The Purchasing Behavior of Natural Dyed Apparel Products According to Clothing Benefits Sought

의복 추구혜택에 따른 소비자 유형별 천연 염색 의류제품의 소비행동에 관한 연구

  • Nam, Mi-Woo (Department of Fashion Design, Seokyeong University) ;
  • Chung, Jae-Man (Department of Liberal Arts, Korea National Agricultural College)
  • 남미우 (서경대학교 패션디자인학과) ;
  • 정재만 (국립 한국 농업대학 교양학부)
  • Published : 2007.08.30

Abstract

The purposes of this study were 1) to classify adult consumers according to their desired clothing benefits on natural-dyed clothes, 2) to identify the differences of life-style among the classified groups, and 3) to determine the interest in Korean traditional culture, interest in dyeing, and demographics among the groups. The survey subjects were 283 adults. The data were analyzed utilizing factor analysis, cluster analysis, $x^2$-test, one-way ANOVA, Duncan test and multiple regression analysis. Based on the 6 dimensions of clothing benefits that were identified by factor analysis, adult consumers were classified into three clusters: eco-friendly oriented group showing the highest scores in environment conservation and comfort in clothing benefits, individuality-oriented group showing the highest scores in individuality and quality, and indifference group showing lower scores in all of the desired clothing benefits. The eco-friendly group showed the highest scores in attitude toward Korean traditional culture, and tended to have the most interest in natural and traditional methods of dyeing. The group members appeared to have passive life-styles, be older and married, and have a higher income than the other groups. The more positive attitude they had in Korean traditional culture, the higher was the purchase intention shown in the eco-friendly group. The individuality-oriented group showed active life-styles. This group tended to be younger than the other group. The more affirmative attitude in Korean traditional culture and the greater interest in the natural dyeing, the higher was the consumers' purchase intention of natural dyeing apparels. The indifference group tended to be younger, unmarried, and have a lower income. This group was not interested in natural dyeing apparels. The study findings demonstrated that consumers with different clothing benefits sought have different buying patterns on natural dyeing apparels. Finally the marketing implications are discussed.

Keywords

References

  1. 고애란, 남미우, 조윤정(2002). 주부의 가치관에 따른 소비자 유형별 의복추구혜택과 구매관련행동 특성. 대한가정학회지, 40(5), 119-132
  2. 고애란, 홍희숙(1995). 의류제품에 대한 혜택세분화와 정보원사용 및 상점선택행동 연구,-제주지역 여성을 대상으로-, 한국의류학회지, 19(5), 811-825
  3. 고은지(2004). 산업전반에 부는 자연주의 바람. LG주간경제, 65호, 7
  4. 김미영, 이은영(1991). 의복평가기준의 이론적 틀에 관한 연구, 한국의류학회지, 15(3), 321-334
  5. 김용숙(1995). 의류제품 전과정 관계자의 환경의식과 환경보존행동. 중앙대학교 박사학위논문
  6. 남미우, 김광경(2003). 여자대학생의 쇼핑성향에 따른 의복추구혜택, 정보원 활용유형에 관한 연구. 대한가정학회지, 41(9), 55-67
  7. 노은희(2002). 미국의 천연 염색산업 및 디자인 현황에 대한 고찰, 한국공예논총, 61-86
  8. 박광희, 고애란, 이영숙(1998). 비거주지 의류구매행동에 관한 연구-쇼핑성향 및 라이프스타일과의 관련성을 중심으로-. 소비자학 연구, 9(1), 45-55
  9. 박운아, 이기춘(1997). 소비자 가치지향과 환경친화적 소비자행동. 대한가정학회, 초록집, 35(6), 397
  10. 박현희, 오송대(2005). 물질주의 성향과 환경의식이 의복의 재활용태도 및 행동에 미치는 영향에 관한 연구. 대한가정학회지, 43(10), 167-177
  11. 박혜원, 임숙자(2000). 20대 여성정장의류의 편익과 상표이미지에 관한 연구(제2보),-편익세분화에 따른 20대 여성정장의류의 상표 이미지 포지셔닝 전략 연구를 중심으로-, 한국의류학회지, 24(7), 953-963
  12. 박효원, 김용숙(2005). 20-30 대 여성의 웰빙 라이프스타일에 따른 자연주의 화장품 구매행동. 복식. 55(6), 93-106
  13. 세계섬유신문(2001.7.16). 천연 염색 산업화 본격시동. p.1
  14. 이은영(1997). 패션마케팅 제2판. 서울:교문사
  15. 이정화(1997). 소비자의 추구혜택에 따른 의복구매행동 연구 : 20-30대 여성의 선물 구매와 자기사용 구매를 중심으로, 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문
  16. 장경혜(2004). 개인의 가치관에 따른 천연 염색제품 구매행동에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 6(4), 461-466
  17. 장승희, 장은영, 이선재(2006). 여성 소비자 유형별 웰빙 마케팅 전략에 관한 연구,-웰빙라이프 스타일을 중심으로-, 복식, 56(3), 28-41
  18. 조윤정(2000). 유행 선도력에 따른 소비자 세분 집단의 심리적 특성과 의복 추구혜택 특성, 연세대학교 석사학위논문
  19. 최병용(1995). 그린광고전략과 한계점. 광고연구, 여름호, 65-93
  20. 최일경, 고애란(1995). 혜택세분화와 인식도에 의한 진의류 브랜드 이미지 연구(I)-진의류에 대한 추구혜택을 기준으로 한 소비자 세분화-, 한국의류학회지, 19(4), 651-662
  21. 홍나영, 유혜경, 이주현, 석혜정, 신혜성, 김찬주(2003). 천연염색 의류에 대한 소비자 반응 및 소비자 특성. 복식문화 연구, 11(3), 404-415
  22. Antill. J. H.(1984). Socially Responsible Consumers: Profile and Implications for Public Policy. Journal of Macromarketing, 18-39
  23. Assael, H.(1983). Consumer Behavior and Marketing Action. Kent Publishing Co, 232-233
  24. Ellen, P. S., Wiener, J. L., & Cobb- Wallgren, C.(1991). The Role of Perceived Consumer Effectiveness in Motivating Environmentally Conscious Behaviors. Journal of Public Policy and Marketing, 10(2), 102-117
  25. Haley, R. I.(1968). Benefit Segmentation: A Decision Oriented Research Tool, Journal of Marketing, 32, 30-35 https://doi.org/10.2307/1249759
  26. Lai, A. W.(1995). Consumer values, product benefits and customer value: A consumption behavior approach., Advanced in Consumer Research, 22, 381-388
  27. Minton, A. P., & Rose, R.L.(1997). The effects of Environmental Concern on Environmentally Friendly Consumer Behavior: An Exploratory Study. Journal of Business Research, 40(1), 37-48 https://doi.org/10.1016/S0148-2963(96)00209-3
  28. Schlegelmilch. B. B., & Bohlen, G.M.(1996). The Link Between Green Publishing Decisions and Measures of Environmental Consciousness. European Journal of Marketing, 30(5), 35-55 https://doi.org/10.1108/03090569610118740
  29. Shim, S., & Bickle, M.C.(1994). Benefit Segments of Female Apparel Market: Psychographics, Shopping Orientation, and Demographics. Clothing & Textiles Research Journal, 12(2), 1-12