DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Application of Education Program on Understanding Artificial Intelligence and Social Impact

인공지능의 이해와 사회적 영향력에 관한 교육 프로그램 개발 및 적용

  • Received : 2020.01.23
  • Accepted : 2020.03.01
  • Published : 2020.03.31

Abstract

The purpose of this study is to develop the educational programs for cultivating balanced view of technical understanding and social impact on Artificial Intelligence (AI). To this end, an educational program based on a constructivist approach was developed. Through an experimental class for middle school students we analyzed the concept and perception of AI and the satisfaction of the class. The main results are as follows. First, students' understanding of the concept and the cases of AI in their daily lives has improved. Second, the recognition of the impact of AI on society has emerged and concern about social impact have been lowered. Third, in terms of program satisfaction, all the factors such as understanding of AI, interest in class, interest in AI were high. With these results, we discussed the implications for AI education in elementary and secondary school.

본 연구의 목적은 인공지능(AI)과 관련한 기술적 지식과 사회적 영향력에 대한 균형 잡힌 시각을 길러주는 교육 프로그램을 개발하고 그 효과성을 살펴보는 것에 있다. 이를 위해 구성주의적 접근에 기초한 교육 프로그램을 개발하고 중학생을 대상으로 한 실험수업을 통해 AI에 대한 개념과 인식의 변화 그리고 수업 만족도를 분석하였다. 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 수업 후 AI 개념과 일상생활 속 사례에 대한 이해가 향상한 것을 확인하였다. 둘째, AI가 사회에 미치는 영향력에 대한 인식이 형성되고, 개인정보, 초지능화, 신뢰성에 대한 두려움이 낮아진 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 수업 만족도를 보면 AI에 대한 이해, 수업에 대한 재미, AI에 대한 흥미와 관심, 다른 친구에게 추천 관련 항목이 모두 높게 나타났다. 이상의 결과를 토대로 초·중등학교의 AI 교육을 위한 시사점을 논의하였다.

Keywords

References

  1. WEF (2016). World Economic Forum Annual Meeting 2016 : Mastering the Fourth Industrial Revolution. Davos-Klosters, Switzerland 20-23 January.
  2. WEF (2018). The Future of Jobs Report 2018. Retrieved from : http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf
  3. Breazeal. C., Payne, B., & Williams. R., (2019). Empowering Children through Algorithmic Justice Education. Journal of Design and Science. Retrieved from https://jods.mitpress.mit.edu/pub/zopifn5w
  4. Joy, B., & Timnit, G. (2018). Gender Shades: Intersectional Accuracy Disparities in Commercial Gender Classification. Proceedings of the 1st Conference on Fairness, Accountability and Transparency, 81, 77-91.
  5. 한국정보화진흥원 (2017). 미래신호 탐지 기법으로 본 인공지능 윤리 이슈 - 글로벌 동향과 전망. 한국정보화진흥원
  6. Skirpan, M., Beard, N., Bhaduri,S., Fiesler, C., & Yeh, T. (2018). Ethics Education in Context : A Case Study of Novel Ethics Activities for the CS Classroom. Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education - SIGCSE '18, 940-945.
  7. Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, NY, USA: Basic Books, Inc.
  8. Resnick, M., & Robinson, K. (2017). Lifelong kindergarten : Cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. MIT Press.
  9. Touretzky, D., Martin, F., Seehorn, D., Breazeal, C., & Posner, T. (2019). Special Session: AI for K-12 Guidelines Initiative. Proceedings of the 50th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 492-49.
  10. Zhao W., & Chang Hong (2019). "The Zhilong X Plan" allows artificial intelligence to empower the whole process of education. Retrieved from : http://world.people.com.cn/n1/2019/0111/c351610-30516905.html
  11. Yan W., & Yang Mu. (2019). Chinese artificial intelligen ce experimental textbooks will be pushed to the world. Retrieved from : http://world.people.com.cn/n1/2019/0907/c1002-31342058.html
  12. 일본 초등학교 학습지도 요령 해설. Retrieved from : https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/new-cs/1387014.htm
  13. 일본 고등학교 학습지도 요령 해설 (정보편). Retrieved from : https://www.mext.go.jp/content/1407073_11_1_2.pdf
  14. 한국과학창의재단 (2019). 2019 글로벌 SW교육 컨퍼런스 이슈페이퍼: AI 시대, SW교육을 다시 생각하다. 한국과학창의재단.
  15. 관계부처 합동 (2019). 인공지능 국가전략. Retrieved from : https://www.msit.go.kr/SYNAP/skin/doc.html?fn=b94d1781d5ef394ac6a63e274d3949be&rs=/SYNAP/sn3hcv/result/202001
  16. 김갑수.박영기 (2017). 초등학생의 인공지능 교육을 위한 교수 학습 모델 개발 및 적용. 정보교육학회논문지, 21(1), 137-147.
  17. 이영호 (2019). 블록형 프로그래밍 언어 기반 인공지능 교육이 학습자의 인공지능 기술 태도에 미치는 영향 분석. 정보교육학회논문지, 23(2), 189-196. https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.2.189
  18. 김진수.박남제 (2019). 초등과정 인공지능 학습 원리 이해를 위한 보드게임 기반 게이미피케이션 교육 실증. 정보교육학회논문지, 23(3), 229-235. https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.3.229
  19. 김한성 (2019). Web of Science 빅데이터를 활용한 텍스트 마이닝 기반의 정보윤리 이슈 탐색. 컴퓨터교육학회논문지, 22(3). 67-78. https://doi.org/10.32431/kace.2019.22.3.006
  20. 중앙일보 (2019). 미국서 연이은 테슬라 차량 사망사고 : 자율주행차 안전 논란. Retrieved from : https://news.joins.com/article/23399958
  21. 중앙일보 (2016). 세뇌 당한 AI 로봇 "히틀러 옳고 유대인 싫어". Retrieved from : https://news.joins.com/article/19788938
  22. IEEE (2019). Ethically Aligned Design : A Vision for Prioritizing Human Well-being with Autonomous and Intelligent Systems. First Edition. IEEE.
  23. ACM (2018). ACM Code of Ethics and Professional Conduct. ACM.
  24. 한국인공지능윤리협회 (2019). 인공지능 윤리 헌장. 한국인공지능윤리협회. Retrieved from : https://kaiea.org/aicharter
  25. 국민권익위원회 (2019). 기업윤리 브리프스. 국민권익위원회. Retrieved from : http://acrc.go.kr/acrc/briefs/201901/html/img/bro.pdf
  26. Harvard Universty (2019). Embedded Ethics. Retrieved from : https://embeddedethics.seas.harvard.edu/
  27. Stanford University (2014). Artificial Intelligence - Philos ophy, Ethics, and Impact. Retrieved from : https://web.stanford.edu/class/cs122/
  28. 과학기술정보통신부 (2019). 과기정통부, SW중심대학 5개(총 40개) 추가 선정한다. -AI분야 인력양성을 위한 AI 교육 강화-. 과학기술정보통신부 보도자료.
  29. Payne, B. (2019). An Ethics of Artificial Intelligence Curriculum for Middle School Students. MIT Media Lab.
  30. 조영남 (2008). 구성주의와 객관주의 수업설계 모형 비교 연구. 중등교육연구, 56(3), 67-92.
  31. Michelle, C. (2019). Using Teachable Machine in the d.school classroom. Retrieved from : https://medium.com/@michellecarney/using-teachable-machine-in-thed-school-classroom-96be1ba6a4f9
  32. Northstar (2019). AI today, AI tomorrow: Awareness, acceptance and anticipation of AI : A global consumer perspective. ARM.
  33. 박양미 (2014). PBL교수법을 활용한 학습자 만족도에 의한 수업효과성 분석. 조형교육, 52. 63-187.

Cited by

  1. 인공지능 도구 활용 초등 저학년 놀이 중심 한글교육 프로그램 개발 vol.12, pp.2, 2020, https://doi.org/10.14702/jpee.2020.301
  2. 4P기반의 K-12 대상 인공지능 교육을 위한 교육체계 개발 vol.19, pp.1, 2020, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.1.141
  3. 자율주행 자동차를 이용한 중등 학생 대상 인공지능 교육 프로그램 개발 및 적용 vol.19, pp.7, 2020, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.7.227