DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Analysis of Contents Related to Artificial Intelligence in National and International K-12 Curriculum

국내외 초·중등학교 인공지능 교육과정 분석

  • Received : 2020.01.22
  • Accepted : 2020.01.30
  • Published : 2020.01.31

Abstract

As the importance of artificial intelligence(AI) education is emphasized recently, policies and researches are being promoted to develop the AI curriculum or courses for K-12 students in worldwide. In this study, researcher analysed a synthesis of contents and standards on AI education curriculum to present implications for AI education in the elementary and secondary schools. As a result, Korea and the United States are proposing national curriculum standards to provide the basis for AI curriculum establishment in school sites and to provide guidelines for various related policies such as teacher training programs. The EU's AI education is characterized by its curriculum and online courses to ensure that all citizens of the EU have AI literacy, rather than designating students or subjects at specific school levels. In terms of educational contents and levels, Korea, United States, and EU's curriculum or standards includes basics and applications related to machine learning and neural network based on the fundamental concepts and principles of artificial intelligence.

최근 초·중등학교에서의 인공지능 교육의 중요성이 강조됨에 따라 전 세계적으로 관련 교육과정의 구성 및 지원을 위한 연구와 정책들이 추진되고 있다. 본 연구에서는 최근 연구 및 활용되고 있는 국내외 초·중등학교 학생들을 위한 인공지능 교육과정, 가이드라인, 코스 등을 종합적으로 비교 분석하였다. 연구 결과, 한국과 미국은 국가 교육과정 표준을 제안함으로써 학교 현장에서의 교육과정 수립의 기초를 제공할 뿐 아니라, 교사 연수 프로그램 등 다양한 관련 정책에 가이드라인으로 활용할 수 있도록 하는데 중점을 두고 있다. 유럽연합의 인공지능 교육은 특정 학교급의 학생이나 대상을 지정하기보다, 유럽연합의 모든 시민들이 인공지능 문해력을 갖출 수 있도록 교육과정을 구성하고 온라인 코스를 운영하고 있다는 특성을 보인다. 교육내용 및 수준 측면에서는 연구 대상의 모든 국가에서 인공지능의 기본 개념 및 원리를 토대로 머신러닝, 인공신경망 관련 기초와 응용을 포함하고 있으며, 인공지능의 사회적 영향에 관한 비판적 시각을 가질 수 있도록 구성하고 있다.

Keywords

References

  1. 한국과학창의재단 (2019). 2019 AI 융합교육 정책자료집. 서울: 한국과학창의재단.
  2. National Science and Technology Council (2016). The national artificial intelligence research and development strategic plan. 2020.01.03. 검색. https://www.nitrd.gov/pubs/national_ai_rd_strategic_plan.pdf
  3. 국경완 (2019). 인공지능 기술 및 산업 분야별 적용 사례. 주간기술동향 2019.3.20., pp.15-27, 정보통신기획평가원.
  4. Daejung Kim, Joong-Hyeon Jeong, Hokyoung Ryu, and jieun Kim (2019). 미국과 중국의 인공지능 특허 동향 비교분석. 한국컴퓨터정보학회논문지 24(1), 한국컴퓨터정보학회.
  5. 김수환, 김성훈, 김현철 (2019). 해외 인공지능 교육동향과 학습도구 분석. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집 23(2), pp.25-28, 한국컴퓨터교육학회.
  6. Touretzky, Gardner-McCune, Martin, and Seehorn (2019). Envisioning AI for K-12: What should every child know about AI? Association for the Advancement of Artificial Intelligence (AACE).
  7. China State Council (2017). Notice of the State Council Issuing the New Generation of Artificial Intelligence Development Plan. 2020.01.03. 검색 https://flia.org/wp-content/uploads/2017/07/A-New-Generation-of-Artificial-Intelligence-Development-Plan-1.pdf
  8. 중국 인공지능 교과서. 2020.01.03. 검색. https://item.jd.com/12461281.html
  9. 영국 인공지능 교육사이트 2020.01.03. 검색. https://machinelearningforkids.co.uk
  10. 핀란드 인공지능 교육사이트 2020.01.03. 검색. https://elementsofai.com
  11. 과학기술정보통신부 (2019). IT강국을 넘어 AI 강국으로. 2019.12.17. 보도자료.
  12. 관계부처합동 (2019). 인공지능 국가전략.
  13. 한국과학창의재단 (2019). 차세대 소프트웨어 (SW)교육 표준모델 개발. 서울: 한국과학창의재단.
  14. 미국 ReadyAI Lab. 2020.01.03. 검색. https://edu.readyai.org
  15. 미국 AI4All Open Learning. 2020.01.03. 검색. http://ai-4-all.org/open-learning
  16. 미국 ECS Alternate Curricullum Unit on Artificial Intelligence. 2020.01.03. 검색. http://www.exploringcs.org/for-teachers-districts/artificial-intelligence
  17. 유럽연합 인공지능 교육사이트 2020.01.03. 검색. https://elementsofai.com
  18. 미국 AI4K12. 2020.01.03. 검색. https://github.com/touretzkyds/ai4k12/wiki

Cited by

  1. Computational Thinking of Middle School Students in Korea vol.25, pp.5, 2020, https://doi.org/10.9708/jksci.2020.25.05.229
  2. 중학생의 인공지능에 대한 태도 검사 도구 개발 vol.23, pp.3, 2020, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.3.003
  3. 빅데이터 분석을 통해 본 AI교육에 대한 사회적 인식: 뉴스기사와 트위터를 중심으로 vol.18, pp.6, 2020, https://doi.org/10.14400/jdc.2020.18.6.009
  4. 초등학생을 위한 문장의 정서 분류 인공지능 교육 콘텐츠 개발 및 적용 vol.24, pp.3, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.3.243
  5. 인공지능(AI) 역량 함양을 위한 고등학교 수학 내용 구성에 관한 소고 vol.23, pp.2, 2020, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.2.003
  6. K-12 학생 및 교사를 위한 인공지능 교육에 대한 고찰 vol.23, pp.4, 2020, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.4.001
  7. 디자인씽킹 프로세스 기반의 인공지능(AI) 교육 프로그램 적용 효과분석 vol.23, pp.4, 2020, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.4.005
  8. 인공지능교육 역량 강화를 위한 교원 연수 프로그램과 교사 요구분석 vol.24, pp.4, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.4.279
  9. 교육대학원 AI교육과정 개발 탐색 vol.24, pp.5, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.5.433
  10. 초등 AI 교육 플랫폼에 대한 전문가 인식조사 연구 vol.24, pp.5, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.5.483
  11. 초등학생의 데이터 리터러시 함양을 위한 AI 데이터 과학 교육 프로그램 개발 vol.24, pp.6, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.6.633
  12. Development of Polymer Chemistry Experiment Materials using a UV-curable Resin: Application to a Student Experiment on the Photopolymerization Reaction vol.62, pp.1, 2020, https://doi.org/10.11639/sjst.20059
  13. Coding Environment and Exploration Curriculum for Max-Min Optimizations with an Evolution Strategy vol.31, pp.1, 2021, https://doi.org/10.29275/jerm.2021.02.31.1.109
  14. A Study on Artificial Intelligence Education Design for Business Major Students vol.12, pp.8, 2021, https://doi.org/10.13106/jidb.2021.vol12.no8.21
  15. Development of Artificial Intelligence Literacy Education Program for Teachers and Verification of the Effectiveness of Interest in Artificial Intelligence Convergence Education vol.26, pp.8, 2020, https://doi.org/10.9708/jksci.2021.26.08.013