A Structural Equation Modeling of the Process of Science Related Career Choice

과학 관련 진로 선택 과정의 구조 방정식 모형

  • Published : 2003.10.30

Abstract

The purpose of this study is to find out a model to explain the process of students' science-related career choice by identifying the causal relationships between science career choice and related factors. Important factors of science-related career choice were identified through factor analysis. 'Perception about career related to science', 'preference for science learning' and 'participation in science related activity' were three main factors of science-related career choice. A questionnaire was developed to know the factors of students' science-related career choice, and so as to make it possible to be analysed by structural equation modeling. The subject were 947 grade 6, 9, and 11 students in Seoul. Numbers of boys and girls in each grade was almost same. According to the structural equation modeling, 4 corrected models were obtained. In all 4 corrected models, 'perception about career related to science' had direct influence, and 'preference for science learning' and 'participation in science related activity' had indirect influence on science-related career choice. In the most fitting model. 'perception about career related to science' had an effect on science-related career choice with standardized total effect coefficient 1.03(direct effect 0.82, indirect effect 0.21). 'Preference for science learning', which influence 'participation in science related activity', had an effect on science-related career choice with standardized indirect effect coefficient 0.65. 'Participation in science related activity', which influence 'perception about career related to science'. had an effect on science-related career choice with standardized indirect effect coefficient 0.79. The implication to school science education is that it is most effective to raise the 'perception about career related to science' in order to make more students choose science related career. It is also effective to have more students participate in science related activity and enhance the preference for science learning. To explain the process of science related career choice more fully, it is necessary to build a more comprehensive model containing more factors influencing science-related career choice. It is necessary to test and complement the structural equation model by enlarging the subject to science high school students and science related college students.

본 연구의 목적은 학생들의 과학관련 진로 선택과 관련된 주요 요인들 사이의 인과 관계를 규명하여, 학생들의 과학진로 선택과정을 잘 설명할 수 있는 모형을 찾는 것이다. 요인 분석을 통하여 과학관련 진로 선택과 관련된 주요요인으로 과학 관련 진로에 대한 인식, 과학 학습에 대한 선호, 과학 관련 활동에의 참여 등 세 요인을 선정하였다. 구조방정식 모형을 통한 공변량 구조분석이 가능하도록 과학관련 진로 선택 요인을 알기 위한 설문지를 문헌연구와 예비검사를 통해 개발하였다. 연구대상은 서울 지역의 초등학교 6학년, 중학교 3학년, 고등학교 2학년 등 전체 947명으로, 학년별 남녀별 학생 수는 거의 같게 구성하였다. 과학관련 진로 선택의 주요 요인들 사이의 인과 구조를 설명하기 위하여 구조 방정식 모형을 통한 공변량 구조 분석의 결과, 이론 모형을 수정하여 자료와 잘 맞는 4가지 모형을 얻었다. 네 수정모형 모두에서, 과학 관련 진로 선택에 직접 영향을 미치는 것은 과학 관련 진로에 대한 인식이었고, 과학학습에 대한 선호와 과학 관련 활동 참여는 간접적으로 영향을 미쳤다. 적합도 지수가 가장 좋은 모형에 의하면, 과학 관련 진로 선택에 대하여, 과학 관련 진로에 대한 인식은 0.82의 직접 효과와 0.21의 간접 효과를 합한 1.03의 전체효과를 주고, 과학학습에 대한 선호는 과학 관련 활동 참여에 영향을 주면서 0.65의 간접 효과를 주고, 과학 관련 활동 참여는 과학 관련 진로 인식에 영향을 주면서 0.79의 간접 효과를 주었다. 학교의 과학 교육에 대한 시사점으로는 더 많은 학생들이 과학 관련 진로를 선택하게 하려면, 과학관련 진로인식을 높이도록 하는 것이 가장 큰 효과를 줄 수 있으며, 다음으로는 다양한 관학관련 활동에 참여하도록 하는 것과 과학학습에 대한 선호를 높이도록 하는 것이 효과적이라 할 수 있다. 과학관련 진로선택 과정을 더 잘 설명하기 위해서는, 과학관련 진로 선택 요인들을 더욱 포괄하는 모형의 구축이 필요하여, 연구대상을 과학고 학생들이나, 과학기술계 대학생들로 하여 구조방정식 모형을 검증하고 보완할 필요가 있다. 과학관련 진로 선택에 영향을 주는 요인들을 고려한 과학진로교육 프로그램을 개발하여 투입하고 그 효과를 검증하는 연구가 필요하다.

Keywords

References

  1. 김계수(2001). AMOS 구조방정식 모형분석. 고려정보산업
  2. 김충기(1998). 생활지도, 상담, 진로지도. 교육과학사
  3. 명전옥(1986). Factors Affecting Science Track Choice of Korean High School Students. 한국과학교육학회지, 6(2), 63-72
  4. 배병렬(2000). 구조방정식모델: 이해와 활용. 대경
  5. 윤진(2002), 초.중.고 학생들의 과학 관련 진로 선택 요인. 한국과학교육학회지, 22(4), 906-921
  6. 이기종(2000). 구조방정식모형. 교육과학사
  7. 이순묵(1990), 공변량구조분석. 성원사
  8. 장경애(2001), 과학자들의 진로선택과정에서 드러난 부각 요인. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  9. 허준, 최인규(2000). AMOS를 이용한 구조 방정식 모형과 경로 분석, SPSS아카데미
  10. Arditzoglou, S. Y. & Crawley III, F. E.(1992). Structural Equation Modeling of Science and Mathematics Achievements of Secondary I Females in Arab Jerusalem: An Application of the Theory of Planned Behavior. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching (Boston, MA, March, 1992)
  11. Cooper, C.(1983). Discriminant Factors in the Choice of a Non-Traditional 'Math and Science-Oriented' versus a Traditional 'People-Oriented' Career for Black Students. Paper presented at the Annual Convention of the American Psychological Association (91st, Anaheim. CA. August 26-30, 1983)
  12. Eiduson, Bernice T. & Beckman, Linda, Ed.(1973) Science as a Career Choice. Theoretical and Empirical Studies. Russell Sage Foundation .New York
  13. Jacobs, J. E., Finken. L. L., Griffin, N. L. & Wright, J. D.(1998). The Career Plans of Science-Talented Rural Adolescent Girls. American Educational Research Journal, 35(4). 681-704 https://doi.org/10.3102/00028312035004681
  14. Lent. R. W.. Brown. S. D.. & Larkin. K. C.(1987). Comparison of Three Theoretically Derived Variables in Predicting Career and Academic Behavior: Self-Efficacy, Interest Congruence, and Consequence Thinking. Journal of Counseling Psychology, 34(3), 293-298 https://doi.org/10.1037/0022-0167.34.3.293
  15. Lent, R. W., Lopez, F. G.. & Bieschke, K. J.(1991). Mathematics Self-Efficacy: Sources and Relation to Science-Based Career Choice. Journal of Counseling Psychology, 38(4), 424-430 https://doi.org/10.1037/0022-0167.38.4.424
  16. Lewis. B. F. & Collins, A.(2001) Interpretive Investigation of the Science-Related Career Decisions of Three African-American College Students. Journal of Research in Science Teaching, 38(5), 599-621 https://doi.org/10.1002/tea.1020
  17. Myeong, J. & Crawley III, F. E.(1993). Predicting and Understanding Korean High School Students' Science Track Choice : Testing the Theory of Reasoned Action by Structural Equation Modelling. Journal of Research in Science Teaching, 30(4), 381-400 https://doi.org/10.1002/tea.3660300406
  18. Rejskind, G.(1993), Choosing Science. Paper presented at Esther Katz Rosen Symposium on the Psychological Development of Gifted Children(2nd. Lawrence, KS, February 28-29. 1992)
  19. Simpson. R. D., Koballa, Jr. T. R., Oliver, J. S. & Crawley III. F. E.(1994). Research on the affective dimension of science learning. In Gabel, D. L.(Ed,) Handbook of Research on Science Teaching and Learning. New York: MacMillan publishing company. pp. 211-234
  20. Wang. J. & Staver. J. R.(2001). Examining Relationships Between Factors of Science Education and Student Career Aspiration, Journal of Educational Research, 94(5), 312-319 https://doi.org/10.1080/00220670109598767
  21. Woolnough, B. E.(1993). Teachers' perception of reasons students choose for, or against, science and engineering. School Science Review, 75(270), 112-117
  22. Woolnough, B. E.(1994). Factors affecting students' choice of science and engineering. International Journal of Science Education, 16, 659-676 https://doi.org/10.1080/0950069940160605
  23. Woolnough, B. E.(1997). Motivating students or teaching pure science? School Science Review. 78(285), 67-72