DOI QR코드

DOI QR Code

A study on metaverse construction and use cases for non-face-to-face education

비대면 교육을 위한 메타버스 구축 및 활용 사례에 대한연구

  • 김준호 (동서울대학교 전기정보제어학과, 서울과학기술대학교 융합미디어.콘텐츠정책) ;
  • 이병성 (서울과학기술대학교 융합미디어.콘텐츠정책) ;
  • 최성진 (서울과학기슬대학교 IT정책전문대학원)
  • Received : 2021.12.20
  • Accepted : 2022.01.08
  • Published : 2022.01.31

Abstract

Recently, due to COVID-19, non-face-to-face online lectures are being held all over the world. In higher education in the post-corona era, distance learning has become the main teaching and learning method. At this time, Metaverse is being proposed as a new alternative. Metaverse has basic elements such as avatars, 3D space, and activities accompanied by interaction, which can be seen as a difference compared to existing VR (Virtual Reality) contents. This study designed and built an educational metaverse platform that can be applied to actual lectures by reflecting the three elements of the metaverse.In addition, we implemented a cross-device-platform that supports various devices such as HMDs, smartphones, tablets, and PCs by reflecting user requirements through usability tests such as middle school, high school, college students, and parents, so that anyone can easily participate in Metaverse lectures. Currently, the metaverse platform is being developed and serviced in various ways, but there are hardly any services designed for education. Just as services such as Zoom, the existing video conferencing solution, were used for non-face-to-face education, some functions of the currently serviced metaverse are utilized for education and used in the form of a one-time event. The educational metaverse platform developed through this study is expected to be a reference in constructing the metaverse for education in the future.

최근 COVID-19로 인해 비대면 온라인 강의가 전 세계적으로 진행되고 있다. 포스트 코로나 시대의 고등교육은 원격수업이 주요 교수 학습방법으로 자리 잡고 있다. 이러한 때에 메타버스(Metaverse)가 새로운 대안으로 제시되고 있다. 메타버스는 아바타, 3D 공간, 상호작용을 동반한 활동과 같은 기본요소를 가지고 있으며 이것은 기존VR(Virtual Reality) 콘텐츠와 비교되는 차이점이다. 본 연구는 메타버스의 3요소를 반영하여 실제 강의에 적용할 수 있는 교육용 메타버스 플랫폼을 설계하고 구축하였다. 즉, 중학교, 고등학교, 교사, 학부모 등의 사용성 평가를 통해 사용자의 요구사항을 반영하여 HMD, 스마트폰, 타블렛, PC 등 다양한 디바이스를 지원하는 크로스 디바이스 플랫폼을 구현하여 누구나 쉽게 메타버스 강의에 참여할 수 있도록 했다. 현재 메타버스 플랫폼은 다양하게 개발되어 서비스되고 있으나 교육용으로 설계된 서비스는 거의 찾아볼 수 없다. 기존 화상회의 솔루션인 Zoom과 같은 서비스를 비대면 교육용으로 사용했듯이 현재 서비스되는 메타버스의 일부 기능을 교육용으로 활용하여 일회성 이벤트 형태로 사용되고 있다. 본 연구를 통해 개발된 교육용 메타버스 플랫폼은 향후 교육을 위한 메타버스를 구축함에 있어서 참고가 될 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2020년도 동서울대학교 산학협력단 부설 연구지원센터의 교내연구지원으로 진행된 연구결과입니다.

References

  1. S. K. Kim, Metaverse, 1st ed. Seoul: Plan-B Design, 2020.
  2. S. L. Han and T. J. Kim, "News Big Data Analysis of 'Metaverse' Using Topic Modeling Analysis," The Journal of Digital Contents Society, Vol. 22, No. 7, pp. 1091-1099, July 2021. https://doi.org/10.9728/dcs.2021.22.7.1091
  3. S. L. Han and T. J. Kim, "News Big Data Analysis of 'Metaverse' Using Topic Modeling Analysis," The Journal of Digital Contents Society, Vol. 22, No. 7, pp. 1091-1099, July 2021. https://doi.org/10.9728/dcs.2021.22.7.1091
  4. J. M, Smart, J. Cascio, and J. Paffendorf, Metaverse Roadmap Overview: Pathways to the 3D web, MVR Summit 2007, Acceleration Studies Foundation, 1-28, 2007.
  5. C. H. Kwon, "Smart City-based Metaverse a Study on the Solution of Urban Problems," Journal Chosun Natural Science, Vol. 14, No, 1, pp.21-26, March 2021. https://doi.org/10.13160/RICNS.2021.14.1.21
  6. S. R. Park, J. M. Lee. "Domestic Research Trends on Augmented Reality in Education from 2015 to 2019," Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 20, No. 1, pp. 1-23. January 2020.
  7. H. W. Han, "A Study on Typology of Virtual World and its Development in Metaverse", Journal of Digital Contents Society, Vol. 9, No. 2, pp. 317-323, February 2008.
  8. J. S. Bang, and Y. H. Lee, "Technical Trend in Digital twin for smart city development," Journal of The Korean Institute of Communication Sciences, Vol. 37, No. 5, pp. 11-19, May 2020.
  9. S. J. Kang, C. M. Kim, H. J. Lee, J. W. Nam and M. S Park, "integrative Review on Nursing education Adopting Virtual Reality Convergence Simulation," Journal of Convergence for Information Technology, Vol. 10, No. 1, pp. 60-74, January 2020. https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2020.10.01.060
  10. J. Y. Jeong and M. J. Kim, "Life-Logging and Changing Nature of Self," Journal of Social Thoughts and Culture, Vol. 19, No. 2, pp. 67-92, June 2016. https://doi.org/10.17207/jstc.2016.06.19.2.67
  11. J. S. Lim and J. H. Choi, "A Study on the Record and Reproduction of Emotion in Digital Life-Logging," Journal of Basic Design & Art, Vol. 21, No. 2, pp. 271-283, April 2021.
  12. 고선영, 정한균, 김종인, 신용태. "메타버스의 개념과 발전 방향". Korea Information Processing Society Review, vol. 28, pp.7-16, 2021.
  13. Hong-gue Kang, A Study on the Internet Broadcasting Image Processing based on Offloading Technique on the Mobile Environments : The Journal of The Institute of Internet, Broadcasting and Communication (IIBC) Vol. 18, No. 6, pp.63-68, Dec. 31, 2018. https://doi.org/10.7236/JIIBC.2018.18.6.63