The analysis of The Korean Journal of Institute of Industrial Educations

대한공업교육학회지 연구 동향 분석

  • Received : 2019.08.10
  • Accepted : 2019.09.16
  • Published : 2019.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the research trends of the The Korean Journal of Institute of Industrial Educations and present the development directions of the The Korean Journal of Institute of Industrial Educations. In order to achieve the purpose of the study, in this study compared and analyzed 158 articles which have been published from the 36 edition to 44 edition of The Korean Journal of Institute of Industrial Educations, the central part in Industrial Educations, to understand the research trend of the Korean Journal of Institute of Industrial Educations. When it comes to the result from the conclusion, firstly The Korean Journal of Institute of Industrial Educations has steadily published a sort of the article twice a year. Secondly, in The Korean Journal of Institute of Industrial Educations, the articles of vocational industrial education are published more than the other kind of the article such as technology education and the rest of education Third, key words of the Korean Journal of Institute of Industrial Educations the word Specialized Technical High School came out the most, followed the word NCS(National Competency Standards). Fourth, the research methods which are used for the study of Industrial Educations are Survey Study, Literature investigation, Contents Analysis, development research but Case Study has been used rarely. Fifth, most of the researches have been conducted by co-research which especially belongs to the university more than one researcher.

이 연구의 목적은 공업교육 분야에서 주도적인 역할을 하고 있는 대한공업교육학회지의 연구동향을 분석하여 앞으로 대한공업교육학회지의 발전방향을 제시함에 있다. 이를 위하여 대한공업교육학회지를 중심으로 2011년부터 현재까지 발간된 158편의 논문을 비교분석하였다. 첫째, 대한공업교육학회지는 매년 2회의 발행을 통해 일정량의 논문을 지속적으로 게재하고 있다. 2011년 3월부터 2019년 3월까지 158편의 논문이 실렸다. 둘째, 대한공업교육학회지의 경우 공업교육 논문이 기술교육이나 기타 주제의 논문에 비해 주를 이루고 있으며, 키워드 빈도수는 특성화고등학교(28회), 국가직무능력표준(NCS)(11회), 마이스터고등학교(6회), STEAM 교육(6회) 등의 순으로 나타났다. 셋째, 대한공업교육학회지에 사용된 연구 방법으로는 조사연구(67편, 42.4%), 개발연구(37편, 23.4%)가 주로 사용되었고, 문헌/내용분석연구(17편, 10.8%), 실험연구(15편, 9.5%)이 비교적 적은 비율로 사용되었다. 또한 대부분의 연구가 양적 연구로 진행되고 있으며, 최근에 질적 연구에 대한 시도가 이루어지고 있으나 그 수가 아직은 적은 것으로 나타났다. 또한, 연구의 방법에서 정확한 기준이나 준거가 제시되지 않은 경우가 있었고, 타당성 검증이 필요한 연구이나 이를 제외한 경우도 다소 발견되었다. 넷째, 연구자의 과반수 이상이 대학교에 소속을 두고 있었고, 연구자는 단독에 비해 공동연구가 많았다.

Keywords

References

  1. 김민규(2011). 대한공업교육학회지의 연구 실태 분석. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 논문. 미간행
  2. 김영민 외(2011). 특성화 고등학교 산학협동 관련 연구 동향 분석. 대한공업교육학회지, 36(1), 95-114
  3. 김용익(2007). 두 개의 국제 전문 학술지 분석을 통해서 본 기술교과 교육 연구 동향 : 1997-2006. 한국기술교육학회지, 7(3), 49-73.
  4. 김은지 외(2017). 직업교육연구 학회지의 연구동향 분석: 내용분석 및 네트워크 분석의 활용. 직업교육연구, 36(6), 1-27
  5. 배상훈 외(2013). 우리나라 중등단계 직업교육 관련 연구동향 분석: 역대 정부별 분석. 한국직업교육학회, 32(2), 45-71
  6. 손다미 외(2011). 기술 교육 연구 동향 분석. 한국기술교육학회지, 11(1), 191-209.
  7. 윤지아 외(2010). 공업교육계열 전기.전자.통신교육 관련 연구 동향 분석. 대한공업교육학회지, 35(2), 43-69.
  8. 이은상, 최유현(2016). 연구논문 : 국외 중등 공학 교육 연구 동향 분석: 기술 교육 관련 학술지를 중심으로. 대한공업교육학회지, 41(1), 147-169. https://doi.org/10.35140/KIIEDU.2016.41.1.147
  9. 조재주 외(2011). 기술 교과 중심의 통합, STEM 교육 연구 동향 분석. 한국기술교육학회지, 11(1), 210-227
  10. 대한공업교육학회 홈페이지 http://www.kiie.or.kr/
  11. 한국연구재단 홈페이지 http://www.nrf.re.kr/