DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Metaverse as an Arts Educational Medium - Focusing on ifland of the SKT Metaverse Platform

예술교육 매체로서 메타버스 사례 연구 - SK텔레콤 ifland를 중심으로

  • KIM, JOY (Dept. of Arts, Dong-Ah Institute of Media and Arts)
  • 조이킴 (동아방송예술대학교 예술학부)
  • Received : 2021.09.30
  • Accepted : 2021.10.18
  • Published : 2021.11.30

Abstract

The purpose of this study is to study the possibilities and limitations of arts education by utilizing SKT's ifland metaverse Platform for arts majors. To summarize the performance of the study, it is as follows. The subjects of the study were 50 students(25 experimental group, 25 control group) in Performing Arts, Entertainment and Music department of D University located at Gyeonggi, Korea. As a result of analyzing the difference between the pre-test and the post-test between the experimental group and the control group, it was found that there was a statistically significant effect on the effectiveness of the arts education method using the metaverse of the control group. It is hoped that the results of this study will be a case study that cannot be overlooked in the development of the today's arts educational medium as well as the virtual world in the field of arts and in cultural technology research, arts education is no longer a latecomer, but a leading pioneer and main agent, and I hope that it will become a new perspective for various studies connected with industry like the WAVE.

본 연구는 메타버스를 활용한 예술교육의 가능성과 한계를 살피고자 한다. 이를 위해 경기도 A시에 위치한 D 대학교 실용음악, 뮤지컬, 케이팝, 전통연희, 연극, 엔터테인먼트경영 전공 등 예술전공자 학생으로 구성된 50명의 실험집단을 대상으로 메타버스를 활용한 예술교육 실험연구를 진행했으며, 메타버스 플랫폼으로 에스케이텔레콤(SKT)의 이프랜드(ifland)를 사용했다. 사전검사와 사후검사의 차이를 분석한 결과, 메타버스 프랫폼을 활용한 예술교육 효과와 가능성에 대해 유의미한 차이가 나타났다. 메타버스를 활용한 수업 방식에 대한 만족도 기준은 전공에 따라 차이를 보였는데 특히 MZ 세대 예술전공자가 바라본 메타버스 플랫폼을 평가하는 중요한 기준은 학문에 대한 전문성보다 유희성이었다. 실험 결과에 따르면 교육 매체로서 메타버스 플랫폼이 사용되기 위한 학생의 희망 사항은 인터렉티브한 속도감이 모바일을 통한 촬영(녹음), 스캔, 전송 기술 개발, 그리고 와이파이망 확보 순이었다. 메타버스를 타고 K-교육이 부상할 때다. 본 연구로 인하여 가상세계뿐만 아니라 동시대 예술교육 매체 개발과 문화기술 연구에서 예술이 더이상 후발주자가 아닌 주도적인 개척자이자 주체자로서 교육과 산업을 연결하는 파도를 일으키는 시선이 되기를 조심스럽게 바라본다.

Keywords

References

  1. J.S.Jeon, 2021 Seoul VR.AR Expo, 2021. https://pulsenews.co.kr/view.php?year=2021&no=702251
  2. 2021koccaforum.com, https://2021koccaforum.com/
  3. Darren Jukes, Seeing is believing, Pricewaterhou seCoopers, 2021. https://www.pwc.com/gx/en/services/deals/trends/industrial-manufacturing-automotive.html
  4. T.J.Yeom, https://www.joongang.co.kr/article/24122347
  5. H.I.Yoon, https://www.khan.co.kr/national/education/article/202109291417001
  6. Kim Sang Kyun, Metaverse, PlanBDesign, pp. 23-27, 2021.
  7. J.H.Kang, "A Study on Utilizing SNS to Vitalize Smart Learning", The Society of Digital Policy Management, Vol. 9, No. 5, pp. 265-274, 2011. https://www.earticle.net/Article/A159647
  8. J.H. Han, "A Study on the Learners' Class Satisfaction in Synchronous Online Classes", The Journal of Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol. 7, No. 3, pp. 173-178, 2021. https://doi.org/10.17703/JCCT.2021.7.3.173
  9. H.J.Kim, A Study on the sustainability of K-Pop dance through new media, Korea University. 2020. http://www.riss.kr/link?id=T15529342
  10. Galen A. Johnson, The Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Eye and Mind, Northwestern University Press, pp.123-124, 1993.
  11. David J. Staley, Alternative Universities : Speculative Design for Innovation in Higher Education, Johns Hopkins University Press, pp. 239-251, 2019.
  12. W.W. Yi, https://www.koreatimes.co.kr/www/tech/2021/09/133_314170.html