The Effect of Practical Reasoning Instruction in Home Economics on the Critical Thinking - Focusing on Family Relations and Resource Management -

실천적 추론 가정과 수업이 비판적 사고력에 미치는 효과 검증 - 가족관계와 자원관리 단원을 중심으로 -

  • Published : 2002.12.01

Abstract

The objectives of this study were to measure the effect of Practical Reasoning Instruction in Home Economics : specifically. its effect on developing of critical thinking as well as to evaluate the degree of the critical thinking process. with reference to its sub-factors and the level. The research subjects were consisted of the experimental group of 119 freshman class female students from the “A” High School and the comparative group of 110 freshman class female student from the “C” High School in the city of Chung-Ju. This research was conducted under the pre-post test control group design. administering the Pre-Post testing to both the experimental and the comparative groups. The experimental group was subjected to Practical Reasoning Instruction in Home Economics : whereas the comparative group was taught under the lecture-Instruction in Home Economics The research findings are as follows: 1. Those who studied Home Economics under the Practical reasoning method scored higher on the critical thinking Process than the comparative group students who were taught Home Economics in the lecture-style approach. 2. The experimental group of students. who studied Home Economics under the Practical reasoning method. scored higher than the comparative group in their ability to perceive assumption and to render Judgment among the five sub-factors of their critical thinking processes.

Keywords

References

  1. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문 정교화 전략 훈련이 아동의 비판적 사고력기능과 성향에 미치는 효과 고은숙
  2. 원광대학교 대학원 박사학위 논문 구성중심 수업이 창의력과 비판적 사고력 및 학업성취도에 미치는 효과 김성기
  3. 성균관대학교 대학원 석사학위 논문 사고 기술 교수 전략이 비판적 사고력 신장에 미치는 영향 김숙영
  4. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 비판적 사고력을 향상시키기 위한 사회과 수업의 효과적인 토의 유형 연구 김현진
  5. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 실천 문제 해결 수업모형을 적용한 중학교 가정과 인간발달과 가족관계영역의 수업지도안 개발 도난희
  6. 한국가정과교육학회 v.13 no.3 식생활 단원에 적용한 가정과 실천적 추론 수업이 여고생의 도덕성에 미치는 효과 문성희;채정현
  7. 단국대학교 대학원 석사학위논문 초등학교 아동의 비판적 사고력 및 사고성향과 학업성취도와의 관계 박래준
  8. 홍익대 교육대학원 석사학위 논문 교원의 전문성 신장을 위한 교원자격제도 개편에 관한 연구 박재상
  9. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문 실천적 문제 중심의 고등학교 가정과 교육과정개발에 관한 연구- 식생활 내용을 중심으로 유지연
  10. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 교육목표의 필요성에 대한 인식 유화림
  11. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문 남녀 고등학생이 인식한 실천적 문제 중심 가정과 수업의 효과- 인간발달 영역을 중심으로 윤복순
  12. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문 초등교사의 발문 수준이 아동의 비판적 사고력에 미치는 경향 윤지중
  13. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 사회과 비판적 사고 모형 개발 연구 이명아
  14. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문 비판적 사고력 신장을 위한 법 교육의 내용구성 - 고등학교 사회과를 중심으로 이승국
  15. 한국가정과교육학회지 v.8 no.1 가정과 교육과정 모형에 대한 선호도 채정현
  16. 대한가정학회지 v.34 no.4 미국 오하이오 주의 실천적 문제 중심 모형을 적용한 일과 가족 생활 교육과정에 대한 가정과 교사의 관심도 채정현
  17. 대한가정학회지 v.37 no.3 실천적추론 가정과 수업과 다른 요인이 한국 여고생들의 의사결정 능력에 미치는 영향 채정현
  18. Home Economics : A Definition Brown,M.M.;B.Paolucci
  19. Minneapolis, MN:Minnesota Research and Development Center for Vocational Education What is Home Economics Education? Brown,M.M.
  20. A Projects Search Development ERIC. ED 132603 Critical Thinking and Reasoning: A Handbook for Teachers Evans,E.
  21. Cooperation and competition: Theory and research Johnson,D.W.;Johnson,R.T.
  22. Higher order thinking: Definition, meaning and instructional approaches Problem solving: Defintion and meaning Laster,J.F.;R.G.Thomas(ed.)
  23. Educational Leadership v.42 no.1 Critical thinking Fundamental to Education for a Free Society Paul. Richard W.
  24. Thinking for ethical action in family and communities Teaching critical thinking in family and consumer science education Peterat,L.;Slocum,A.