DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Service Philosophy of Major Korean Ideology

한국대표사상의 서비스철학성 고찰

  • Kim, Hyunsoo (School of Business Administration, Kookmin University)
  • 김현수 (국민대 경영대학 경영학부)
  • Received : 2019.01.23
  • Accepted : 2019.02.28
  • Published : 2019.03.31

Abstract

This study analyzed Korean representative ideology to establish a service philosophy. As a follow - up study of the service philosophy consistency study of the Korean original idea, we searched for the coherence as the philosophy of the service age in the Korean representative ideology. The basic structure and operation model of service philosophy are presented, and the service philosophy of major korean ideology is derived. The philosophy of service can be presented by the structure of service and the operation of service. The essential characteristics of the service are relationship, interactivity, horizontality, and harmony, and the service structure that reflects this is the coexistence of products and services. Based on the discussion on the structure and operation of the service philosophy, the service philosophy synthesis of Korean representative ideology is presented. From the Silla era to the Koryo dynasty, the essence of Korean Buddhism thought is in line with the service philosophy, and it was found that Toegye and Yulgok to Dasan's thoughts are also consistent with service philosophy. In the future, we need further studies to refine the structure and operational principles of the service philosophy and to develop it into a big idea. In addition, it is necessary to follow up the service philosophy of Oriental representative ideology centering on Chinese and Indian philosophy. Ultimately, it is necessary to establish a service philosophy as the main philosophical thought and to establish a service philosophy as a desirable future economic and social philosophy.

본 연구는 서비스철학 정립을 위해 한국대표사상의 서비스철학성을 분석하였다. 기존 연구인 한국 고유사상의 서비스철학 정합성 연구에 이은 후속 연구로서, 한국 대표 사상인 불교사상과 유학사상의 서비스시대 철학으로서의 정합성을 고찰하였다. 서비스철학의 기본구조와 운용모델을 제시하고, 한국대표사상의 서비스철학성을 분석하였다. 신라시대부터 고려시대까지는 불교사상이 중심이었고, 조선시대는 유교사상이 중심이었으므로 고려시대까지의 불교와 조선시대의 유학 대표 사상가들을 중심으로 분석하였다. 서비스의 본질적 특성은 관계성, 쌍방향성, 수평성, 조화성인데 이를 반영한 서비스구조는 유무상생, 즉 제품과 서비스의 상생구조임을 제시하였다. 또한 서비스의 발전과 운용원리는 정반합의 기본 운용구조를 가지되 그 운용 사이클이 신속하고 발전지향적임을 밝혔다. 서비스철학의 구조와 운용에 대한 논의를 토대로, 한국대표사상의 서비스철학 부합성을 제시하였다. 신라시대 원효부터 고려시대 지눌까지 한국 불교사상의 정수가 서비스철학에 부합함을 제시하고, 퇴계와 율곡 다산 등에 이르기까지 한국 유학사상의 큰 흐름에서도 서비스철학과의 부합성이 발견됨을 보였다. 향후 서비스철학의 구조와 운용원리를 보다 구체화하고 큰 사상으로 발전시키기 위한 후속 연구들이 필요하며, 중국과 인도 철학을 중심으로 한 동양대표사상의 서비스철학 부합성과 그리스와 독일 철학을 중심으로 서양 대표사상의 서비스철학 부합성에 대한 후속 연구도 필요하다. 궁극적으로 세계 철학 사상의 공통 흐름으로서 서비스철학 정립과 바람직한 미래 경제사회 운용철학으로서의 서비스철학 정립이 필요하다.

Keywords

References

  1. Chun, Hogeun(2018), A History of Korean Philosophy, Memento
  2. Han, Hyungjo(2018a), Dasan's studies of Confucian classics, Dasan-Hak Studies, Dolbaegae, pp.368-402
  3. Han, Hyungjo(2018b), Yi-hwang's Sunghak 10 diagrams - Self salvation map, The Academy of Korean Studies Press
  4. Kim, Hyunsoo (2018) New Management of Management, Kookmin University Press
  5. Kim, Hyunsoo (2017), A Study on Korean Traditional Philosophy as the Service Economy Philosophy, Journal of Service Research and Studies, Vol.7, No.3, Sept. 2017, pp.105-118 https://doi.org/10.18807/jsrs.2017.7.3.105
  6. Kim, Taeyoung(2018), Gyeongse yupyo - Innovation of Old Country, Dasan-Hak Studies, Dolbaegae, pp.229-255
  7. Kim, Taehee(2018), Dasan's leading articles - Wellbeing of All People, Dasan-Hak Studies, Dolbaegae, pp.348-367
  8. Lao-Tzu(1982), Tao Te Ching, Ki Keun Chang Tr., Samsung Publishing Co., 1982
  9. Lee, Changil, et. al.,(2018), Cosmology and Human being of Neo-Confucianism, The Academy of Korean Studies Press
  10. NAVER Knowledge Encyclopedia(2018a), Wonhyo Ideology, Dictionary of Current Affairs, Bakmunkak
  11. NAVER Knowledge Encyclopedia(2018b), One Mind, Encyclopedia of Korean Culture, The Academy of Korean Studies
  12. NAVER Knowledge Encyclopedia(2018c), Hwajaeng Thought, Encyclopedia of Korean Culture, The Academy of Korean Studies
  13. NAVER Knowledge Encyclopedia(2018d), Hwaom Idealism, Encyclopedia of Korean Culture, The Academy of Korean Studies
  14. NAVER Knowledge Encyclopedia(2018e), Jeong Hye SSang-Su, Doosan Encyclopedia
  15. NAVER Knowledge Encyclopedia(2018f), New- Confucianism, Encyclopedia of Korean Culture, The Academy of Korean Studies
  16. Yang, Haerim(2012), A History of Western Philosophy, Jipmundang

Cited by

  1. 동양 주류사상의 서비스철학성 고찰 vol.9, pp.2, 2019, https://doi.org/10.18807/jsrs.2019.9.2.001
  2. 서양 대표사상의 서비스철학성 연구 vol.9, pp.3, 2019, https://doi.org/10.18807/jsrs.2019.9.3.001
  3. Service Science: Past, Present, and Future vol.11, pp.2, 2019, https://doi.org/10.1007/s12927-019-0006-5
  4. 신경제사회 중심사상으로서의 서비스철학 연구 vol.9, pp.4, 2019, https://doi.org/10.18807/jsrs.2019.9.4.001
  5. 신경영학 프레임워크 연구 vol.10, pp.1, 2019, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.1.001
  6. 서비스산업별 서비스본질이 직무성과에 미치는 영향 연구 vol.20, pp.4, 2019, https://doi.org/10.5392/jkca.2020.20.04.331
  7. 새로운 경영으로서의 현대 서비스경영 모델 vol.10, pp.2, 2019, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.2.091
  8. 서비스경제시대의 신경영자 모델 연구 vol.10, pp.3, 2019, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.3.01
  9. 현대 경영자로서의 본질과 성향 연구 vol.10, pp.3, 2019, https://doi.org/10.18807/jsrs.2020.10.3.023