The Cognition Changes Related to the Teaching Methods of "Light" Chapter for 7th Grade as Experienced by Science Teachers in Abduction Thinking

귀추적 사고를 경험한 과학 교사들의 중학교 1학년 빛 단원 지도 방식에 대한 인식의 변화

  • Published : 2008.10.30

Abstract

The purpose of this study was to find out the difficulties of teaching the chapter on 'ight', experience of learning, teaching methods, and thinking types of 10 science teachers of the master's course in chemistry education. Discussion course for abduction thinking was carried out during 12 hours after the interview. Data were collected from individual interviews of 4 teachers among the 10 subjects and from the reports of the science teachers after the discussion course. From the data, it was found that most of the science teachers had suffered difficulty in teaching the chapter on light before the discussion course. Most of them had tried to teach drawing the path of light, but there was little teaching effect. Their teaching methods were similar to the method of what they had learned. During the course, the teachers recognized they could not see the path of light directly, and it needed inferring from image. From the abduction thinking, the teachers recognized the meaning of image and gained concrete methods in teaching students.

본 연구에서는 10명의 화학교육 석사과정 과학교사들을 대상으로 빛 단원 지도에 대한 어려움, 교사의 학습 경험, 교사의 지도 방식, 교사의 사고 유형에 대해 면담을 하였다. 그 후 귀추적 사고를 위한 토론 수업을 12시간 동안 실시하였다. 토론수업에 참여한 교사들 중에서 4명으로부터 개별 면담 자료와 보고서를 받았다. 연구 결과, 토론 수업 전에 대부분의 교사들은 빛 단원을 지도할 때 어려움을 겪은 것으로 나타났다. 또한 대부분 작도법을 사용하여 지도하려고 노력하였으나, 교육적 효과는 거의 없었다. 그리고 자신이 가르치는 방식은 자신이 학생이었을 때 배웠던 방식과 유사하였다. 토론 수업 중 교사들은 자신이 빛의 경로를 직접 관찰할 수 없으며, 상을 통해 빛의 경로를 추론해야 한다는 사실을 깨닫게 되었다. 빛 단원에 대한 귀추적 사고 과정을 거쳐 교사들은 상의 의미를 깨닫고, 학생들을 지도하는 구체적인 방안을 획득하였다.

Keywords

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