DOI QR코드

DOI QR Code

Priority Analysis of Sub-goals Related to Infants and Young Children in Korean Sustainable Development Goals (K-SDGs) Using the Delphi Technique

델파이 기법을 활용한 국가지속가능발전목표(K-SDGs)의 영유아 관련 세부목표의 우선순위 분석

  • 전효정 (동아대학교 아동학과) ;
  • 고은경 (동아대학교 휴먼라이프리서치센터)
  • Received : 2020.04.24
  • Accepted : 2020.06.04
  • Published : 2020.06.30

Abstract

Objective: The purpose of this study is to identify and prioritize sub-goals for infants and young children among the Korean Sustainable Development Goals (K-SDGs). Methods: The expert panel of this study consisted of 15 faculty members from the department of early childhood education or children's studies at 12 universities and was put together in order to conduct a Delphi survey. Results: As a result of the study, first, a total of 16 sub-goals were developed in order to target infants and young children. Second, the 16 sub-goals were then ranked according to their importance and urgency, and the most important goal were 'the improvement of mental health and prevention of drug abuse (K-SDG 3-2)'. And 'the elimination of violence and discrimination against girls (K-SDG 5-1, 5-2)', 'the safe and inclusive learning environment (K-SDG 4-8)' and 'end of abuse, trafficking, exploitation and all forms of violence against children (K-SDG 16-2)' were the next important and urgent goals. These priority objectives reflect the inviolable rights that infants and young children in Korea should be guaranteed by default. Conclusion/Implications: This study provided a basis for its effective implementation by identifying goals and priorities for infants and young children in comprehensive and interdependent K-SDGs.

Keywords

References

  1. 강진주 (2017). 유아의 참여권과 교육에서 기록화. 한국육아지원학회 학술대회지, 109-113.
  2. 국민건강보험공단 비만대책위원회 (2016). 비만백서. 원주: 국민건강보험공단.
  3. 김수진 (2018). SDGs 세부목표와 인권 연계 수준 분석 - 인권기준 및 취약그룹별 접근을 중심으로-. 국제개발협력, 13(2), 109-170. doi:10.34225/jidc.2018.2.109
  4. 김은주, 박정호 (2020). 글로벌 정책목표의 국내이행: 모호성 개념에 기반한 지속가능발전목표 (SDGs) 이행실태 분석. 한국행정논집, 32(1), 51-68. doi:10.21888/KPAQ.2020.03.32.1.051
  5. 김해연, 강진숙 (2016). 국내 아동학대 뉴스에 대한 비판적 담론분석 '원영이 사건'을 중심으로. 한국언론학보, 60(6), 283-312. doi:10.20879/kjjcs.2016.60.6.010010
  6. 김영란, 배성문, 박경숙 (2016). 어머니가 인식하는 영.유아의 스마트폰 사용 실태 연구. 유아교육.보육복지연구, 20(3), 337-374.
  7. 김호현 (2019). 권리의 위계: 영유아 교실 내 더 중요한 권리와 덜 중요한 권리의 구분 가능성 탐색. 아동과 권리, 23(2), 215-233. doi.10.21459/kccr.2019.23.2.215
  8. 나원정, 장민영, 이승연 (2015). 유아의 참여 및 참여권에 대한 고찰. 어린이미디어연구, 14(4), 307-339.
  9. 류정희, 이상정, 전진아, 박세경, 여유진, 이주연, 김지민, 송현종, 유민상, 이봉주 (2019). 2018년 아동종합실태조사. http://www.mohw.go.kr/react/gm/sgm0601vw.jsp?PAR_MENU_ID=13&MENU_ID=1304020703&page=1&CONT_SEQ=293112에서 2020년 5월 10일 인출.
  10. 박경희 (2017). 유아의 스마트폰 과몰입과 주의집중력 연구. 한국방송통신대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 박진완 (2018). 미래세대를 위한 세대간 정의실현의 문제로서 지속성의 원칙 -독일에서의 논의를 중심으로-. 법과 정책, 24(2), 115-152. doi.10.36727/jjlpr.24.2.201808.005
  12. 박태순, 김승희 (2019). 참여권에 대한 유아교사의 인식과 유아교육기관의 일과 중 유아 참여권 보장 실태. 유아교육.보육복지연구, 23(2), 225-255. doi:10.22590/ecee.2019.23.2.225
  13. 보건복지부 (2020, 3). 포용국가 아동정책. http://www.korea.kr/special/policyCurationView.do?newsId=148864849에서 5월 19일 인출.
  14. 유은혜 (2018). 인권교육, 사회자본과 아동.청소년의 차별경험에 관한 연구. 사회과학논총, 21(2), 75-97. doi:10.31625/issdoi.2018.21.2.75
  15. 유지형, 문혜련 (2017). 유아의 스마트폰 과몰입과 과잉행동, 충동성 및 부주의 간의 관계. 유아교육.보육복지연구, 21(1), 39-63. doi:10.22590/ecee.2017.21.1.39
  16. 윤재희 (2012). 여자유아의 젠더구성에 참여하는 유아교육기관의 실제에 관한 연구. 인문연구, 65, 449-474.
  17. 이성훈 (2017). 지속가능발전목표(SDGs)와 인권기반 개발협력. 국제개발협력, 12(4), 3-38. doi:10.34225/jidc.2017.4.3
  18. 이종성 (2006). 델파이 방법. 서울: 교육과학사.
  19. 이지혜, 이대균 (2019). 미세먼지 문제로 인한 어린이집 원장들의 고민과 실천에 대한 탐구. 열린유아교육연구, 24(1), 157-193. doi:10.20437/KOAECE24-1-07
  20. 장형윤, 이지원, 신윤미, 박은진, 유희정 (2016). 영유아에서의 스마트기기 및 영상물 노출에 대한 체계적 문헌고찰. 영유아 아동 정신건강연구, 9(1), 55-70.
  21. 정유리, 권귀염 (2017). 유아들의 젠더 개념 탐색. 열린유아교육연구, 22(5), 351-379. doi:10.20437/KOAECE22-5-15
  22. 조유나, 오선영 (2018). 보육교사의 양성평등 의식 및 실행 수준에 관한 연구. 유아교육.보육복지연구, 22(2), 225-245. doi:10.22590/ecee.2018.22.2.225
  23. 지옥정, 김경숙 (2018). 미세먼지 상황이 가져 온 유아교사들의 업무 변화. 어린이미디어연구, 17(3), 1-29. doi:10.21183/kjcm.2018.09.17.3.1
  24. 환경부 (n.d.). 국가지속가능발전목표(K-SDGs) 세부목표 및 지표. http://www.ncsd.go.kr/ksdgs?content=3에서 2019년 9월 25일 인출
  25. 황옥경 (2012). 영유아기 권리에 대한 유엔의 권고 분석 -유엔아동권리위원회의 일반논평을 중심으로 -. 아동과 권리, 16(1), 27-49.
  26. Ayre, C., & Scally, A. J. (2014). Critical values for Lawshe's content validity ratio: Revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47(1), 79-86. doi:10.1177/0748175613513808
  27. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  28. Linstone, H. A., & Turoff, M. (1975). The Delphi method, techniques and applications. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
  29. Minujin, A., & Ferrer, M. (2016). Assessing sustainable development goals from the standpoint of equity for children. Journal of International and Comparative Social Policy, 32(1), 98-115. doi: 10.1080/21699763.2016.1200111
  30. Meadows, D. H., Meadows, D. L., Randers, J., & Behrens, W. W. (1972). The limits to growth: A report for the club of rome's project on the predicament of mankind. New York: Universe Books.
  31. Murry, J. W., & Hammons, J. O. (1995). Delphi: A versatile methodology for conducting qualitative research. The Review of Higher Education, 18(4), 426-436. doi:10.1353/rhe.1995.0008
  32. OHCHR (n.d.). Human rights and the 2030 Agenda for Sustainable Development. Retrieved May 19, 2020, from https://www.ohchr.org/EN/Issues/SDGS/Pages/The2030Agenda.aspx
  33. Richardson, D., Brukauf, Z., Toczydlowska, E., & Chzhen, Y. (2017). Comparing child-focused Sustainable Development Goals (SDGs) in high-income counties: Indicator development and overview. Retrieved December 20, 2018 from https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/IWP_2017-08.pdf
  34. UN General Assembly (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Retrieved May 19, 2020 https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E
  35. UNICEF Office of Research (2017). Building the future: Children and the Sustainable Development Goals in rich countires. Retrieved May 20, 2018 from https://https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/RC14_eng.pdf