The Customized Modern Fashion Product Design

소비자 중심의 현대 패션제품 디자인 개발에 대한 연구

  • 고현진 (건국대학교 디자인학부)
  • Published : 2008.03.31

Abstract

The purposes of this study are to examine the concept of customized fashion product design as a new industrial paradigm reflecting individual customers' needs in modern society, and to grasp its sociocultural meaning. It is thought that this study will be helpful to investigate the cultural thinking of contemporaries represented through the consumption. For this, the documentary study and practical case study have been executed. As modern fashion business becomes more consumer-oriented due to the industrial paradigm shift, there appeared the prosumer as both consumer and producer. The type of customized fashion product design can be classified as 1) the traditional custom-made design in haute couture and classic tailoring 2) the tailor-made design in the prestige line of ready to wear 3) DIY custom design 4) mass customized design of customer involvement. The traditional custom-made design in haute couture and classic tailoring and the tailor-made design in the prestige line of ready to wear is to provide the distinguished product which has the best quality as well as the excellent beauty for VIP consumer. The DIY custom design is for creative consumer searching for the fun of craftsmanship to take part in producing personally. The mass customized design of customer involvement is to personalize product by selecting design module in mass production. Ultimately the sociocultural meaning of the customized fashion product design can be interpreted as (1)endowing special meaning to personal identity (2)distinguishing the privilege by rarefied authenticity (3)returning to analog sensibility 4)pursuing creative fun 5)thinking in a user-centered way.

Keywords

References

  1. McCraken, Grant (1996). Culture and Consumption. 이상률 (역). 문화와 소비. 문예출판사, p. 13
  2. 신현암 (2004). 맞춤 서비스 매스 커스터마이제이션의 성공요인에 관한 탐색적 연구-운영주체 결합 방식의 조절적 역할-. 상품학 연구, 32, p. 184
  3. 최인철 (2004). 시장 세분화에 따른 고객맞춤 디자인에 관한 연구 -One to One Marketing에 의한 정보 통신기기를 중심으로. 국민대학교 디자인대학원 석사학위논문, p. 32
  4. Imhoff C. et al (2000). CRM Building and Environ- ment for the Future. Technology Vuide, 20, pp. 178- 185
  5. 성승훈 (2005). 한국 패션 기업의 프로슈머 마케팅 활용에 관한 연구-모니터 제도 및 동호회를 중심으로. 한성대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 8
  6. 성승훈 (2005). 한국 패션 기업의 프로슈머 마케팅 활용에 관한 연구-모니터 제도 및 동호회를 중심으로. 한성대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 9
  7. 하영권 (2003). DIY - 뚝딱뚝딱, 21세기의 생활을 바꾸는 힘. 21세기 문화 키워드 100. 한국출판 마케팅 연구소, p. 87
  8. LG 경제 연구소 (2004). 프로슈머 마케팅의 성공 포인트. LG주간 경제, pp. 16-20
  9. 성승훈 (2005). 한국 패션 기업의 프로슈머 마케팅 활용에 관한 연구-모니터 제도 및 동호회를 중심으로. 한성대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 11
  10. C세대의 Customer-Made (2006. 5. 26). 자료검색일 2007. 6. 20. 자료출처 www.firstviewkorea.com
  11. 이현주 외 3인 (편) (2007). Trend Stream 2008 Me- aning. Firstviewkorea, pp. 86-87
  12. 성승훈 (2005). 한국 패션 기업의 프로슈머 마케팅 활용에 관한 연구-모니터 제도 및 동호회를 중심으로. 한성대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 20-21
  13. 신현암 (2004). 맞춤 서비스 매스 커스터마이제이션의 성공요인에 관한 탐색적 연구-운영주체 결합 방식의 조절적 역할-. 상품학 연구, 32 pp. 186-187
  14. 황미선 (2005). 제품의 개인화에 영향을 미치는 디자인 요소에 관한 연구 자동차, PC, 모바일 폰의 사례를 중심으로. 한국과학기술원 석사학위청구 논문
  15. 변재형 (2006). 체감형 인터랙션 : 소비자 참여 디자인을 위한 새로운 접근 방법 - 디자인 툴킷의 개발과 활용방안을 중심으로. 디지털디자인학 연구, 11, p. 138
  16. Gilmore, Pine의 매스 커스터마이제이션 유형 (1997)
  17. 김연희 (2006). 의류상품의 개인화와 소비자 특성-가치, 쇼핑 성향을 중심으로. 한양대학교 대학원 석사학위논문, p. 8
  18. 신현암 (2004). 맞춤 서비스 매스 커스터마이제이션의 성공요인에 관한 탐색적 연구-운영주체 결합 방식의 조절적 역할-. 상품학 연구, 32 p. 190
  19. 최인철 (2004). 시장 세분화에 따른 고객맞춤 디자인에 관한 연구 -One to One Marketing에 의한 정보 통신기기를 중심으로. 국민대학교 디자인대학원 석사학위논문, p. 57
  20. 유재부 (편) (2006). Haute Couture-The Ultimate Luxury Market for Fashion. Fashion Insight, p. 209
  21. Sue Jenkyn Jones (2002). Fashion Design. 김혜경(역). 패션 디자인. 도서출판 예경, p. 44
  22. 금기숙 외9인 (2002). 현대 패션 100년. 교문사, p. 193, p. 230
  23. 은정선 (2004. 10. 18). 내셔널 여성복 별도 라벨 잇따라 출시. 자료검색일 2007. 12. 20, 자료출처 www.apparelnews.co.kr
  24. 조윤예 (2006. 9. 13). 갤러리아 디자이너 편집샵 'GDS' 맞춤 제작 강화. 자료검색일 2007. 12. 20, 자료출처 www.apparelnews.co.kr
  25. 조윤희 (2005. 4. 28). 신사복 맞춤 서비스 강화. 자료검색일 2007. 12. 20, 자료출처 www.apparelnews.co.kr
  26. 한상희 (2006. 5. 22). DIY 커스텀 상품이 뜬다. 자료검색일 2007. 12. 20. 자료 출처 www.apparelnews.co.kr
  27. 헤리티지공예(www.heritagecraft.co.kr)
  28. 크래프트스토어(www.craftstore.co.kr)
  29. 크리슈머는 Creation과 Consumer의 합성어이다. 잠자는 크리슈머를 깨워라-진화하는 UCC 마케팅(2007. 12. 5). 자료검색일 2008. 1. 9, 자료출처 www.firstviewkorea.com
  30. Dazed & Confused(March, 2006). 2(35), pp. 72-73
  31. Help Yourself!-Mongolian BBQ(2006. 9. 29.) 자료검색일 2007. 7. 6, 자료출처 http://www.firstviewkorea.com/
  32. 자료검색일 2007. 12. 20, 자료출처 http://www.eurokoreatrading.com/
  33. 컨버전스 디자인에 대해서는 고현진. 컨버전스 트렌드에 의한 패션 디자인. 복식(2006. 9)
  34. 자료검색일 2007. 12. 20, 자료출처 www.dainty.co.kr
  35. 이현주 외 3인 (편) (2007). Trend Stream 2008 Meaning. Firstviewkorea, pp. 67
  36. 김연희 (2006). 의류상품의 개인화와 소비자 특성-가치, 쇼핑 성향을 중심으로. 한양대학교 대학원 석사학위논문, p. 9
  37. 이호배 (2004). 제품의 모듈화가 고객화와 애호도에 미치는 영향. 상품학연구, 32, pp. 249-276중 p. 251
  38. 김혜수, 이경화 (2002). 남성 정장류 생산업체의 개별주문생산 실태. 대한가정학회지, 40(8), p. 62
  39. 채수한 (2007. 9. 20). 중가맞춤시장 재편. 자료검색일 2007. 7. 6, 자료출처 www.apparelnews.co.kr
  40. 개인화 관점에서 본 마케팅의 변화(2003. 5. 28), 삼성 디자인 넷, 자료검색일 2005. 12. 1
  41. 김연희 (2006). 의류상품의 개인화와 소비자 특성-가치, 쇼핑 성향을 중심으로. 한양대학교 대학원 석사학위논문, p. 13-17
  42. 이현주 외 3인 (편) (2007). Trend Stream 2008 Meaning. Firstviewkorea, pp. 8
  43. 이현주 외 3인 (편) (2007). Trend Stream 2008 Meaning. Firstviewkorea, pp. 57
  44. Walker, John A. (1995). Design History and the History of Design. 정진국(역). 디자인의 역사. 도서출판 까치
  45. 김해련 (2005). 히트 트렌드 전략. 해냄, pp. 13-14
  46. LaSalle, Diana & Britton, Terry A. (2003). Priceless: Turning ordinary Products into Extraordinary Experiences. 심재관(역). 차별화의 법칙. 한스 미디어, p. 57
  47. Yamazaki, Kasuhiko & Matsuda, Minako & Yoshi- take, Ryouji (2005). The Concept and Practice of User Centered Design. 유니버설 디자인 연구센터 (역). 사용자 중심의 디자인. 세종 출판사, p. 6