The Effect of Cooperative Learning method in Home Economics on students′Interest and Attitude about Subject matter

가정과 수업의 협동학습이 학생의 교과에 대한 흥미와 태도에 미치는 영향

  • 양정혜 (수원 여자대학) ;
  • 신상옥 (중앙대학교 사범대학 가정교육과)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

The purpose of this study is (1)to develop the teaching plan based on Cooperative Learning approach and (2)to investigate the effect of students'Interest on Subject matter and Teaching method and Attitudes to others of the area of Foreign food in Home Economics class. Among those various types of Cooperative Learning's models, this study adopted 'Learning Together'developed by Johnsons. To investigate these purpose, subject matter were analyzed and reconstructed for Cooperative Learning. The tests were developed to evaluate the interest on the Subject matter and teaching methods, and the attitude to others of the students. 108 femail high school students were divided into two groups with 54 students-traditional learning condition, Cooperative Learning condition-and had a 5 session. The subject of the class was Foreign food including Western, Chinese, and Japanes food. Before and after the class, students were tested. The statistical methods used for the study methods used for the study were t-test. The research findings are as follows : When the students in the Cooperative Learning classes were compared before and after the test, (1)Interest on Subject matter were improved considerably(p〈.001) (2)Interest on Teaching methods were improved considerably(p〈.05) (3)Attitude to Others were improved considerably(p〈.001) Therefore when the teaching-learning model based on Cooperative Liarning was used in Home Economics class, their interest on the subject and teaching methods and attitude to others were improved.

Keywords

References

  1. 교과서 연구 no.2 새 가정과 교과서와 교수 학습의 실제 강성희
  2. 한국교원대학교 석사학위논문 협동학습을 적용한 가정과 수업에 관한 연구 구영순
  3. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정교과 내용에 대한 학습자의 요구와 흥미 및 실행에 관한 연구-식생활 단원을 중심으로- 구정희
  4. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 CAI와 토론학습을 연계한 가정과 교수-학습모형 개발 김미정
  5. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 협동학습 모형을 적용한 인간발달과 가족관계 영역의 학습지도안 개발 김수현
  6. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문 가정과 교육을 위한 열린교육의 적용 연구 김옥선
  7. 중앙대학교 대학원 석사학위논문 컴퓨터 보조 협동학습을 위한 프로그램 개발 및 효과분석 김유정
  8. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문 구안법을 활용한 가정교과에 대한 중학생의 흥미도와 학부모의 태도 나상숙
  9. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 집단 탐구 수업 모형을 적용한 중학교 가정과 교수학습 방법의 개발 남현주
  10. 대한가정학회지 v.25 no.2 87년도 춘계 학술대회 토의 종합보고 문숙재
  11. 서울대학교 대학원 석사학위논문 부모자녀간 의사소통 훈련 프로그램의 가정교과로의 도입탐색연구 박인순
  12. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문 중학생의 자아수용정도와 타인수용정도에 따른 학업 성적에 관한 연구 박종권
  13. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 협동학습이 학습자의 사회성에 따라 학습태도 및 학업성취에 미치는 영향 서재식
  14. 한국가정과교육학회지 v.2 no.1 중학교 가정과 학습지도의 형태에 따른 학습 성과에 관한 연구-식생활 단원을 중심으로- 손희숙;황임섭
  15. 건국대학교 박사학위논문 협동학습이 자아존중감에 미치는 효과에 관한 연구 양낙진
  16. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 인천시내 남녀 중학생의 가정교과에 대한 인식 및 학습효과에 대한 연구-식생활 단원을 중심으로- 오현주;홍성야
  17. 가정학 원론 유영주;이정연
  18. 중앙대학교 대학원 석사학위논문 실천적 문제 중심의 고등학교 가정과 교육과정 개발에 관한 연구-식생활 내용을 중심으로- 유지연
  19. 대한가정학회지 v.27 no.4 중등학교 가정과 교육의 문제점 이기훈
  20. 계명대학교 대학원 박사학위논문 집단경쟁과 집단무경쟁 협동학습이 학업성취와 학습동기에 미치는 효과 이동원
  21. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 가족관계 영역의 토의학습 모형을 적용한 수업에 관한 연구 이문숙
  22. 한국가정과교육학회지 v.6 no.2 중학교 가정과 CAI 프로그램 개발 연구- 건강과 식생활 단원- 이양심;윤인경
  23. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 제 6차 가정과 교육과정에 대한 남녀 중학생의 학습 내용흥미도와 실생활 적용도 이준임
  24. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 Majorie M. Brown의 가정과 교과과정 모형에 근거한 인간발달과 가족관계 영역의 학습지도안 개발 장혜경
  25. 서울대학교 대학원 박사학위논문 사회과 학업성취에 대한 협동학습의 효과 연구 정문성
  26. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 Johnson 학습 방법이 학습의 인지적·정의적 영역에 미치는 영향 조형식
  27. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 수업에서 발견식 수업 모형의 적용연구 차송희
  28. 대한가정학회지 v.34 no.4 미국 오하이오 주의 실천적 문제 중심 모형을 적용한 일과 가족생활 교육과정에 대한 가정과 교사의 관심도 채정현
  29. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 제6차 고등학교 가정 및 가사 과목 교육내용에 대한 여고생의 인식 및 학습 요구도 분석 최옥경
  30. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문 남녀 중학생의 가족영역 가정과교육에 대한 필요도, 흥미도, 실생활적용도의 연구 한혜숙
  31. The Effect of Cooperative Learning Methods on Achivement, Retention, and Attitudes of Selected Vocational Home Economics Students Bibti,R.
  32. Vocational Home Economics curriculum Home Economics; A Practical orTechnical Science? Brown,M.M.;Last,J.F.(ed.);Dohner,R.E.(ed.)
  33. Circles of Learning-third edition Johnson,D.W.;Johnson,R.T.;Holubec,E.J
  34. Nutrition and wellness resource guide: A resource for teaching the nutrition and wellness core course area of Ohio's work and family life program Kister,J.;Laurenson,S.;Boggs,H.
  35. High order thinking: Definition, meaning and instructional approaches Washington, D.C. Instructional strategies for teaching practical reasoning in consumer home-making classrooms Laster,J.F.;R.G.Thomas(Ed.)
  36. Cooperative Learning and Strategies for InClusion; celebrating diversity in the classroom Putnam,J.W.
  37. Cooperative Learning in Middle-Level School. Rottier,J.;Ogan,B.J.