Role and Process of Abduction in Elementary School Students' Generation of Hypotheses concerning Vapor Condensation

수증기 응결에 관한 초등학생들의 가설 생성에서 귀추의 역할과 과정

  • Shim, Hae-Sook (Department of Science Education, Graduate School of Koreoa National University of Education) ;
  • Jeong, Jin-Su (Department of Science Education, Graduate School of Koreoa National University of Education) ;
  • Park, Kuk-Tae (Department of Science Education, Graduate School of Koreoa National University of Education) ;
  • Kwon, Yong-Ju (Department of Science Education, Graduate School of Koreoa National University of Education)
  • 심해숙 (한국교원대학교 대학원 과학교육과) ;
  • 정진수 (한국교원대학교 대학원 과학교육과) ;
  • 박국태 (한국교원대학교 대학원 과학교육과) ;
  • 권용주 (한국교원대학교 대학원 과학교육과)
  • Published : 2003.06.30

Abstract

The purpose of this study was to test the hypotheses that student's abductive reasoning ability plays an important role in hypothesis-generating about vapor condensation, and student's hypothesis-generating requires their causal explicans as well as experience. To test the hypotheses, the instruments of hypothesis-generation, prior knowledge, and experience with vapor condensation were developed and administered to 6th grade students. This study found that 72 subjects among 89 students who had prior knowledge about vapor condensation failed to apply their prior knowledge to hypothesis-generating about the vapor condensation. This result showed that the students' failure in hypothesis-generating was related to their deficiency in abductive reasoning ability. In addition, this study showed that 54 subjects among 56 students who had experience with vapor condensation also failed to generate hypotheses. This result supported that student's causal explanations were separated from their experience. Therefore, this study suggests that science education should include the teaching of abductive reasoning skills for developing student's hypothesis-generating skills.

이 연구의 목적은 수증기 응결 과제에서 초등학생들이 가설을 생성할 때 귀추가 중요한 역할을 한다는 가설과 가설 생성 과정의 하위 요소인 경험상황과 원인적설명자가 독립되어 있다는 가설을 검증하는 것이었다. 검증을 위해 수증기 응결에 관한 가설 생성 검사지, 사전 지식 검사지, 유사경험상황 검사지 등을 개발하여 초등학교 6학년 학생들에게 투입하였다. 연구 결과, 수증기 응결에 관한 사전 지식을 가지고 있는 89명의 학생 중 72명의 학생들이 이 지식을사용하여 가설을 생성하지 못하였는데, 이것은 가설 생성에 귀추가 매우 중요하게 영향을 미친다는 연구 가설을 지지한다. 그리고 수증기 응결 현상에 관한 유시경험상황을 가지고 있는 56명의 학생들 중 54명의 학생들이 가설 검사에서가설을 생성하지 못하였는데, 이것은 경험상황과 원인적설명자가 독립적으로 분리되어 있다는 두 번째 연구가설을 지지한다. 이러한 연구 결과들로부터 이 연구에서는 과학 교육의 실제에서 지식을 가르치는 것뿐만 아니라 가설 생성 능력향상을 위한 교수 ${\cdot}$ 학습도 이루어져야 함을 제안한다.

Keywords

References

  1. 권용주, 양일호, 정원우, 2000, 예비과학교사들의 가설 창안과정에 대한 탐색적 분석. 한국과학교육학회지, 20(1), 29-42
  2. 박연규, 2000, '관'의 설명 가능성: 퍼스(C. S. Peirce)의 가추법(abduction)에 의한 접근. 공자학, 7(1), 163-188
  3. 소흥렬, 1988, 인과적 설명과 비인과적 설명의 논리. 철학 연구, 23(1), 73-87
  4. 이봉재, 1992, 과학적 실재론과 설명의 문제. 철학연구, 31(1), 184-203
  5. 전인영, 국동식, 1998, 구름생성 개념에 대한 중 . 고등학생 의 오개념 연구. 한국지구과학회지, 19(3), 269-275
  6. 정영기, 1997, 인지과학에서 설명의 문제. 동서 철학 연구, 14(1), 147-168
  7. 조부경, 고영미, 김효남, 백성혜, 박재인, 박진옥, 임명혁. 2002, 증발과 증발 조건에 관한 활동에서 유 . 초 .중학교 학생들의 개념 유형 및 학년별 경향성에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 22(2), 286-298
  8. 최병순, 김효남, 강순희, 신인철, 1993, 증발과 응결에 대한 국민 학생들의 개념 조사. 13(1), 92-99
  9. Bamhart, C.L., 1953, The American college dictionary. New York: Harper & Brothers. 1432 p
  10. Hafner, B. and Stewart, J., 1989, A comment on Predicting genetics achievement in nonmajors college biology. Journal of Research in Science Teaching, 26, 551-553 https://doi.org/10.1002/tea.3660260607
  11. Hanson, N.R., 1958, Patterns of Discovery. (송진웅, 조숙경 역 , 1995). Cambridge: Cambridge University Press, 379 p
  12. Klahr, D. and Dunbar, K., 1988, Dual space search during scientific reasoning, Cognitive Science, 12, 1-48 https://doi.org/10.1016/0364-0213(88)90007-9
  13. Kwon, Y., Jeong, J., and Park, Y., 2002, Children's generating hypotheses on a pendulum task: Roles of abductive reasoning skills and prior knowledge. In M. R. Matthews (ed.), International Pendulum Project Conference Papers, Unpublished. Sydney, NSW: The University of New South Wales, Australia, 1, 131-144
  14. Kuhn, D., Amsel, E., and O'Loughin, M., 1988, The development of scientific thinking skills. San Diego, CA: Academic Press, 249 p
  15. Kyle, W.C. and Shymansky, J.A., 1989, Enhancing learning through conceptual change teaching. NARST News, 31(3), 7-8
  16. Lawson, A.E., 1995, Science teaching and the development of thinking. Wadsworth Publishing Company, 593p
  17. Lawson. A.E., 2000, How do humans acquire knowledge? and What does that imply about the nature of knowledge? Science & Education, 9, 577-598 https://doi.org/10.1023/A:1008756715517
  18. Lawson. A.E., 2002, What does Galileo's discovery of Jupiter's moons tell us about the process of scientific discovery? Science & Education, 11, 1-24 https://doi.org/10.1023/A:1013048828150
  19. Niaz, M., 1995, Enhancing thinking skills: Domain specific/Domain general strategies-A dilemma for science education, Instructional Science, 22, 413-422 https://doi.org/10.1007/BF00897976
  20. Popper, K., 1968, The logic of science discovery. Harper & Row, Publisher. 480 p
  21. Schauble, L., 1996, The development of scientific reasoning in knowledge-rich contexts. Developmental Psychology, 32(1), 102-119 https://doi.org/10.1037/0012-1649.32.1.102
  22. Wenham, M., 1993, The nature and the role of hypothesis in school science investigations, International Journal of Science Education, 15(3), 231-240 https://doi.org/10.1080/0950069930150301