DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Validation of Collegiate Accommodation Competency - Case of Korea National College of Agriculture and Fishery -

대학생의 학교생활 적응역량 진단도구 개발 - 한국농수산대학 사례 -

  • An, Jinseon (Department of Education, Kongju National University) ;
  • Han, Myeon-Taek (Department of Counselling, PyeongTaek Univeristy) ;
  • Lee, Minsoo (Korea National College of Agriculture and Fishery)
  • 안진선 (공주대학교 일반대학원 교육학과) ;
  • 한면택 (평택대학교 일반대학원 상담학과) ;
  • 이민수 (한국농수산대학 교양공통학과)
  • Received : 2020.11.15
  • Accepted : 2020.12.17
  • Published : 2020.12.31

Abstract

This study aim to develope and validate accommodation competency assessment for college students that reflected the educational objective of agricultural college in South Korea. In order to accomplish this goal, firstly, scale for developing collegiate accommodation competency assessment and secondly we also modify of items based on pilot test results was implemented. The results of the study are summarized as follows. Based on a comprehensive literature review and the development cases of accommodation competency assessment of other college and universities, 3 accommodation competency areas that matched the students of the agricultural college were selected. 3 accommodation competencies such as self leadership, ego-resiliency, interpersonal relation, career preparation were derived as competencies. The developed assessment was pre-tested with 915 students and analyzed to verify the reliability and validity of the test empirically. The reliability and validity of the collegiate accommodation competency assessment developed in this study were some what satisfactory.

Keywords

References

  1. 김반야. (2015). 관계적 인간의 형성: 부모 자녀 의사소통이 자녀의 대인관계능력에 미치는 영향. 서울대학교 대학원.
  2. 김보경, & 정철영. (2012). 대학생의 진로결정자기효능감과 셀프리더십, 개인이 인식한 문제해결력 및 진로동기의 인과적 관계. 농업교육과 인적자원개발, 44(2), 49-71.
  3. 김봉환, & 김계현. (1997). 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 9(1), 311-333.
  4. 김혜경, & 장진경. (2017). 부모와 청소년 자녀의 의사소통과 진로의사결정 관계에서 자아정체감의 매개효과. 한국가정관리학회지, 35(3), 25-40.
  5. 김희연, 민경석, & 정지영. (2018). (r)대학생 핵심역량진단도구 개발 및 타당화 연구-A대학 사례를 중심으로. 교양. 교육연구, 12(3), 63-87.
  6. 노윤신, & 리상섭. (2013). 대학생 역량진단 도구의 개발과 타당화 연구: D 여자대학교를 중심으로. HRD연구, 15(3), 273-305.
  7. 박선영, & 권석만. (2012). 삶의 의미의 원천, 구조의 탐색 및 다차원적 삶의 의미 척도의 개발: 대학생을 대상으로. 인지행동치료, 12(2), 199-224.
  8. 박옥숙. (2011). 보육교사의 자아탄력성과 직무만족도의 관계분석. 부경대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 백순근, 신안나, 김연경, 손주영, & 윤승혜. (2017). 고등학생용 여섯 가지 핵심역량 측정도구 개발 및 타당화 연구. 교육평가연구, 30(3), 363-395.
  10. 손은령, & 손진희. (2005). 한국 대학생의 진로결정 및 준비행동-사회 인지적 진로이론을 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(2), 399-417.
  11. 유현숙, 김남희, 김안나, 김태준, 이만희, & 장수명. (2002). 국가수준의 생애능력 표준설정 및 학습체제 질 관리 연구 I. 한국교육개발원. 연구보고 RR, 19. 서울: 한국교육개발원.
  12. 이명숙. (2002). 대학생의 진로자기효능감과 진로장애 지각 진 로준비행동간의 관계 분석. 전주대학교 국제상담대학원 석사학위논문.
  13. 이종찬, & 홍아정. (2013). 대학생의 셀프리더십이 진로준비행동에 미치는 영향: 진로결정자기효능감과 고용가능성의 매개효과. 진로교육연구, 26(1), 69-92.
  14. 전석균. (1994). 정신분열증 환자의 재활을 위한 사회기술훈련프로그램의 효과성에 관한 연구. 숭실대학교 대학원 박사학위논문. 숭실대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 정인호, & 임병철. (2012). 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동에 영향을 미치는 요인: 대구.경북 지역 치기공(학)과를 중심으로. 한국융합학회논문지, 3(3), 13-19.
  16. 진미석, 이수영, 채창균, 유한구, 박천수, 이성, et al. (2007). 대학생 직업 기초 능력 선정 및 문항 개발 연구. 서울: 교육인적자원부.
  17. 최송미, & 연문희. (2005). 한국 대학생의 사회적 유능성 구성요인 탐색과 유용성 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(1), 131-155.
  18. 홍세희. (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. Korean Journal of Clinical Psychology, 19(1), 161-177.
  19. Block, J., & Block, J. H. (2006). Venturing a 30-year longitudinal study. American Psychologist, 61(4), 315-327. https://doi.org/10.1037/0003-066X.61.4.315
  20. Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 349-361. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  21. Buhrmester, D., Furman, W., Wittenberg, M. T., & Reis, H. T. (1988). Five domains of interpersonal competence in peer relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 55(6), 991-1008. https://doi.org/10.1037/0022-3514.55.6.991
  22. Garmezy, N. (1971). Vulnerability research and the issue of primary prevention. American Journal of Orthopsychiatry, 41(1), 101-116. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1971.tb01111.x
  23. Garmezy, N. (1993). Children in poverty: Resilience despite risk. Psychiatry, 56(1), 127-136. https://doi.org/10.1080/00332747.1993.11024627
  24. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  25. Heider, F. (1958). The psychology of interpersonal relations. New York: Wiley.
  26. Houghton, J. D., & Neck, C. P. (2002). The revised self leadership questionnaire. Journal of Managerial Psychology, 17(8), 672-691. https://doi.org/10.1108/02683940210450484
  27. Klohnen, E. C. (1996). Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of Personality and Social Psychology, 70(5), 1067-1079. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.5.1067
  28. Manz, C. C. (1986). Self-Leadership: Toward an Expanded Theory of self-influence processes in organizations. Academy of Management Review, 11(3), 585-600. https://doi.org/10.5465/amr.1986.4306232
  29. Neck, C. P., & Houghton, J. D. (2006). Two decades of self leadership theory and research. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 270-295. https://doi.org/10.1108/02683940610663097
  30. Netemeyer, R. G., Bearden, W. O., & Sharma, S. (2003). Scaling procedures: Issues and applications. New York: Sage Publications.
  31. Schlein, S., Guerney, B. G., & Staver, L. (1971). The interpersonal relationship scale. Doctoral dissertation. University Park, PA: Pennsylvania State University.
  32. Stewart, G. L., Courtright, S. H., & Manz, C. C. (2011). Self-leadership: A multi-level review. Journal of Management, 37(1), 185-222. https://doi.org/10.1177/0149206310383911
  33. Swensen, C. H. (1973). Introduction to interpersonal relations. Glenview, Illinois: Scott Foresman.
  34. Wish, M., Deutsch, M., & Kaplan, S. J. (1976). Perceived dimensions of interpersonal relations. Journal of Personality and Social Psychology, 33(4), 409-420. https://doi.org/10.1037/0022-3514.33.4.409