DOI QR코드

DOI QR Code

Mediation effects of social support and self-efficacy between academic stress and college adjustment in physical therapy students

물리치료학과 학생의 학업스트레스와 대학생활적응의 관계에서 사회적 지지와 자아탄력성의 매개효과

  • Kim, Sangwoo (Changdong Internet addiction prevention counseling center) ;
  • Lee, Byounghee (Dept. of Physical Therapy, Sahmyook University)
  • 김상우 (창동 인터넷 중독예방 상담센터) ;
  • 이병희 (삼육대학교 물리치료학과)
  • Received : 2020.04.26
  • Accepted : 2020.05.29
  • Published : 2020.09.30

Abstract

Purpose: The purpose of the study was to identify the mediating effects of social support and self-efficacy between academic stress and college adjustment in physical therapy students. Design: Survey. Methods: 75 subjects were surveyed about the level of academic, Academic Stress, College Adjustment, Social Support, Self-Efficacy, and self-control. To confirm the cognitive function on brain activity were evaluated. Results: First, College students have higher academic stress and lower college adjustment. Higher social support and self-efficacy have lower academic stress and better college adjustment. Second, students with high academic stress need constant attention to increase their social support and programs to reduce academic stress. Third, students with high academic stress, low social support, and low self-efficacy can increase their cognitive strength through the brain wave thereby reducing the academic stress they are currently feeling. Conclusion: In order to improve the College Adjustment, it is considered that it is important to increase the cognitive function through brain train along with the development of a student management program that can reduce academic stress and increase social support and self-efficacy.

Keywords

References

  1. 강철우. 태권도 전공 대학생들의 학업스트레스에 따른 학업태도 및 학교생활적응간의 관계. 무예연구 2016;10:67-90.
  2. 구봉오, 김현주, 최기환. 물리치료 단독 개원 법률 제정의 필요성. 대한물리치료과학회지 2018; 25(1):75-84. https://doi.org/10.26862/jkpts.2018.06.25.1.75
  3. 김동원. 중학생을 위한 학업상담 프로그램의 개발과 효과: 학업스트레스와 학업동기를 중심으로[박사학위논문]. 전북대학교; 2008.
  4. 김민지 . 대학생의 학업 및 취업 스트레스가 다문화집단에 대한 사회적 거리감에 미치는 영향: 개별특성과 경험에 따른 차이[석사학위논문]. 계명대학교 교육대학원; 2017.
  5. 김영두, 김갑숙. 미술치료 전공 대학생의 생활스트레스와 대학생활 적응의 관계: 자아탄력성과 사회적 지지의 매개효과. 미술치료연구 2017;24:25-42. https://doi.org/10.35594/KATA.2017.24.1.002
  6. 김정남, 류미경, 박경민. 일부지역 대학생의 삶의 질에 영향을 미치는 제요인. 대한보건협회학술지 1999;25(1):29-42.
  7. 박용식. 아동의 학업스트레스와 학업성적과의 관계[석사학위논문]. 전남대학교 교육대학원; 1996.
  8. 박현숙, 정경순. 간호학생의 자기주도적 학습능력과 창의성이 대학생활적응에 미치는 영향. 한국간호교육학회지 2013;19(4):549-557. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2013.19.4.549
  9. 오지연. 치위생(학) 과 학생의 학업스트레스와 대학생활적응의 관계: 자기 효능감, 소진과 사회적 지지의 매개효과[석사학위논문]. 한서대학교 대학원; 2016.
  10. 유주희. 진로결정과정에서 적응유연성과 진로결정 자기효능감의 종단 연구[석사학위논문]. 이화여자대학교 대학원; 2014.
  11. 유현주. 대학생의 진로 스트레스와 학업소진, 사회부과 완벽주의 및 일반적 자기효능감의 인과적 관계[석사학위논문]. 서울대학교 대학원; 2019.
  12. 이광재. 물리치료 전공 대학생의 직업인식도와 진로선호도에 관한 연구. 대한물리치료과학회지 2018;25(3):32-42. https://doi.org/10.26862/jkpts.2018.12.25.3.32
  13. 이경아, 신혜린, 유나현, 등. 학교상담: 간편 대학생활적응척도 개발 및 타당화 연구. 상담학연구 2008;9(2):739-754.
  14. 이배영 . 대학생청소년의 학업스트레스와 문화자본이 삶의 만족도에 미치는 영향. [석사학위논문]. 대구한의대학교 대학원; 2017.
  15. 이희영. 양육 행동과 대학생활적응: 문화성향의 중재 효과. 동북아 문화연구 2008;14:337-355.
  16. 정은옥. 심리적 탄력성 척도의 타당화[석사학위논문], 전북대학교 대학원; 2006.
  17. 최낙현. 대학생의 자기표현과 자기통제력이 대학생활적응에 미치는 영향[석사학위논문]. 건양대학교 대학원;2009.
  18. 통계청. 청소년통계보도자료. 2016.
  19. 하창순. 한국판 자기통제력 척도 타당화 연구[박사학위논문]. 단국대학교 대학원; 2004.
  20. 허영선. 청소년이 지각한 행복감에 관한 연구[석사학위논문]. 전남대학교 교육대학원; 2009.
  21. Hayes AF. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach, Guilford Press; 2013.
  22. Jerusalem M, Schwarzer R. Self-efficacy as a resource factor in stress appraisal processes. Self-efficacy: Thought control of action; 1992.
  23. Magnussen L, Amundson MJ. Undergraduate nursing student experience. Nurs Health Sci 2003;5(4):261-267. https://doi.org/10.1046/j.1442-2018.2003.00158.x
  24. Misra R, McKean M, West S, et al. Academic stress of college students: Comparison of student and faculty perceptions. Coll Stud J 2000;34(2).
  25. Murtaugh PA, Burns LD, Schuster J. Predicting the retention of university students. Res High Educ 1999;40(3):355-371. https://doi.org/10.1023/A:1018755201899
  26. Timmins F, Kaliszer, M. Aspects of nurse education programmes that frequently cause stress to nursing students-fact-finding sample survey. Nurse Educ Today 2002;22(3):203-211. https://doi.org/10.1054/nedt.2001.0698