The Effects of Instructional Multi-Media in Home Economics Education Perceived by Teachers.

멀티미디어 활용효과에 대한 가정과 교사의 인식

  • 박명숙 (동국대학교 경주캠퍼스 가정교육과)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of instructional multi-media in Home Economics Education perceived by teachers. The data for this research were attained from 139 middle & high school teachers of Home Economics. The data were analyzed by frequency of distribution, mean, stand deviation. t-test and analysis of variance, scheffe test with SPSSWin 7.5 program. The results of this study are as follows: The effects of instructional multi-media were composed of four dimensions in this study; need, frequency of use, pros and cons. 1. From these four dimensions, the need has the highest and the frequency of use has the lowest score. 2. The effects of instructional multi-media are significantly related to personal & environmental characteristics. 1)Need of the instructional multi-media effects is significantly different according to age, experience of computer education and possession of a computer at home. Low and high age groups are higher in the need of the instructional multi-media effects score than middle group age and the more experience of computer education and possession of a computer at home are higher in that score. 2) Frequency of use is significantly different according to LAN system in school. The higher score of frequency of use is in a LAN system’s school. 3) Pros of the instructional multi-media effects is significantly different according to the level of education, experience of computer education and the type of school. Undergraduate high school teachers and the lower o experience of computer education are higher in the pros of the instructional multi-media effects score. 4) Cons of the instructional multi-media effects is significantly different according to the level of education. Graduate teachers are higher in the cons of the instructional multi-media effects score.

Keywords

References

  1. 멀티미디어 시스템을 활용한수업 강태기
  2. CAI와 토론 학습을 연계한 가정과 교수, 학습모형 개발;청소년과 성 김미정
  3. 한국가정과 교육학회지 v.11 no.2 중등학교 가정과 교사들이 교수매체 활용 및 관련변인 김용숙;이영숙
  4. 인터넷을 활용한 교수;학습 지도안 자료집 김영애;박근수
  5. 컴퓨터 보조 협동학습을 위한 프로그램 개발 및 효과 분석;중학교 가정과 주생활 단원을 중심으로 김유정
  6. 길, 소매 원형 제도에 관한 CAI프로그램을 활용한 가정과 수업의 효과분석 김혜정
  7. 멀티미디어 시스템을 활용한 교육환경의 개선 방안 김한익
  8. 한국가정과 교육학회지 멀티미디어를 활용한 교수;학습 개선과 교육행정가의 역할 김회수
  9. 초등학교 1학년부터 컴퓨터 교육 필수화 교육부
  10. 시각자료의 효율적인 활용;효과적인 프리젠테이션을 위한 실용적 기술 클레어레인즈
  11. 인터넷 활용 교육에서 학교 현장의 문제점과 개선방안 박성근;유태정;이재호
  12. 대한가정학회지 v.37 no.5 고등학교 가정과교육과정에서 컴퓨터 보조수업(CAI)에 대한 학생의 요구분석 서정희;김순자
  13. 인터넷을 이용한 수업개선 세미나 교실현장에서 인터넷을 효과적으로 활용할 수 있는 수업 방법 설양환
  14. 멀티미디어를 활용한 가정과 교수방법 workshop 자료집 멀티미디어를 활용한 현장 수업의 실제 성재수
  15. 인터넷 시설이 미비된 학교에서의 인터넷 활용방안 이근호;박주환;김영기
  16. 중학교 가정과 CAI프로그램 개발연구;건강과 식생활 단원 이양심
  17. 한국가정과 교육학회지 v.11 no.2 수업용 CD-ROM 제작 및 이를 적용시킨 효과적인 학습지도안 개발;중학교 1학년 가정 한복 입기를 중심으로 이은선;김병미
  18. 멀티미디어 자료의 개발과 활용 유한붕
  19. 컴퓨터 보조 수업(CAI)의 학습효과에 관한 연구;중학교 가정과 디자인의 선택 단원을 중심으로 윤지현
  20. 멀티미디어를 활용한 가정과 교수방법 workshop 자료집 멀티미디어: 가정과 교육에서 어떻게 활용할 수 있을까 윤지현
  21. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 교육공학의 패러다임 분석에 기초한 가정과 교육의 컴퓨터 보조 수업에 관한 연구 윤지현
  22. 인터넷 활용을 통한 자기 주도적 학습능력 신장 한규정;김종환
  23. 중학교 가정과 세탁내용의 컴퓨터 보조학습 프로그램의 효과 한기옥
  24. Multimedia Literacy Hofstetter, F.T.
  25. 교육공학 연구의 최근 동향 박성익
  26. 열린교육과 멀티미디어 백영균