A Study on Middle School Student′s Application of Home Economics Course and Its Related Variables

중학교 학생의 가정교과 활용도와 관련변수에 관한 연구

  • 김경숙 (관동대학교 사범대학 가정교육학과) ;
  • 박미금 (관동대학교 사범대학 가정교육학과)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

The purposes of this study is to find middle school student's application of Home Economics course and its related variables. The samples are 323 middles school students in Kangneung. For the statistics analysis of this study, frequency, mean, Cronbach's a coefficient, ANOVQ, t-test, Pearson'correlation and multiple regression were calculated. The results of this study are summarized as follows ; 1. It is appeared that middle school student's application of Home Economics course are the food, human development and family relationship family, resources management and the consuming, the clothing. 2. Variables that affect middle school student's application of Home Economics course are the vocation of father, way of learning about home life skill, agreement with educational goal of Home Economic, evaluation of Home Economic teacher, evaluation of education field, participation in class of Home Economic and needs for Home Economics. 3. The explanation degree of these seven variables is 27.7% and needs for Home Economics is the most domineering variables.

Keywords

References

  1. 여고생의 가정교과에 대한 인식 및 학습내용의 활용도에 관한 조사연구 v.1 no.1 고현숙;김기남
  2. 중학교 가정과 교육 과정 해설 교육부
  3. 교육과학논문집 no.2 중학교 학생의 가정과 교육에 대한 학습요구도와 관련변수에 관한 연구 김경숙;박미금
  4. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 제 6차 중학교 가정과 교육과정에 대한 남녀중학생의 학습요구도 분석 김계순
  5. 한국가정과교육학회지 v.9 no.2 제 6차 중학교 가정과 교육과정에 대한 인식도와 학습만족도 및 주관적 학습효과 연구 김승현;정옥분
  6. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 중학교 남녀학생별 가정교과에 대한 인식 및 학습효과 신동순;김상희;오화자;정효숙;정혜경
  7. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 인천시내 남녀 중학생의 가정교과에 대한 인식 및 학습효과에 대한 연구 오현주;홍성야
  8. 한국가정과교육학회지 v.6 no.2 가정교과 주생활 단원에 대한 남녀 중학생의 인식과 활용도에 관한 연구 이강분;최목화
  9. 가정과교수법 이연숙
  10. 가정과 교수법 이인희;이옥임
  11. 가정학원론 장명욱
  12. 강원대학교 대학원 석사학위논문 여자중 · 고등학생의 의생활에 관한 조사연구 홍순희