DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on MIS Curriculum and NCS-based Big Data Analysis Job Competency Using Keyword Network Analysis

키워드 네트워크 분석을 이용한 MIS 교과정보와 NCS 기반 빅데이터 분석 직무역량에 대한 연구

  • 이태원 (부산대학교 경영학과 디지털금융 BK21 사업단) ;
  • 성행남 (경상대학교 경영대학) ;
  • 김은정 (동의대학교 경영정보학과)
  • Received : 2020.11.25
  • Accepted : 2020.12.11
  • Published : 2020.12.31

Abstract

Purpose The purpose of this study is to understand the current status of MIS curriculum and to find ways to improve it. In addition, the results of the research can be used as basic data for improving MIS curriculum. Design/methodology/approach A research framework was designed to derive research results using the keyword network analysis method of this study: 1) Keywords were extracted based on the six units of the big data analysis job competency. 2) And based on the extracted keywords, the relationship between the keywords and MIS curriculum for each university was identified. Findings In the MIS curriculum information of a few universities, education related to big data analysis was conducted. 1) In the MIS curriculum of a few universities, education related to big data analysis was conducted. However, MIS curriculum of the university, which is the subject of analysis, education focused on concepts and theory rather than practical education was conducted. 2) And it was confirmed that there is a difference from the education required by the industry.

Keywords

References

  1. 강경리, "4차 산업혁명시대101의 대학교육의 방향과 대학교원의 교수역량에 대한 분석 연구: 평생교육 패러다임을 중심으로," 교육문화연구, 제25권, 제1호, 2019, pp. 49-82.
  2. 강성진, 박한수, "신입사원 역량에 대한 관광 산업체 인사담당자와 대학생의 인식차이," Tourism Research, 제43권, 제4호, 2018, pp. 1-20. https://doi.org/10.32780/KTIDOI.2018.43.4.1
  3. 강현정, "Bright ICT 지향을 위한 경영정보학연구 동향: 연구자 그룹을 통한 델파이 분석", Information Systems Review, 제18권, 제4호, 2016, pp. 107-119. https://doi.org/10.14329/isr.2016.18.4.107
  4. 곽재현, 오현주, "미래 관광 고등교육에 대한 제언: MOOC 활용방안," 관광연구저널, 제31권, 제12호, 2017, pp. 73-85.
  5. 교육부, NCS(국가직무능력표준) 기반 및 현장 중심 교육과정 개발 가이드라인-개발, 운영, 평가 및 교육품질관리-, 세종:한국연구재단, 2015.
  6. 김나랑, 최형림, 이태헌, "소셜네트워크분석을 통한 국내 거버넌스 연구 동향 분석," 디지털융복합연구, 제16권, 제7호, 2018, pp. 35-45. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.7.035
  7. 김민수, 김희웅, "온라인 해킹 불법 시장 분석: 데이터 마이닝과 소셜 네트워크 분석 활용," 정보시스템연구, 제29권, 제2호, 2020, pp. 221-242.
  8. 김진하, "제4차 산업혁명 시대, 미래사회 변화에 대한 전략적 대응 방안 모색," KISTEP InI, 제15호, 2016, pp. 45-58.
  9. 류동희, "피부미용 국가직무능력표준(NCS)과 교육과정 및 교과서 분석," 성결대학교 교육대학원 석사학위논문, 2015.
  10. 박사준, "NCS를 활용한 ICT-의료 융합 교과과정 설계 연구," 한국지식정보기술학회논문지, 제12권, 제6호, 2017, pp. 869-878.
  11. 배순한, 백승인, "개인의 네트워크 위치가 지식 공유 의도에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구," 한국전자거래학회지, 제21권, 제3호, 2016, pp. 29-50. https://doi.org/10.7838/jsebs.2016.21.3.029
  12. 백성기, 김성열, 김영일, 백란, "제4차 산업혁명 대비 대학의 혁신방안," 교육부 보고서, 2016.
  13. 서병로, "국가직무능력표준(NCS)에 의한 교과 과정 개발에 관한 연구," 문화콘텐츠연구, 제9호, 2017, pp. 7-34.
  14. 성행남, 조동환, "NCS 정보능력이 대학생들의 진로준비행동에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제27권, 제4호, 2018, pp. 189-202.
  15. 소정은, 김태성, "학부 경영정보학과와 인접학문 간의 교육만족도 비교," Journal of Information Technology Applications & Management, 제25권, 제2호, 2018, pp. 91-108. https://doi.org/10.21219/JITAM.2018.25.2.091
  16. 양영근, 정원희 "NCS 직업기초능력과 산업체 교양교육 수요를 반영한 교양교육과정 개편 연구-D대학 사례를 중심으로," 교양교육연구, 제9권, 제2호, 2015, pp. 35-65.
  17. 오만덕, 이승희, "NCS를 활용한 전문대학 교육 과정 개편," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제9호, 2014, pp. 651-662. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.651
  18. 오창규, 이홍걸, 김성후, "경영정보 관련 학과의 교육과정 설계와 운영 방안: K대학 e비즈니스학과 사례를 중심으로," 정보시스템연구, 제24권, 제4호, 2015, pp. 117-138.
  19. 유경옥, 최지원, "네트워크 텍스트 분석을 활용한 NCS 기업 활용 컨설팅 우수사례 성과분석," 직업능력개발연구, 제22권, 제2호, 2019, pp. 129-154. https://doi.org/10.36907/KRIVET.2019.22.2.129
  20. 윤영일, 오익근, "소셜 네트워크 분석을 통한 국민의 관광에 대한 인식 변화 연구," 관광경영연구, 제21권, 제6호, 2017, pp. 189-210.
  21. 이우형, 석영철, 박준철, "소셜 네트워크 분석을 통한 유망기술 탐색에 관한 연구: 차세대 이동통신분야를 중심으로," 정보시스템연구, 제21권, 제4호, 2012, pp. 109-132.
  22. 정덕길, "4차 산업혁명 시대의 컴퓨터과학 전공자를 위한 NCS 교육과정 분석," 한국정보통신학회논문지, 제22권, 제6호, 2018, pp. 855-860. https://doi.org/10.6109/JKIICE.2018.22.6.855
  23. 진성희, "4차 산업혁명 관련 융합기술교육에 대한 사례조사 및 산업체 수요조사: 전지, 소프트웨어, 자동차 중심의 융합교육 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제19권, 제2호, 2019, pp. 36-48. https://doi.org/10.5392/jkca.2019.19.02.036
  24. 한영춘, 심수진, "IS핵심 지식 및 기술에 대한 대학과 기업의 인식차이," 경영연구, 제33권, 제4호, 2018, pp. 113-137. https://doi.org/10.22903/JBR.2018.33.4.113
  25. De Toni, A. F. and Nonino, F., "The Key Roles in the Informal Organization: A Network Analysis Perspective," The Learning Organization, Vol. 17, No. 1, 2010, pp. 86-103. https://doi.org/10.1108/09696471011008260
  26. Banville, C. and Landry, M., "Can the Field of MIS be Disciplined?," Communications of the ACM, Vol. 32, No. 1, 1989, pp. 48-60. https://doi.org/10.1145/63238.63241
  27. Dearden, J., "MIS is a Mirage", Harvard Business Review, Vol. 50, No. 1, 1972, pp. 90-99.
  28. Freeman, L. C. Social Network Analysis, London: SAGE, 2008.
  29. Frey, C. B., Osbome, M., and Holmes C., [...] "Technology at Work v2.0 : The Future is Not What It Used To Be," CITI GPS Reports, Oxford Martin School, 2016.
  30. Kappelman, L., McLean, E., Johnson, V., and Gerhart, N., "The 2014 SIM IT Key Issues and Trends Study," MIS Quarterly Executive, Vol. 13, No. 4, 2014, pp. 237-263.
  31. Scott, J., "Social Network Analysis," Sociology, Vol. 22, No. 1, 1988, pp. 109-127. https://doi.org/10.1177/0038038588022001007
  32. Shmueli, G., Bruce, P. C., and Patel, N. R., Data Mining for Business Analyics, Third edition, Wiley, 2016.
  33. World Economic Forum, "The Future of Jobs," Global Challenge Insight Report, 2016.
  34. 교육부 대학알리미, https://www.academyinfor.go.kr
  35. 한국산업인력공단, https://www.hrdkorea.or.kr
  36. 한국직업능력개발원 커리어넷, https://www.career.go.kr