조리계열)
  • Received : 2019.06.19
  • Accepted : 2019.08.21
  • Published : 2019.08.28

Abstract

This Study analysed subjective perceptions of culinary arts major students who participated in overseas employment program for providing vital information for future program development. The study adopted Q methodology as an analogizing tool and found four distinctive types. The first type is Link to Domestic Employment Type(Type 1, N=6), the second type is Finding New Enterprise needed Type(Type 2, N=8), the third one is Major Customized Language Education Demand Type(Type 3, N=3), and the last one is Major Divided Education Demand Type(Type 4, N=2). The results indicated that importance of establishing a bridge between overseas employment and domestic employment with providing specific information of domestic job recruiting process. It is also emphasized that informing extra available job placements for the students is vital. Lastly when the sub program were formed, it is necessary to divide students based on not only overseas employment destination but also their major.

본 연구는 해외취업 프로그램을 수강한 식음료조리계열 조리전공 졸업생의 주관적 인식유형을 분석하여 해외취업활성화를 위한 보다 나은 교육 환경구성의 기초 자료를 제공하는 것을 목적으로 하고 있다. 또한 학생들의 주관적인 인식에 대한 연구를 위해 Q방법론을 이용하여 분석하였고, 주관적 인식들 사이에서 발견되는 특징의 분석을 통해 총 4가지의 유형을 도출하였다. 제1유형(N=6)은 "국내 취업연계 형(Link to Domestic Employment Type)"으로, 제2유형(N=8)은 "신규 산업체 발굴 필요 형(Finding New Enterprise needed Type)으로, 제3유형(N=3)은 "전공 맞춤 어학 교육 요구 형(Major Customized Language Education Demand Type)", 그리고 제4유형(N=2)은 "전공 분리 교육 요구 형"(Major Divided Education Demand Type)으로 명명하였다. 연구 결과를 통해 해외취업이후 국내취업으로 전환 시 국내 업체와의 연계성 확립과 취업역량관련 추가 교육의 편성이 필요 할 수 있다는 것과, 해외현지의 다양한 취업처 및 직무 개발에 추가적인 노력이 필요 할 수 있음이 발견되었다. 그리고 세부 프로그램의 반 구성에 있어 해외취업국가별의 구분에 추가하여 전공별 구분도 고려되어야 함을 발견하였다.

Keywords

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