The Characteristics of Parent-Child Dyadic Discourses in an Informal Learning Setting: Focusing on the ZPD System

비형식 교육환경에서 일어나는 부도와 아동의 대화: ZPD 체계를 중심으로

  • Published : 2007.12.30

Abstract

The purpose of the study was to analyze and interpret parent-child dyadic discourses in depth with emphases on the ZPD system in a museum, an informal learning setting. Second graders and their parents from Seoul and its environs were voluntarily participated in the study. Data were collected from the museum documents, the photos of exhibits, and the video recordings of dyadic discourses at and between exhibits. The documents and the photos were analyzed to investigate what the topics, medium and goals of the exhibits were. The video recordings were all transcribed and analyzed to understand what and how they talked to each other through the lens of the ZPD system; situation definition, intersubjectivity, and semiotic mediation, The results of the study consisted of two parts. First, it showed that parent-child dyadic discourses were categorized in four: (1) within the actual developmental level; (2) in the zone of proximal development; (3) toward the potential developmental level; and (4) out of developmental level. The most common categories were the dyadic discourses within the actual developmental level and in the zone of proxima I development. Second, the representative cases in each categories were described and interpreted to understand the nature of parent-child dyadic discourses. It can be concluded that we gained some important understandings of an intrinsic attribute of parent-child discourses in a museum, an informal learning setting. Based on the results of the study, it can be suggested that museums make efforts to cultivate the affordance of exhibit environment to promote visitor's learning.

본 연구의 목적은 박물관과 같은 비형식 학습 상황에서 이루어지는 부모와 아동의 담화를 ZPD 체계를 중심으로 심층 분석 및 해석하는 것이다. 연구참여쌍은 서울 및 그 근교 지역의 초등학교 2 학년 학생들과 그들의 부모 12쌍이며,모두 연구에 자발적으로 참여하였다. 자료 수집은 자연사박물관이 발간한 문헌,전시물 사진,전시를 관람하는 연구참여쌍의 비디오 녹화물로 구성되었다. 문헌과 전시물 사진을 통해 박물관의 전시명,연출방법,관람목표가 분석되었고,비디오 녹화물은 모두 전사되어 ZPD 체제(상황정의, 상호주관성,기호매개)를 준거로 분석 및 해석되었다. 연구 결과는 크게 두 부분으로 구성되었다. 첫째,부모와 아동의 대화를 ZPD의 형성 체계 관점에서 분석한 결과 크게 네 가지 유형이 나타났다. 즉,실제적 발달수준 내의 대화,근접발달영역 내의 대화,잠재적 발달수준에 도달하는 대화,발달수준 밖의 대화가 그것이다. 그 중에서 대화 양상은 아동의 실제적 발달수준 내의 대화가 가장 많이 나타났고,근접발달영역 내의 대화가 그 다음 빈도로 많이 나타났다. 둘째,각 대화 유형별 대표적 사례를 통해 부모와 아동의 대화의 본질을 ZPD 체계를 중심으로 심층적으로 기술 및 해석하였다. 이 연구의 결과는 박물관 상황에서 부모와 아동의 대화의 본질을 이해하는 데 공헌할 것이다. 연구의 결과를 토대로,박물관이 교육적 담화를 촉진하기 위해 전시 환경 어포던스의 효과성을 높이기 위한 노력을 해야 할 것을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강창숙 (2002). 지리개념 발달과 상보적 교수 학습.한국지리환경교육학회지, 10(2), 41-60
  2. 강창숙, 김일기 (2001). 지리개념의 발달과 학습에 대한 인지심리학적인 고찰. 대한지리학회, 36(2). 161-176
  3. 권홍진, 김찬종 (2007). 야외 지질 학습에 대한 초임 지구과학 교사의 인식. 한국지구과학회지, 28(1), 14-23 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.1.014
  4. 김규수 (2001). Vygotsky 이론에서 ZPD의 성장과 활용. 열린유아교육연구, 6(3), 235-255
  5. 김소희, 송진웅 (2003) 과학관 전시물의 특징과 학생들의 전시물에 대한 인식-서울시 소재 3개 과학관을 중심으로. 한국과학교육학회지, 23(5), 544-560
  6. 변호승, 최지은, 김찬종 (2006). 자연사 박물판 전시물의 메시지 디자인 원리 분석. 미국의 자연사 박물관을 중심으로. 교육공학연구, 22(1), 2006
  7. 서대문자연사박물관 (2006). 서대문자연사박물관
  8. 서대문자연사박물관 (n.d ). 서대문자연사박물관 팸플릿
  9. 신동희 (2004). 과학교육의 변화: 과학적 소양(scientific literacy)의 추구. 국어교육학연구, 21, 95-119
  10. 윤초희 (2003). 또래 간 상호작용이 아동의 추론에 미치는 영향. 교육심리연구, 17(2), 289- 314
  11. 이경희, 최정윤 (2004). 어린이박물관에서의 아동과 어머니의 전시참여형태와 아동과 어머니간의 상호작용에 관한 연구. 한국아동학회지, 25(1), 77-92
  12. 이상수, 강정찬, 황주연 (2006). 효과적인 비계설정을 위한 수업설계모형. 교육정보미디어연구, 12(3), 149- 175
  13. 이선경, 최지은, 신명경, 김찬종, 이선경, 임진영, 변호승, 이창진 (2004). 세계 주요 자연사 박물관의 교육 프로그램의 유형 및 특징. 한국과학교육학회지,24(2), 357- 374
  14. 장한숙, 최경희 (2006). 현장학습을 통한 중학생들의 과학관 선호도 및 '인식 변화. 한국과학교육학회지, 26(3), 330-341
  15. 정주혜, 송정남, 이선경, 검찬종, 김흐백 (2005). 미국 자연사박물관의 전시물에 반영된 학교 과학교육과정. 한국생물교육학회지, 33(2), 235-247
  16. 최경희, 장현숙 (2005). 과학관 전시물의 분석을 통한 국내외 주요 과학관의 STS 교육 실시 현황 파악. 한국과학교육학회지, 25(3), 336-345
  17. 최경희, 장현숙, 이현주 (2006). 과학관 교육 프로그램 활용에 대한 초등학고 교사들의 인식. 초등과학교육, 25(3), 869-337
  18. 최지은, 김찬종, 이창진, 임진영, 이선경, 변호승, 신명경 (2004). 자연사와 자연사박물관에 대한 학생, 교사 학부모들의 인식연구. 한국과학교육학회지, 24(5),869-885
  19. 최지은, 김찬종 (2006). 자연사 박물관에서 엄마 아동의 상호 작용. 교육심리연구,20(3), 605-631
  20. 한순미 (1997). 아동의 수학적 문제해결에서의 부모의 비계설정. 초등교육연구, 11,115-134
  21. 황성원, 최정훈, 황북기 (2005). 청소년을 위한 '이동과학교실' 사례연구를 통한 재미있는 과학의 특성 연구. 초등과학교육, 24(5), 602-611
  22. Aikenhead, G. S. (1996). Science education: Border crossing into the subcultur: of science. Studies of Science Education, 27, 1-52 https://doi.org/10.1080/03057269608560077
  23. Aikenhead, G. S. (2000). Renegotiating the culture of school science. In R. Midar, J. Leach, and J. Osborne (Eds.), Improving science education: The Contribution of research, (pp. 245-264). UK: Oren University Press
  24. Allen, S. (2002). Looking for leaming in visitor talk:A methodological explora: on. In Leinhardt, G., Crowley, K., & Knutson, K. (Eds), Learning conversations in museums (pp.259-304), Lawernce Erlbaum Association: New Jersey
  25. Ash, D. (2003). Dialogic inquiry in life science conversations of family groups in a museum. Journal of Research in Science Teachiig, 41(2), 138-162
  26. Ash, D. (2004). Reflective scientific sense-making dialogue in two languages: The science in the dialogue and the dialogue in the science. Science Education, 88, 855-884 https://doi.org/10.1002/sce.20002
  27. Berk, L. E. & Winsler, A. (1995). Scaffolding children's learning: Vygotsky and early childhood education. Washington, DC: NAEYC
  28. Carnegie Council on Adolescent Development (1992). A matter of time: Risk and opportunity in the nonschcol hours. New York: The Carnegie Corporation of New York
  29. Latour, B. (1990). Drawing things together. In M Lynch & S. Woolgar (Eds.), Representation in scientific practce (pp. 19-68). Cambridge, MA: MIT Press
  30. Locas, A. M., McManus, P .. & Thomas, G. (1986). Investigating learning from inforrnal sources: Listening to conversations and observing play in science museums. International Journal of Science Education, 8(4), 341-352
  31. McL.eod, J. & Kilpatrick, K. (2001), Exploring science at the museum Educational Leadership, April, 59-63
  32. McManus, P. M.(1987). It's the company you keep: The social determination of learning-related behavior in a science museum. International Journal of Museum Management and Curatorship, 6(3), 263-270
  33. McManus, P. M. (1989). Oh, yes, they do: How museum visitors read labels and interact with exhibit texts. Curaor, 32(3), 174-189
  34. Pilcher, M, Smith, N., & Amsel, E. (1999). Informal learning in children's museums: Questions adults pose to children, Poster presented at the RMPA, April, 1999
  35. Porters, P. R., Cutentas, T. E, & Zday, M. (]998). Cognitive socialization practices across ethnocultural contexts: How much does literacy account for cultural differences in ir.tellectual performance? Paper presented at American Educational Research Association, San Diego
  36. Ramey-Gassert, L., Walberg III, H L, & Walberg, H. J. (1994). Museums as science learning environments. Science Education, 78(4), 345-363 https://doi.org/10.1002/sce.3730780403
  37. Rennie, L., Feher, E., Dierking, L.D., & Falk, J.H. (2003). Toward an agenda for advancing research on science learning in out-of school settings. Journal of Research in Science Teaching, 40(2), 112-120 https://doi.org/10.1002/tea.10067
  38. Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. New York: Oxford University Press
  39. Schauble, L., Beane, D. B., Coates, G. D., Martin, L. M.W., & Sterling, P. V. (1996). Outside the classroom walls: Learning in informal environments. In L. Schauble & R. Glaser (Eds.), Innovations in leaming new environments for education (pp. 5-24). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
  40. Schibeci, R. (1989). Home, school, and peer group influences on student attitudes and achievement in science, Science Education, 73(1), 13- 24 https://doi.org/10.1002/sce.3730730103
  41. Shin, M-K., Lee, S-K., Choi, J-E., Kim, C-J., Lee, C, Byun, H, Lee, S-K., Lim, J- Y, & Jung, Y-S. (2004). Searching for science education in on-line resources provided by natural history museum, Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 24(1), 63-75
  42. Solomon, J. (2003). Horne-school learning of science: TI1e culture of homes, and pupils' difficult border crossing. Joumal of Research in Science Teaching, 40(2), 219-233 https://doi.org/10.1002/tea.10073
  43. Valsiner, J. (1984). Construction of the zone of proxirral development in adult-child joint action: The socialization of meals. In E. Rogoff & J. V. Wertsch (Eds.). Children's learning in the zone of proximal development (pp.65-76). San Francisco, Washington, London: Jossey-Bass Inc., Publishers
  44. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press
  45. Wertsch, J. V. (1984). The zone of proximal development: Some conceptual issues. In B. Rogoff & J. V. Wertsch (Eds.), Children's learning in the zone of proximal development (pp.7-13). San Francisco, Washington, London: Jessey-Bass Inc., Publishers
  46. Zana, B. (2006). Seeing ourselves through their eyes: How do teachers regard science centres'? Proceedings of the European Network of Science Centers and Museurrs Conference, Mechelen, Belgium