DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Calculation of Air Pollutant Emissions from ships at Incheon Port and the Effects of Eco-Friendly Policies

인천항 선박 대기오염물질 배출량 산정 및 친환경 정책 효과에 대한 연구

  • 이정욱 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 이향숙 (인천대학교 동북아물류대학원)
  • Received : 2022.02.28
  • Accepted : 2022.03.28
  • Published : 2022.03.31

Abstract

In the past, interest in air pollution was concentrated on greenhouse gases, but in recent years, interest in fine dust has been increasing. The media and environmental organizations continue to emphasize air pollution caused by fine dust. The awareness of fine dust is increasing, and air pollution generated at ports is analyzed to be serious as a domestic factor excluding foreign inflows. Recognizing this, in order to reduce air pollution generated at ports, special laws on improving air quality, such as port areas, have been enacted in Korea, and attempts are being made to curb air pollution caused by ports. In this law, it is a policy that regulates air pollutants generated not only by ships but also throughout ports such as vehicles and unloading machines, and representative are ECA, VSR, and AMP. This study attempted to analyze the effects of these eco-friendly policies at Incheon Port. First of all, a study was conducted to calculate emissions assuming that there was no policy, analyze each policy, and finally calculate and compare actual emissions reflecting all policies. The methodology presented by the European Environmental Administration and the U.S. Environmental Protection Agency was used, and pollutants to be analyzed were analyzed for sulfur oxides (SOX), carbon monoxide (CO), nitrogen oxides (NOX), total floating substances (TSP), fine dust and ultrafine dust (PM10, PM2.5) and ammonia (NH3). As a result of the analysis, it was analyzed that the actual emission reflecting all policies was about 4,097 tons/year, which had an emission reduction effect of about 760 tons/year compared to about 4,857 tons/year when the policy was not reflected. When the effects of each policy were analyzed individually, it was found that ECA 4,111 tons/year, VSR 4,854 tons/year, and AMP 4,843 tons of air pollutant emissions occurred The results of this study can be used as basic data and evidence for policy establishment related to the atmospheric environment at Incheon Port.

과거에는 대기오염에 대한 관심이 온실가스에 집중되어 있었지만, 최근 몇 년 사이 미세먼지에 대한 관심이 고조되고 있다. 언론 및 환경단체 등에서는 미세먼지에 의한 대기오염에 대해 지속적으로 강조하고 있다. 미세먼지에 대한 경각심이 높아지는 가운데 국외 유입을 제외한 국내 요인으로써 항만에서 발생되는 대기오염이 심각한 것으로 분석되고 있다. 이를 인지하고 항만에서 발생하는 대기오염을 감소기키기 위해 국내에서도 항만지역등 대기질 개선에 관한 특별법을 제정하여 항만에서 기인하는 대기오염을 억제시키려는 시도를 하고 있다. 이 법에서는 선박뿐만 아니라 차량, 하역기계 등 항만 전체에서 발생하는 대기오염물질을 규제하며, 선박과 관련한 정책으로는 ECA, VSR, AMP가 있다. 본 연구에서는 인천항을 대상으로 이러한 친환경 정책의 효과에 대해 분석하고자 하였다. 우선적으로 정책이 없을 경우를 가정하여 선박에서 발생한 대기오염물질 배출량을 산정한 후, 각각의 정책에 대한 분석과 최종적으로 모든 정책이 반영된 실제 배출량을 산정하여 비교하는 연구를 수행하였다. 유럽환경청과 미국환경보호국에서 제시하는 방법론을 이용하였으며, 분석대상 오염물질은 국립환경과학원에서 제공하는 황산화물(SOX), 일산화탄소(CO), 질소산화물(NOX), 총부유물질(TSP), 미세먼지·초미세먼지(PM10, PM2.5), 암모니아(NH3)를 대상으로 하였다. 분석결과, 모든 정책이 반영된 실제 배출량은 약 4,097톤/년으로 정책 미 반영시의 약 4,857톤/년에 비해 약 760톤/년의 배출저감 효과가 있는 것으로 분석되었다. 각 정책의 효과를 개별적으로 분석하였을때는 ECA 4,111톤/년, VSR 4,854톤/년, AMP 4,843톤의 대기오염물질 배출량이 발생하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 인천항 대기환경과 관련된 정책수립의 기초자료 및 근거자료로 사용될 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 해양수산부 제4차 해운항만물류 전문인력양성사업의 지원을 받아 수행된 연구임

References

  1. 국립환경과학원(2013), 국가 대기오염물질 배출량 산정방법 편람III.
  2. 국립환경과학원(2016), 국내 연근해 선박에 의한 대기오염물질 및 온실가스 배출계수 개발과 배출량 산정III, 2016.
  3. 이정욱.이향숙. (2021). 인천항의 대기오염물질 배출량 산정 연구. 한국항만경제학회지, 37(1), 143-157.
  4. 조정정.범태황.이향숙. (2020). An Study on Estimating Cargo Handling Equipment Emission in the Port of Incheon. 한국항만경제학회지, 36(3), 21-38.
  5. 조정정.윤경준.이향숙. (2019). 선박에 기인한 대기오염물질 배출량 산정 연구-광양항과 울산항을 중심으로. 한국항만경제학회지, 35(2), 93-107.
  6. Chang, C. C., & Wang, C. M. (2012). Evaluating the effects of green port policy: Case study of Kaohsiung harbor in Taiwan. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 17(3), 185-189. https://doi.org/10.1016/j.trd.2011.11.006
  7. EEA, 2016. EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2016.
  8. Fiadomor, R. (2009). Assessment of alternative maritime power (cold ironing) and its impact on port management and operations.
  9. Kalli, J., Jalkanen, J. P., Johansson, L., & Repka, S. (2013). Atmospheric emissions of European SECA shipping: long-term projections. WMU Journal of Maritime Affairs, 12(2), 129-145. https://doi.org/10.1007/s13437-013-0050-9
  10. Karl, M., Bieser, J., Geyer, B., Matthias, V., Jalkanen, J. P., Johansson, L., & Fridell, E. (2019). Impact of a nitrogen emission control area (NECA) on the future air quality and nitrogen deposition to seawater in the Baltic Sea region. Atmospheric Chemistry and Physics, 19(3), 1721-1752. https://doi.org/10.5194/acp-19-1721-2019
  11. Kim, K., Roh, G., & Chun, K. (2019). Analysis of the Emission Benefits of Using Alternative Maritime Power (AMP) for Ships. Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, 25(3), 381-394.3 https://doi.org/10.7837/kosomes.2019.25.3.381
  12. U.S. EPA(2009). Current methodologies in Preparing Mobile Source Port-Related Emission Inventories. ICF International Final report to Environmental Protection Agency.
  13. Viana, M., Fann, N., Tobias, A., Querol, X., Rojas-Rueda, D., Plaza, A. & Fernandez, C. (2015). Environmental and health benefits from designating the marmara sea and the Turkish straits as an emission control area (ECA). Environmental science & technology, 49(6), 3304-3313. https://doi.org/10.1021/es5049946
  14. Zhang, Y., Fung, J. C., Chan, J. W., & Lau, A. K. (2019). The significance of incorporating unidentified vessels into AIS-based ship emission inventory. Atmospheric Environment, 203, 102-113. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2018.12.055